Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-03, 18:48
Medlem
Sadisten123s avatar
Kommer snart skaffa katt och undrar lite hur det är med att duscha / bada katter.

Jag hade en katt när jag var mindre som älskade att bada i vår pool när det var sommar och sen ligga och torka i solen.

Hade några år senare en kanin som också brukade bada / duscha med mig. Hade dörren på glänt så fick den hoppa i om den ville, vilket den gjorde 2 - 4 dagar i veckan. Torkade sen av den med en ljummen handduk och sen fick torka sig själv. Använde parfymfritt shampoo och tvål för allergiker, tvålade inte in kaninen såklart men lite fick den på sig.

Funkar samma på katter som för kaninen? Läste något om att katter har lite högre kropstemp än människor och det är bra att torka av dom och svepa en ljummen handduk om katten medan den tvättar sig för att den inte ska bli förkyld, stämmer det?

Det blir troligtvis en bengal eller någon form av långhårig norsk skogskatt stuket.
Citera
2012-04-03, 18:58
Medlem
Katter går utmärkt att bada, du ska självfallet använda ett schampo anpassat för katter. Långhårskatter kan med fördel fönas torra, men handduk funkar också. Så länge katten är inomhus är det ingen risk med att låta den vara lite småblöt. Uppfödaren kan ha vänjt kattungen innan du köper den, annars är det ett fast handlag och en lugn mentalitet som krävs. De flesta katter accepterar sitt öde så att säga...

http://www.katter.nu/katter/bad.htm Enkelt och lättläst.

Ska du ställa ut? Annars behöver inomhuskatter egentligen aldrig badas.
Citera
2012-04-03, 18:58
Medlem
Willz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten123
Kommer snart skaffa katt och undrar lite hur det är med att duscha / bada katter.

Jag hade en katt när jag var mindre som älskade att bada i vår pool när det var sommar och sen ligga och torka i solen.

Hade några år senare en kanin som också brukade bada / duscha med mig. Hade dörren på glänt så fick den hoppa i om den ville, vilket den gjorde 2 - 4 dagar i veckan. Torkade sen av den med en ljummen handduk och sen fick torka sig själv. Använde parfymfritt shampoo och tvål för allergiker, tvålade inte in kaninen såklart men lite fick den på sig.

Funkar samma på katter som för kaninen? Läste något om att katter har lite högre kropstemp än människor och det är bra att torka av dom och svepa en ljummen handduk om katten medan den tvättar sig för att den inte ska bli förkyld, stämmer det?

Det blir troligtvis en bengal eller någon form av långhårig norsk skogskatt stuket.
Har ägt 5 katter i mitt liv och av min egna erfarenhet så är det ingen fara, men kolla upp det med någon som kan det säkert. Katter gillar ljummet, alltså inte för varmt respektive kallt. Kom även ihåg att alla katter inte tycker om att bada!
Citera
2012-04-03, 19:08
Medlem
Sadisten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Katter går utmärkt att bada, du ska självfallet använda ett schampo anpassat för katter. Långhårskatter kan med fördel fönas torra, men handduk funkar också. Så länge katten är inomhus är det ingen risk med att låta den vara lite småblöt. Uppfödaren kan ha vänjt kattungen innan du köper den, annars är det ett fast handlag och en lugn mentalitet som krävs. De flesta katter accepterar sitt öde så att säga...

http://www.katter.nu/katter/bad.htm Enkelt och lättläst.

Ska du ställa ut? Annars behöver inomhuskatter egentligen aldrig badas.

Bra länk, tack! Ska inte ställa ut men alltid kul om katten vill bada och tramsa runt lite Om det blir en långhårig katt ska jag skaffa en fön också. Tänkte även med schampo, blir katten tovig om man duschar utan det? Eller kanske räcker att köra det varannan eller var 3e gång kanske? Ren är den ändå, för det mesta

Citat:
Ursprungligen postat av Willz0r
Har ägt 5 katter i mitt liv och av min egna erfarenhet så är det ingen fara, men kolla upp det med någon som kan det säkert. Katter gillar ljummet, alltså inte för varmt respektive kallt. Kom även ihåg att alla katter inte tycker om att bada!

Ska absolut tänka på att inte ha för varmt och vill den inte bada / duscha är det inte mer med det men av den erfarenheten jag haft av 2 djur i livet så gillade båda vatten, så bra att veta att det inte är skadligt för dom, tänker mest på förkylning etc. Sunt förnuft gäller helt enkelt.
Citera
2012-04-03, 20:18
Medlem
I regel håller sig katter rena själva så dom behöver inte badas, en långhårig katt behöver dock en bra borste eller ännu bättre furminator (en kam).
Citera
2012-04-03, 20:18
Medlem
kliimaxs avatar
Farligt är det jo, inte för katten men för dig! Senast jag agerade katthållare vid det årliga kattbadet så hade jag 10 cm långa rispor på underarmarna och fick gå med långtröja för att inte visa upp mina självmordsränder.
Citera
2012-04-03, 20:31
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Håller jag katten ovanför badkaret, vattenskålen eller diskbänken får han panik även fast det inte finns vatten där. Men om det är farligt tror jag inte.

Stressade blir de nog.
Citera
2012-04-03, 21:22
Medlem
kalhygges avatar
Det varierar från katt till katt, den som är utsatt för fara är dock människan inte katten som någon redan påpekat.
Citera
2012-04-03, 23:53
Medlem
provocative77s avatar
Att bada katt kan vara mkt farligt. Drf använder jag arbetshandskar, skinnjacka o skyddsglasögon om katten inte gillar att bada.
Att få en katt att ge en nattsömn kan en dusch vara att rekomendera. Då är de sysselsatta i 1-2timmar.
Citera
2012-04-04, 20:34
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Att bada katt kan vara mkt farligt. Drf använder jag arbetshandskar, skinnjacka o skyddsglasögon om katten inte gillar att bada.
Att få en katt att ge en nattsömn kan en dusch vara att rekomendera. Då är de sysselsatta i 1-2timmar.

haha ja det är mer risker för ägaren än katten :P, det låter som djurplågeri men min faster hade katt och schamponerade hon dom och sen drog på duschen i duschkabinen och stängde dörren nån minut eller 2 tills de var sköljda, de tog ingen skada men de vart en aning sura efteråt :P
Citera
2012-04-05, 11:09
Medlem
MichJus avatar
Du behöver inte bada den
Citera
2012-04-05, 12:44
Medlem
Puffarns avatar
Sällan katter, förutom långhåriga och nakna, alls behöver badas.

När du gör det så är ett att klippa klorna före snarare än efter badet ;-)

Jag badar min ena en gång i veckan då rasen kräver täta bad men det är ett specialfall.
Never the less, jag har stor erfarenhet av att bada katter både med och utan hår då jag gjort det typ 50 ggr per år ett tag och mer sällan innan men ändå under en herrans massa år.

Min erfarenhet är att det är enklast med ca 10cm vatten i ett badkar eller liknande, lite varmare än vad som känns ljummet för dig, de har högre kroppstemperatur. Jag lägger alltid handen över ögonen på katten innan jag sätter ner honom då att SE en vattenyta som rör sig oftast gör en katt räddare än vad själva vattnet gör.
Prata lungt med katten hela tiden, även om den försöker sprattla sig till frihet.
Jag ställer dem alltid på bakbenen med en hand under frambenen, tummen i ena armhålan och pekfingret i den andra och håller om bröstkorgen om du förstår. När de står på bakbenen koncentrerar de sig mest på att behålla kontakten med marken och mindre på vattnet och lugnar sig i regel betydligt.

Använd inte en dusch som för oväsen. Antingen en tillbringare som du fyller från badkaret och häller över katten lugnt och fint eller skruva bort duschmunstycket och använd bara slangen med försiktig stråle.
Inga plötsliga ljud eller rörelser om det kan undvikas, får katten panik så blir det betydligt svårare nästa gång.

En diskho eller balja fungerar bra också men badkar är fan bäst imo.

Är det en katt med hår så skölj ordentligt för att säkert få ut produkterna ur pälsen, det tar lång tid. Föna om den är långhårig annars gör en kokong av den med ett stort badlakan och sätt dig med den i knät framför tv'n ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in