2012-04-04, 00:34
Medlem
Har en Golf IV 1,6 -99 som gått 19 000 mil och brukar göra oljebyte vid 1000 mils intervall.
Satt och kikade lite på olja till min bil och dessa varierar ju en hel del i pris. Finns de någon som har erfarenhet av Biltemas helsyntetiska olja 5W-40?
Körde förr Castrol Magntec i den men idag får jag ge närmare 700 kr för denna olja och det tycker jag är häftigt för en 13 år gammal bil.

Kan man sova gott på natten med Biltemas 5W-40 olja i min Golf IV?
Citera
2012-04-04, 00:39
Medlem
kekkens avatar
Jag har beställt 10l olja från http://www.mapodo.de/

Blev ungefär halva priset jämfört med om jag köpt samma typ av olja i Sverige (frakt inkluderat). Möjligtvis är Biltemas olja ännu billigare, men jag köper hellre den oljan än Biltemas.
Citera
2012-04-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nile-City
Har en Golf IV 1,6 -99 som gått 19 000 mil och brukar göra oljebyte vid 1000 mils intervall.
Satt och kikade lite på olja till min bil och dessa varierar ju en hel del i pris. Finns de någon som har erfarenhet av Biltemas helsyntetiska olja 5W-40?
Körde förr Castrol Magntec i den men idag får jag ge närmare 700 kr för denna olja och det tycker jag är häftigt för en 13 år gammal bil.

erfarenhetten jag har från biltema o lidl olja e att det e riktigt b kvalité, brinner bort för fort o inte så bra för motorn heller, testa nån mitt i mellan typ oljan som okq8 säljer, den där flaskan som ser ut som en halvcirkel, lycka till
Citera
2012-04-04, 01:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Om du köper en med den specifikation tillverkaren har angett för din motor ja.
Citera
2012-04-04, 01:40
Medlem
Danro80s avatar
Citat:

Köper du en olja med rätt klassning från Biltema så går det alldeles utmärkt att köra på den.

Nu vet jag inte vilken leverantör Biltema har av olja i dagsläget, men dom har exempelvis haft samma olja som Statoil, och Statoil får sin olja från Castrol.
Vilka som levererar oljan i dagsläget vet jag som sagt inte, men en sak är säker och det är att Biltema har inga egna raffinaderier utan köper in sin olja från stora märken.

För att slippa skapa en stor debatt om vart Biltemas olja kommer ifrån, så räcker det faktum att det är precis lika hårda krav vid klassningen på Biltema´s olja som alla andra märken.
Citera
2012-04-04, 19:25
Medlem
Lite delade meningar där om Biltemas olja. Det är lite konstigt att det är så stora prisskillnader om det nu tar från samma ställen. Kan de bero på att biltema köper in så pass stora partier eller vad kan det vara? Eller tappar de upp den smörjan som inte märkesoljorna är intresserade av?

Tittade lite på mapedo.de och det har ju mycket oljor. Men de säljer oljor som är märkta "hydrocracked". Vad är nu detta?
Citera
2012-04-04, 20:17
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Lite delade meningar där om Biltemas olja. Det är lite konstigt att det är så stora prisskillnader om det nu tar från samma ställen. Kan de bero på att biltema köper in så pass stora partier eller vad kan det vara? Eller tappar de upp den smörjan som inte märkesoljorna är intresserade av?
Det är väl inte så konstigt att det kan vara stora skillnader. Jämför du marknadsföringsbudget per såld enhet så skiljer det väldigt mycket mellan märken. Sedan har du vinstmarginaler som skiljer drastiskt och konsumenter som tror att man alltid får vad man betalar för vilket man självklart utnyttjar (med rätta).
  • I hifi-forumet har det ju bla. diskuterats om en NAD BD-spelare för 13 500:- som visade sig innehålla exakt samma komponenter som en LG-spelare för 1 800:-, en Lexicon BD-spelare för 25 000:- som innehöll(!) en Oppo-spelare för 4 500:-, en Goldmund DVD-spelare för 70 000:- som visade sig vara en Pioneer för 1 500:-
  • I en annan tråd på forumet var det någon som nämnde varumärket Diesel. Det var först när de drastiskt höjde priserna som försäljningen tog fart.
  • Sedan har du storbanker med urkassa och dyra fonder.

Så visst får man vad man betalar för, eller?
Citera
2012-04-04, 22:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Finns 3 orsaker jag kan tänka mig.

1. Biltema köper i mycket stora volymer och kan därför pressa både priserna på produkten och kostnaden för frakt.
2. Biltema tjänar mindre per såld flaska än andra märken men tar igen det på att sälja många flaskor, en kund som kommer in och köper billig olja köper förmodligen andra grejer också=mer vinst.
3. De lärde tvistar mycket om det, har aldrig sett några konkreta bevis för det men vissa påstår att märkesoljor typ castrol innehåller mer additiver än biltema's oljor, additiver kan i rätt mängd och blandning förbättra oljans egenskaper men additiverna är dyra, oavsett vad ska biltema's olja och alla andra märken hålla den klass som står på flaskan.

Citat:
Tittade lite på mapedo.de och det har ju mycket oljor. Men de säljer oljor som är märkta "hydrocracked". Vad är nu detta?
Kan du engelska?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cracking_%28chemistry%29#Hydrocracking
Citera
2012-04-04, 23:27
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:

Det är en bearbetad mineraloja som tyvärr får kallas "syntetolja". De flesta leverantörer väljer dock att inte göra det i Europa, utan kallar det istället delsyntet eller mineralolja.
Bla. Castrol har sålt sådan olja i Sverige som helsyntetisk.

http://www.balancemotorsport.co.uk/images/The%20Truth%20about%20SYNTHETICS%20v%202.pdf
Citat:
Some years later-when hydro-cracked materials became widely available in the market place-Mobil took Castrol to court in America over the claims that their oil was a SYNTHETIC when formulated with hydro-cracked stocks.
The American court ruled against Mobil & as such opened the “flood gates” for the oil industry to call hydro-cracked stocks SYNTHETIC everywhere except in Germany.
Today, BP own Castrol, Esso (Exxon) own Mobil & Silkolene are owned by the German Fuchs company who use MC stocks.
Therefore HYDROCRACKED (extra highly refined mineral stocks) can legally be defined as SYNTHETIC but not in Germany.

Så om det står så här så bör man misstänka att basoljan sannolikt en EHVI-olja. En olja som är ok men inte lika fin eller dyr att tillverka som PAO eller ester-olja.
Citat:
Castrol MAGNATEC 5W-40 C3

•Leistungsstarkes HC_Synthese Motorenöl
Senast redigerad av Fullfittan 2012-04-04 kl. 23:36.
Citera
2012-04-04, 23:49
Medlem
Tack för informationen! Passar mig nog för hydrocracked, känns sådär.

Jag ska nog våga mig på att fylla i Biltemas olja i bilen. Har googlat runt lite också, det man kan läsa är att till bruksbilar så är det inga som helst problem med den oljan. Har man trimmade muskelbilar så ska man titta på annan olja. Men det säger ju sig själv.
Citera
2012-04-05, 00:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag ska nog våga mig på att fylla i Biltemas olja i bilen. Har googlat runt lite också, det man kan läsa är att till bruksbilar så är det inga som helst problem med den oljan.
Fördelen med en billig olja är att du kan byta lite oftare utan att behöva sälja arslet för de och det mår motorn bara bra av.
Citera
2012-04-06, 20:49
Medlem
Nlesjems avatar
5w-40 var nog valet -99, nu är specen5w-30 skall stå vw 504.00 eller 507.00 om jag inte minns fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in