2012-04-03, 20:52
Medlem
haloklins avatar
http://www.bltsydostran.se/ledare_sydostran/stoppa-rasismens-ambassadorer%283215148%29.gm

Citat:
Den senaste månaden har den fasansfulla gruppvåldtäkten i Mariannelund uppmärksammats och diskuterats i nästan samtliga sociala medier. Det är jättebra att folk blir förbannade över den här typen av dåd, att människor visar sitt medlidande med kvinnan och hennes familj och även markerar mot kvinnomisshandeln. Det är bra att människor tar ställning och visar sin avsky för våldtäkter, kvinnomisshandel med mera.

Det som jag däremot inte kan förstå är att den absolut vanligaste kommentaren i samband med att nyheten publicerades var: Skicka hem idioterna!. Precis som om problemet med män som våldtar kvinnor försvinner om vi deporterar männen med annan bakgrund till ett annat land?
Att deportera våldtäktsbenägna män till ett annat land innebär inte alls att vi slipper läsa om fruktansvärda sexuella övergrepp på tjejer. Det flyttar bara på problemet till en annan plats.

Citat:
Jag är stolt feminist. Jag är helt övertygad om att jämställdhet är bästa sättet att bekämpa könsorättvisor. Som feminist har jag inte några känslomässiga murar runt mitt hemland. Jag unnar varenda människa i hela världen att få leva i en demokrati, präglat av mänskliga rättigheter, fritt från våld och förtryck .

Tror ni feminister, som Elina Gustafsson, att den svenska feministiska modellen kan skola om de afghanska överraskningsknullarna i Mariannelund till att bli svenska mansskattsbetalande velour-hen:are? Hur många svenska kvinnors och mäns liv är vårt lands feminister beredda att offra för att alla människor i hela världen skall få komma hit för omskolning?
Citera
2012-04-03, 21:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin
http://www.bltsydostran.se/ledare_sydostran/stoppa-rasismens-ambassadorer%283215148%29.gm

Tror ni feminister, som Elina Gustafsson, att den svenska feministiska modellen kan skola om de afghanska överraskningsknullarna i Mariannelund till att bli svenska mansskattsbetalande velour-hen:are? Hur många svenska kvinnors och mäns liv är vårt lands feminister beredda att offra för att alla människor i hela världen skall få komma hit för omskolning?

Hmmm.... Konstig ledare. Det är väl helt normalt att man utvisargrova brottslingar om de inte är medborgare? Snarast sker utvisningar inte tillräckligt ofta. Men hon har naturligtvis rätt om hon menar att landsmän till brottslingarna inte skall straffas, men det är väl ingen sansad människa som tycker? Blekinge Läns Tidning är väl "oberoende liberal" och står alltså nära folkpartiet?
Citera
2012-04-03, 21:57
Medlem
UAAs avatar
Edit: Vid närmare eftertanke så håller jag med Detvardåsjälva nedan.

Jag kan se värdet i ett separat ämne som behandlar just feministers syn på denna artikel.

På samma sätt som artikeln var ett svek mot svenskor i hela landet så var den även väldigt kontraproduktiv för kvinnor, och i förlängningen feministers välbefinnande. Därför vore det vettigt att slå ut en diskussion där man hör lite om vad just feminister tycker.

Men.. i slutändan är det upp till en moderator såklart.
Senast redigerad av UAA 2012-04-03 kl. 22:24.
Citera
2012-04-03, 22:11
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Finns tråd. https://www.flashback.org/t1837065
Kan i och för sig behövas en i detta forum. Jag vill ha en förklaring av en av hennes medsystrar till varför hon resonerar som hon gör. Jag ser det som fullkomligt vansinnigt. Lite som en jude som försvarar Förintelsen.
Citera
2012-04-04, 00:54
Medlem
Feministiskt resonemang i sitt esse.

För det första är det fascinerande att någon som själv skriver könsrasistiska artiklar kan vara såpass självgod.

Citat:
Men när människor utnyttjar ett brottsoffer för att odla sitt eget hat blir jag näst intill illamående.

Vilket hon själv ägnar sig åt, så hon kanske skulle må bättre av att sluta med det.

För det andra är det tröttsam retorik, att alla som kritiserar feminism skall stämplas som rasister och tystas ner.

Citat:
Som feminist har jag inte några känslomässiga murar runt mitt hemland.

När det inte finns något systematiskt kvinnoförtryck att tala om i hemlandet blir den feministiska världsmedborgaren givetvis en nödvändighet. Det skulle bli svårt att rättfärdiga radikal svensk feminism i hemlandet annars.

För det tredje är det inget konstigt eller märkvärdigt att feministiska idéer missgynnar kvinnor. När valet står mellan feministisk ideologi och kvinnors individuella hälsa och välbefinnande faller valet nämligen alltid på feministisk ideologi, och för en karriärfeminist är valet synnerligen glasklart.
Citera
2012-04-04, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av f-off
När det inte finns något systematiskt kvinnoförtryck att tala om i hemlandet blir den feministiska världsmedborgaren givetvis en nödvändighet. Det skulle bli svårt att rättfärdiga radikal svensk feminism i hemlandet annars.

