Flashback bygger pepparkakshus!
2012-04-03, 15:34
Medlem
Tjena.
Hade en liten diskussion med min sambo häromdagen om att den sodastreamade läsken vi gör inte innehåller lika mycket kalorier som vanlig läsk, trots att det inte är några sötningsmedel etc utan bara naturliga råvaror.

Den läsken vi använder är Hemläsk från Sonjo.
Man blandar den med 7delar vatten + 1del koncentrat. Detta gör att det då i en flaska blir 12.5% koncentrat och 87.5% vatten. Då borde det ju som mest kunna vara just 12.5% socker i varje flaska så att säga, medan det i en vanlig Cola/pepsi etc är mellan 40-44% socker.
Eller kan man inte räkna så som jag gjort?

Skulle vara intressant att få detta svart på vitt om vilken som är bäst att dricka om man ska tänka ur kalorisynpunkt.

Måste samtidigt slå ett slag för Sonjos produkter. Smaker som Portello och Jokkamero(tänk Trocadero) är bara för jädra goda. Sen att dem inte innehåller några konserveringsmedel utan bara naturliga råvaror gör inte saken sämre.
http://www.pgw.se/product_info.php?products_id=280
Citera
2012-04-03, 15:41
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomethingThere
Detta gör att det då i en flaska blir 12.5% koncentrat och 87.5% vatten. Då borde det ju som mest kunna vara just 12.5% socker i varje flaska så att säga, medan det i en vanlig Cola/pepsi etc är mellan 40-44% socker.
Jo du räknar rätt. Vattnet innehåller i princip inget socker, så det blir maximalt 12,5 % socker i blasket. Däremot innehåller Coca Cola inte 40 % socker, utan 10,6 %.

Edit: Står det inte på flaskan vad den innehåller?
Senast redigerad av mung 2012-04-03 kl. 15:44.
Citera
2012-04-03, 15:54
Medlem
Nej det står bara Vatten, Socker... etc etc. Inte vilken mängd det är av varje ingrediens.

Kikade precis på en Pepsi flaska, och där står det 11g per 100ml så det stämmer ju bra med vad du sa om Cola. Men det står också 31% socker, och 44kcal per 100ml.

Hur många kcal per 100ml kan det då tänkas vara i den hemläsken som jag använder mig av enligt doseringen i första inlägget på ett ungefär?
Citera
2012-04-03, 16:07
Medlem
Geasss avatar
Citat:
Nej det står bara Vatten, Socker... etc etc. Inte vilken mängd det är av varje ingrediens.

Kikade precis på en Pepsi flaska, och där står det 11g per 100ml så det stämmer ju bra med vad du sa om Cola. Men det står också 31% socker, och 44kcal per 100ml.

Hur många kcal per 100ml kan det då tänkas vara i den hemläsken som jag använder mig av enligt doseringen i första inlägget på ett ungefär?

Enligt livsmedelsverket har saft konc ett kcal innehåll på 81-196 kcal/100g, beroende på hur mycket sötad den är, samt vilket sötningsmedel som används.

Vilket då ger, förutsatt att "1 del" är lika med 1 dl saft (vilket är cirka 100g), ett innehåll på 81-196kcal, då vatten inte innehåller några kcal.

http://www7.slv.se/Naringssok/
Citera
2012-04-04, 12:50
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Läs igen. Det står att en portion på 100 ml innehåller 31% av rekommenderat dagligt intag av socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in