2012-04-03, 14:20
Medlem
Jag gjort sega maränger enligt Leilas recept (http://www.recept.nu/1.122165) vid två tillfällen. Båda gångerna har jag svurit över spisen och fått maräng över halva köket. Förvisso lyckats helt över förväntan med otroligt fina och supergoda maränger, krispiga utanpå och sega inuti.
Men jag undrar hur sjutton man egentligen ska bära sig åt?!

Grejen är alltså att man ska vispa marängen i vattenbad tills den uppnår 65 grader. Därefter ska man fortsätta att vispa tills marängen kallnat.

Det senare är enkelt att lösa med hushållsassistent.

Men hur gör man för att smidigt hålla reda på vattenbad, elvisp och termometer samtidigt som marängen bränner fast i sitt kärl (jag använder glasskål) och blir segare och segare tills den nästan inte går att vispa utan att det samtidigt skvätter maräng?
Vette 17 hur lång tid tar det att komma upp i 65 grader. Jag har lyckats med 55 grader, efter ca 40 min, sen gav jag upp.

Det som händer för mig, förutom att marängen delvis bränner fast och blir så seg att den nästan inte går att vispa, är att min termometer till slut trasslar in sig i vispen och marängen flyger all världens väg samt att jag bränner mig när jag ska försöka hålla reda vattenbadet med skålen på kastrullen. Jag brukar vila en större glasskål på något mindre kastrull.

Hur gör proffsen?

EDIT: Nu hittade jag till bakningsdelen av forumet, moderator får gärna flytta tråden dit!
Senast redigerad av perish 2012-04-03 kl. 14:26.
Citera
2012-04-03, 14:25
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Jag har gjort maränger ett par gng och aldrig över vattenbad. Jag låter dem gräddas på låg värme och sen svalna i ugnen över natten efter spisen stängts av. Perfekta varje gång.

Det enda du behöver göra är att vispa tills du kan hålla bunken upp och ner utan att vitan rinner ur.
Vispat i 40 min? Ha ha, crazy!
Citera
2012-04-03, 14:32
Medlem
hunddagiss avatar
Du behöver ej vispa med elvisp när du värmer marängen över vattenbadet, räcker med att du rör om med en ballongvisp eller en slev tills marängen uppnår rätt temperatur. Vispar du med elvisp så kan jag tänka mig att marängen aldrig riktigt når upp i temperatur. När du värmt upp marängen så tar du den ur vattenbadet och börjar vispa med elvisp tills den har svalnat av och är seg.
Citera
2012-04-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
Jag har gjort maränger ett par gng och aldrig över vattenbad. Jag låter dem gräddas på låg värme och sen svalna i ugnen över natten efter spisen stängts av. Perfekta varje gång.

Vispat i 40 min? Ha ha, crazy!

Jag borde prova att göra "vanliga" och se om det blir på samma sätt.

Blir nyfiken på utseende och konsistens på dina. Mina (med choklad) ser ut såhär (bildgooglade):

http://kobolt.net/blogg/2008/02/10/v...daste-maranger
http://www.google.se/imgres?num=10&u...V-fCHBA&zoom=1
Senast redigerad av perish 2012-04-03 kl. 14:35.
Citera
2012-04-03, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunddagis
Du behöver ej vispa med elvisp när du värmer marängen över vattenbadet, räcker med att du rör om med en ballongvisp eller en slev tills marängen uppnår rätt temperatur. Vispar du med elvisp så kan jag tänka mig att marängen aldrig riktigt når upp i temperatur. När du värmt upp marängen så tar du den ut vattenbadet och börjar vispa med elvisp tills den har svalnat av och är seg.
Aha! Det ska jag testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in