Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-02-13, 19:12
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Som några av er säkert vet (vid det här laget) ska jag ta MC-kort i vår och köpa motorcykel. Alla jag hittills har frågat råder mig att köpa en begagnad först för att jag kommer att lägga den... .

Då jag är novis på området motorcykelköp undrar jag hur priset varierar under året. Är det stor skillnad på att köpa nu eller att vänta till våren?

Jag ska ha en mindre custom, t.ex. Suzuki Savage, Triumph America eller nån liknande.
Citera
2005-02-13, 20:17
Medlem
Vill du pröjsa mycket ska du vänta till våren, vill du betala lite mindre ska du köpa nu och vill du ha ett bra pris ska du vänta till efter sommaren.
Citera
2005-02-13, 20:17
Medlem
Boddies avatar
Prismässigt så tjänar du pengar på att köpa en hoj nu och inte i vår när alla andra ska handla. Det är även likadant med bilar faktiskt.
Citera
2005-02-13, 20:20
Medlem
Tippi Hedrens avatar
...och båtar.

Det bästa är att köpa under lågsäsong. Vilket är vintern när det gäller hojar. Och båtar.
Citera
2005-02-13, 20:25
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Hur stor skillnad är det ungefär, i procent? Kan man överhuvdtaget uppskatta sånt?

Eftersom jag har nollkoll på MC-priser kan jag bli toklurad och jag tänkte undvika det!

Visst förstår jag att det är billigare nu än i vår men hur mycket?
Citera
2005-02-13, 20:28
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag har ingen aning.

Men folk som säljer udner lågsäsong brukar av olika anledningar inte ha råd att vänta till högsäsong. Vilket gör att man alltid kan lägga ett skambud och se hur det går. Är dom kåta på att sälja kan man alltid förhandla sig till ett bra pris. Vill dom inte sälja lågt kommer dom att vänta.
Citera
2005-02-13, 20:30
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Jag har ingen aning.

Men folk som säljer udner lågsäsong brukar av olika anledningar inte ha råd att vänta till högsäsong. Vilket gör att man alltid kan lägga ett skambud och se hur det går. Är dom kåta på att sälja kan man alltid förhandla sig till ett bra pris. Vill dom inte sälja lågt kommer dom att vänta.

Uj, det där med skambud hade jag inte tänkt på tack!
Citera
2005-02-14, 17:51
Medlem
El Zorros avatar
Du skulle nog varit ute i oktober/november för att hitta ett fynd. Dessutom så resonerar de flesta säljarna likadant (de väntar till våren med att sälja den).
Citera
2005-02-14, 18:13
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Hur stor skillnad är det ungefär, i procent? Kan man överhuvdtaget uppskatta sånt?

Eftersom jag har nollkoll på MC-priser kan jag bli toklurad och jag tänkte undvika det!

Min erfarenhet är att det i allmänhet inte skiljer så mycket som man kan tro, eller snarare hoppas. Något bättre prutmån i slutet av säsongen, men hur mycket det kan diffa i procent vågar jag inte ens gissa. Håll koll på blocket och även www.sporthoj.com och www.bike.se. De har begagnatmarknader och där kan du få hyfsad koll på prisläget.

Det bästa du kan göra innan du börjat få fason på körningen är enligt min mening att köpa en caféracer från åttiotalet. Man kan göra riktiga fynd och föräkringen är oftast riktigt billig. Klotar du så är det i allmänhet lättfixat och därmed överkomligt, prismässigt.
Citera
2005-02-14, 20:43
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Min erfarenhet är att det i allmänhet inte skiljer så mycket som man kan tro, eller snarare hoppas. Något bättre prutmån i slutet av säsongen, men hur mycket det kan diffa i procent vågar jag inte ens gissa. Håll koll på blocket och även www.sporthoj.com och www.bike.se. De har begagnatmarknader och där kan du få hyfsad koll på prisläget.

Det bästa du kan göra innan du börjat få fason på körningen är enligt min mening att köpa en caféracer från åttiotalet. Man kan göra riktiga fynd och föräkringen är oftast riktigt billig. Klotar du så är det i allmänhet lättfixat och därmed överkomligt, prismässigt.

Tack för tipsen. Jag har kollat på blocket och tycker att det finns en hel del bra hojar till vad jag bedömer som rimliga priser.

Vad är en caféracer?
Citera
2005-02-14, 20:48
Medlem
Boddies avatar
Citat:

Njaaaa, men åtminstone en 30% under "sommarpriset" borde du kunna få ner hojen/bilen. Det där spelar oxå in beroende på vad för prisklass det är på bilen. En 5000kr bil kan utan problem gå för 10-12000kr på sommaren och en 100 000kr bil kan kanske gå för 80 000 på vintern.
Citera
2005-02-14, 23:13
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Vad är en caféracer?
Det beror ofta på vem du frågar, men i allmänhet brukar det innebära en kåplös hoj med upprätt körställning. Här är ett exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in