Flashback bygger pepparkakshus!
2005-02-13, 19:26
Awaiting Email Confirmation
Jag har 2 st ganska kluriga frågor om rymden...

Hur långt ut i rymden sträcker sig den yttersta delen av vårt solsystem, det så kallade Oorts moln, som anses vara en ”kometreservoar” ?

Den kände amerikanske astronomen Carl Sagan avslutade alltid sina program med orden ”….and remember we are all made of stardust”. Vad menade han med det?

Tack på förhand

MVH //BOZ-raver
Citera
2005-02-13, 21:57
Medlem
krewls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOZ-raver

Hur långt ut i rymden sträcker sig den yttersta delen av vårt solsystem, det så kallade Oorts moln, som anses vara en ”kometreservoar” ?

Den kände amerikanske astronomen Carl Sagan avslutade alltid sina program med orden ”….and remember we are all made of stardust”. Vad menade han med det?

Tack på förhand

MVH //BOZ-raver

Jag är verkligen ingen expert på rymden och dens filosofi, men det som jag komme att tänka på direkt på din andra fråga, är att från början när det så kallade "big bang" hände är att då byggdes allt upp från scratch av stjärndamm (om man nu ska kalla de det så) så att det man ska komma till baks att tänka på enligt honom är att vi alla är "gjorda" av samma byggstenar och på detta sätt är allt uppbyggt av samma "byggstenar" och på så sätt är vi lika allt i allt.

ahh, ha dragit ett par öl så filosoferar över det mesta.. så bry er inte alls om min filosifering, är lite av det jönsiga sättet..
Citera
2005-02-13, 21:59
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:

Tack på förhand

MVH //BOZ-raver
Den andra frågan torde väl innebära att han syftar på att när solen skapades så slängde den ut stoft som sedan samlade ihop sig och bildade bland annat jorden. Och ur jorden skapades människan så då kan man ju säga att våra atomer i kroppen är stjärnstoft då de varit byggstenar i stjärnorna en gång i tiden.
Citera
2005-02-13, 22:25
Medlem
reagans avatar
Citat:

Inom astronomin mäter man avstånd i "astronomiska enheter" (AE).
1 AE = ca 150 miljoner km.

Jorden ligger på 1 AE från solen.
Pluto ligger på varierande ca 29-49 AE
Oorts moln från ca 40 AE upp till ca 100.000 AE

Stort "moln" med andra ord. Oorts moln innehar ca 0,01% av solsystemets massa, att jämföra med Jorden (0,00003%)

Vidare så är ett ljusår ca 63.000 AE. Närmaste stjärna, Proxima Centauri ligger ca 4,2 ljusår från jorden.

Källa: Nationalencyklopedin
Citera
2005-02-13, 23:15
Medlem
prezets avatar
Citat:

*också lekman, stor nypa salt rekomenderas*
De energimängder som krävs för att skapa tyngre grundämnen finns i supernovor ifrån döende stjärnor.
Vi består av dessa grundämnen, och därmed består vi (och det mesta?) av stjärnstoft.
Tror jag.
Citera
2005-02-13, 23:23
Medlem
Vintersömns avatar
prezet är den som har gett det korrekta svaret.
Citera
2005-02-14, 09:39
Awaiting Email Confirmation
Tack så mkt för hjälpen!!

MVH //BOZ-raver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in