2005-02-13, 17:00
Bannlyst
om man har nån gammal skuld liggandes hos ett inkassobolag. hur länga kan dom hålla på den å sen gå till KF ? det e så att jag håller på å betalar på en skuld redan hos KF å har inte utrymme att betala av på den skulden som ligger hos ett inkassobolag. skulden e redaigt gammal ca 5 år. å inkassobolaget har inte skickat in den till Kf nån gång . då borde den preskiberas tycker man . jag förstår att inkassobolaget säkert kan ha den hos sig hur länge dom vill . men dom borde ju inte kunna använda sig av KF för att driva in den efter ett antal år eller e jag helt ute å snurrar ?
Citera
2005-02-13, 19:00
Medlem
För det första beror det ju på vad det är för typ av skuld, detta i sin tur avgör huruvida det är 10 eller 3 års preskriptionstid. Om det rör sig om t.ex. ett lån med skuldebrev är det 10 år medan det för en konsumtionsfordran är 3 år. För det andra är det ju inte omöjligt att de har ingivit ansökan om betalningsföreläggande som fastställts, men att de inte ansökt om utmätning. Om du inte vet med dig att du i skrift eller via delbetalning vitsordat skulden de senaste åren kan det ju vara värt att skicka in en preskriptionsinvändan till inkassobolaget.

Ps. Wiseguy är annars mannen att fråga, han kommer säkert att haka på här inom kort.
Citera
2005-02-13, 19:28
Bannlyst
det e bara konsumtionsfordran som ligger hos dom jag har aldrig svarat på nått brev från dom heller. dom jag har svarat på e dom som haft en bra deal. tex tagit bort räntan å delbetala 100:- imånaden tills skulden e borta. dom brukar jag ringa å sen betala bort skitet.
Citera
2005-02-13, 21:25
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superbapelsin
Ps. Wiseguy är annars mannen att fråga, han kommer säkert att haka på här inom kort.
Haha, jag tycker att Du klarade det rätt bra själv, Superbapelsin!

Som sagt, har Du inte varit i kontakt med fordringsägaren, eller dess ombud (inkassobolaget) på så sätt att dom kan styrka (bevisa) detta så är det bara att skicka in en preskriptionsinvändning.

Detta behöver inte vara något märkvärdigt, utan det räcker med att Du bestrider med hänvisning till att Du anser att fordringen är preskriberad.

Dom kommer säkert att påstå annat, men det är dock dem som skall bevisa att preskriptionsavbrott har skett.
Citera
2005-02-13, 21:35
Bannlyst
kotakten som vart har iofs bara vart åt ett håll. alltså dom har ju skickat brev till mig med jämna mellanrum. går det endå att hävda att tex .. denna skuld ni vill driva in e enligt mina papper ca 5 år å därför anser jag att den borde presiberas ?
Citera
2005-02-13, 21:44
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-Smurf
kotakten som vart har iofs bara vart åt ett håll. alltså dom har ju skickat brev till mig med jämna mellanrum. går det endå att hävda att tex .. denna skuld ni vill driva in e enligt mina papper ca 5 år å därför anser jag att den borde presiberas ?
Har dom endast skickat brev till Dig, utan att Du blivit delgiven dem (att dom tex skickat rek) eller att Du har skickat dem brev, gjort någon delbetalning eller liknande, så har dom rimligtvis inte så mycket som styrker att Du verkligen har tagit emot deras utskickade brev.

Alltså, se till att dom inte har något som styrker att dom verkligen har krävt Dig på skulden under minst tre år bakåt!
Citera
2005-02-13, 21:55
Bannlyst
gött det har dom inte. har bara fått brev som jag arkiverat i en grön tunna som en snäll farbror hämtar varannan vecka ;D

Tack för hjälpen
Citera
2005-02-14, 00:02
Medlem
Wiseguys avatar
Lycka till, Elak-Smurf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem