2021-05-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Du måste driva. Blandar ihop kön och genus? Det är nästan som att blanda ihop kärringar med kvinnor ju...
Jösses.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Aha, okej. Så det finns endast två kön, men massor av olika "genus"? Är det så du menar? Med andra ord, alla människor är antingen en man eller en kvinna, dvs alla har antingen en penis eller en vagina, men vem som helst kan "känna" att de har ett speciellt "genus". Jag som är en man med en penis kan alltså känna mig som en lesbisk kvinna?

Vad är i så fall meningen med detta? Vart kommer vetenskapen in i bilden? Vad är det man forskar om?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genus_(k%C3%B6nsbegrepp)

Ja. Du som man kan känna dig som en lesbisk kvinna. Det är Det många som gör. Contrapoints är ett exempel.
Senast redigerad av enhalvboj 2021-05-01 kl. 11:51.
Citera
2021-05-02, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Genus_(k%C3%B6nsbegrepp)

Ja. Du som man kan känna dig som en lesbisk kvinna. Det är Det många som gör. Contrapoints är ett exempel.
Och vad är det man forskar om? Varför jag känner mig som en lesbisk kvinna?
Citera
2021-05-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalji
Och vad är det man forskar om? Varför jag känner mig som en lesbisk kvinna?

Nä, det finns ingen "forskning" kring det, bara ett "femenistiskt" metodfel (postmodernism),

Däremot så finns det forskning som påvisar sambandet mellan kön och genus (då i form av könshörmoner och hjärnans utvekling)

Men om du inte har sätt Hjernvask så är det ett bra ställe och börja på, genusvetarna har inte klarat den tröskeln än (förutom då att de inte "känner att det är så" dvs samma klassiska metodfel igen)
Citera
2021-05-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 40milesfromthesun
TL;DR

Ej läst allt eftersom min kommentar endast handlade om könskromosomernas struktur och inte genusvetenskap.

Då kanske du skulle utvecklat svaret, dvs kvinnor har XX könskromosomernas , varav den ena är inaktiverad,

medans män har en XY, med ca 6% extra gener från Y (totala arvsmassa).
Citera
2021-05-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Källa på att Y är en förkrympt X???
Dummaste jag hört

https://lakartidningen.se/klinik-och...rvandsgrandae/
Citera
2021-05-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då kanske du skulle utvecklat svaret, dvs kvinnor har XX könskromosomernas , varav den ena är inaktiverad,

medans män har en XY, med ca 6% extra gener från Y (totala arvsmassa).

Det kunde jag men nu gjorde ju du det istället, bra där!
Citera
2021-05-05, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 40milesfromthesun
Det kunde jag men nu gjorde ju du det istället, bra där!

Jo, det är ju skillnad på det du egentligen sa dvs "genusvetenskap" (och korrekt hänvisning är ju valeria solanas, snarare än vetenskapen)

och din TDLR hänvisning till "om könskromosomernas struktur" dvs det jag korrigerade.

"Då kanske du skulle utvecklat svaret, dvs kvinnor har XX könskromosomernas , varav den ena är inaktiverad,

medans män har en XY, med ca 6% extra gener från Y (totala arvsmassa)."

Som är fri från genusvetenskap och handlar "om könskromosomernas struktur"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in