Det är precis så det är ja.
Smutsigt som fan, att gladeligen offra kvinnor för att man anser att ens idelogi är överordnat allt annat är verkligen enormt sjukt.
Utvisa Elina till Kongo så kan hon få tjöta om feminism där.
Citera
2012-04-04, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burros
Det är precis så det är ja.
Smutsigt som fan, att gladeligen offra kvinnor för att man anser att ens idelogi är överordnat allt annat är verkligen enormt sjukt.
Utvisa Elina till Kongo så kan hon få tjöta om feminism där.
JA! Bra Burros! Religioner har en tendens att missionera, varför ska världen komma till feminismen när feminismen kan komma till världen? Alla svenska feminister som bekymrar sig om kvinnor i andra länder och avsaknad av feministisk regim i dessa länder, agera nu! Flytta till Saudiarabien, Somalia, Pakistan och Etiopien och sprid ert evangelium. Världen behöver er systrar. Var inte lata.
Citera
2012-04-04, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
JA! Bra Burros! Religioner har en tendens att missionera, varför ska världen komma till feminismen när feminismen kan komma till världen? Alla svenska feminister som bekymrar sig om kvinnor i andra länder och avsaknad av feministisk regim i dessa länder, agera nu! Flytta till Saudiarabien, Somalia, Pakistan och Etiopien och sprid ert evangelium. Världen behöver er systrar. Var inte lata.

Inte bara är dom lata utan dessutom fega, inte ska väl dessa "starka kvinnor" vara rädda för ett par månader i Mogadishu! "hands on" feminism så att säga

Nej det är betydligt jobbigare att lyfta på sina feta rövar och faktiskt göra något som skulle göra faktiskt skillnad, så otroligt mycket bekvämare att kritisera Svenska män som bara rygger på axlarna.
Citera
2012-04-04, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Kan i och för sig behövas en i detta forum. Jag vill ha en förklaring av en av hennes medsystrar till varför hon resonerar som hon gör. Jag ser det som fullkomligt vansinnigt. Lite som en jude som försvarar Förintelsen.

Och vad är en medsyster till Elina Gustafsson menar du? Och varför vill du att någon annan ska förklara varför hon resonerar som hon gör? Jag vet inte ens vem hon är. Borde jag veta det?

Om du vill veta varför Elina Gustafsson resonerar som gör borde du vända dig direkt till henne?
Citera
2012-04-04, 12:45
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Och vad är en medsyster till Elina Gustafsson menar du? Och varför vill du att någon annan ska förklara varför hon resonerar som hon gör? Jag vet inte ens vem hon är. Borde jag veta det?

Om du vill veta varför Elina Gustafsson resonerar som gör borde du vända dig direkt till henne?
Tänkte om någon av Flashbacks tokfeminister kunde känna igen sig och ge en lite mer detaljerad förklaring till hur hon tänker.
Citera
2012-04-04, 12:46
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haloklin

Tänk att alla sådana här texter ska förvrängas och dekontextualiseras. Hon skriver väldigt tydligt vad hon menar och har ett helt annat perspektiv på människor än vad du har. Så vadå? Hon menar ju uppenbarligen att så länge gärningsmännen fortsätter att våldta så är det alltid någon som drabbas, oavsett ifall de är kvar i Sverige, eller befinner sig i ett annat land. Du tycker att det är mycket värre ifall en svensk kvinna drabbas av detta än någon annan, Gustavsson känner lika stark även för dem bosatta i andra länder och tycker att det är lika tragiskt i båda fallen. Vad är det du inte förstår?
Citera
2012-04-04, 12:55
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Tänk att alla sådana här texter ska förvrängas och dekontextualiseras. Hon skriver väldigt tydligt vad hon menar och har ett helt annat perspektiv på människor än vad du har. Så vadå? Hon menar ju uppenbarligen att så länge gärningsmännen fortsätter att våldta så är det alltid någon som drabbas, oavsett ifall de är kvar i Sverige, eller befinner sig i ett annat land. Du tycker att det är mycket värre ifall en svensk kvinna drabbas av detta än någon annan, Gustavsson känner lika stark även för dem bosatta i andra länder och tycker att det är lika tragiskt i båda fallen. Vad är det du inte förstår?

Jag skulle vilja påstå att det i stor utsträckning faktiskt är värre om en svensk kvinna utsätts för det, eftersom det inte är normalt för en svensk kvinna att bli våldtagen.

Det finns säkert omständigheter som gör att det kan bli värre för en kvinna i ex. Afghanistan att bli våldtagen, men det lär inte vara normalfallet.

Vidare kan man ju fråga sig varför feminister generellt inte vill ge vård åt våldtäktsmän. Alltså vad den officiella förklaringen är. Den inofficiella, riktiga förklaringen (att alla män våldtar, och är obotliga) redovisar de för i "Könskriget", så den behöver vi ju knappast fråga kring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in