Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-04-03, 02:15
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore
Hur tolkar du detta:

Din jävla Jude!

Bara ett personangrepp, sällan man säger så i uppsåt att outa någon! Då lär man nog behöva formulera det lite annorlunda om det ska falla under 1.06.

Citat:
Ponera nu att du råkade vara jude, då är det ju en form av outning samtidigt som det kan vara hets mot folkgrupp

Om jag kallar dig för jävla glasögonorm utav ren gissning och du råkar ha glasögon har jag dock inte outat dig för den saken!

Citat:
Jag vet att många kanske tycker det är löjligt, men jag är bara nyfiken.
Var går gränsen?

OM jag nämnar staden där nån bor?
Eller kanske räcker med kommun?
Eller kanske landskap?

Nämner du någonting som användaren själv inte nämnt, delvis landskap, kommun eller bostad så är det under regel 1.06. Har användaren däremot gått ut tidigare och sagt att han tillexempelvis bor i Skåne så outar du inte honom genom att säga att han bor i Skåne iochmed att själv gått ut med den informationen.

EDIT: Jag behöver spendera mindre tid på flashback kan jag konstatera efter att han svarat...
2012-04-03, 02:18
Medlem
Citat:
Hur tolkar du detta:

Din jävla Jude!

Ponera nu att du råkade vara jude, då är det ju en form av outning samtidigt som det kan vara hets mot folkgrupp
Denna skulle jag säga beror lite på kontext.
Citat:
Jag vet att många kanske tycker det är löjligt, men jag är bara nyfiken.
Var går gränsen?

OM jag nämnar staden där nån bor?
Eller kanske räcker med kommun?
Eller kanske landskap?
Det beror ju lite på hur det sägs. Om det är tydligt att du avslöjar att någon är från en viss del i landet är det nog en ganska solklar outning.

Jag åkte dit för outning en gång. Någon gjorde en tråd om en blogg. Jag skrev lite skämtsamt att jag trodde att det var TS som ägde bloggen.

Sen åkte jag dit för outning en gång till. Det var när jag ville diskutera den varning jag nyss nämnde. Då gjorde jag misstaget att citera allt jag skrivit, och åkte dit för outning en gång till.
2012-04-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Om jag kallar dig för jävla glasögonorm utav ren gissning och du råkar ha glasögon har jag dock inte outat dig för den saken!
Viktigt att komma ihåg är dock att man lätt kan åka dit för outning även om det bara är gissningar, spekulationer eller rena skämt och oavsett om man har rätt eller inte.
2012-04-03, 02:22
Medlem
Xiztecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Viktigt att komma ihåg är dock att man lätt kan åka dit för outning även om det bara är gissningar, spekulationer eller rena skämt och oavsett om man har rätt eller inte.

Intressant. Hur formulerade du dig?
Ex 1: "Det är säkert TS som ligger bakom bloggen"
Ex 2: "Det är TS som ligger bakom bloggen"

Kan vara svårt ordagrant ifall det var ett tag, men i vilken riktning? Spekulerade du eller påpekade?
2012-04-03, 02:25
Medlem
Citat:

Kan vara svårt ordagrant ifall det var ett tag, men i vilken riktning? Spekulerade du eller påpekade?
Jag skrev "Jag tror att det är TS som är XXX"
Inga motiveringar eller något sådant. Det var bara en oneliner.

Värt att påpeka är att andra gången jag åkte dit för samma inlägg (för att jag citerade det) så gjorde jag helt klart att jag inte hade en aning, och att det bara var en skämtsam replik.
2012-04-03, 02:25
Medlem
roobbes avatar
Jag ser inte vad grundproblemet är? Det är väl självklart att aftonbladet, och all annan övrig media för den delen, fiskar efter information här. Hur har det blivit ditt kall i livet att sätta stopp för det? Och varför vill man du ens det?

Det är väl alldeles utmärkt att information som kommer fram här kan hamna i tryck i media. Det visar ju bara på storheten för forumet.
2012-04-03, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Jisses!
Den siste idioten är inte född än tydligen

Det enda som är relevant på Flashback är din och allas åsikter, vem du är eller vart du parkerar din röv är ju fullkomligt ointressant, och helt irrelevant.

1.06 är liksom en av Flashbacks grundpelare...och tar vi bort den, eller om den på nått sätt missbrukas, då kan vi lika gärna släcka ner.

Jag var som sagt bara nyfiken, åsikter fram och tillbaka spelar ingen roll.

Var går gränsen vid outning? Har aldrig påstått eller velat att vi ska ta bort 1.06, konstaterar bara att den kan vara ganska diffus.

Citat:

Nämner du någonting som användaren själv inte nämnt, delvis landskap, kommun eller bostad så är det under regel 1.06. Har användaren däremot gått ut tidigare och sagt att han tillexempelvis bor i Skåne så outar du inte honom genom att säga att han bor i Skåne iochmed att själv gått ut med den informationen.

Det där var ju ett helt acceptabelt och förklarande svar. Det köper jag, men...
Om jag då säger "den där snubben är ju helt klart svensk" och denne i fråga inte nämnt att han är just svensk borde jag åka för det?

Citat:

Precis, spekulationer eller påpekningar? Jag gissar på att om Modsen gissar på det samma så åker man dit för det...
Senast redigerad av OilyOffshore 2012-04-03 kl. 02:33.
2012-04-03, 02:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Jag ser inte vad grundproblemet är? Det är väl självklart att aftonbladet, och all annan övrig media för den delen, fiskar efter information här. Hur har det blivit ditt kall i livet att sätta stopp för det? Och varför vill man du ens det?

Det är väl alldeles utmärkt att information som kommer fram här kan hamna i tryck i media. Det visar ju bara på storheten för forumet.

Det är inte mitt kall i livet, det var nåt jag satt o tänkte på helt sonika och blev lite små irriterad.
Jag vet att det är verkligheten och det accepterar jag. Det kommer alltid att vara så.

Sen började jag undra hur specifik man måste vara för att 1.06 ska gälla.
2012-04-03, 02:33
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Sen började jag undra hur specifik man måste vara för att 1.06 ska gälla.
Du kanske inte vill ta reda på det
2012-04-03, 02:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8-digit
Du kanske inte vill ta reda på det

Haha nee, det är därför jag frågar, Admin lämnade ju tyvärr inte ett uttömmande svar så får hoppas att nån mod kan förklara bättre eller att nån testar
2012-04-03, 02:34
Medlem
Ett exempel där folk har åkt dit för 1.06:

Säg att en användare har användarnamnet Turkrobban, och du i en diskussion tilltalar honom Robert så kan du åka dit. Det har hänt.

Observera att jag funderade på att använda ett användarnamn jag såg här i tråden för att ge ett exempel, men istället hittade jag på ett användarnamn och kontrollerade att det inte används. Varför? För att jag inte vill riskera en varning. 1.06 är otroligt hårt tillämpad.
2012-04-03, 02:37
Medlem
Citat:
Haha nee, det är därför jag frågar, Admin lämnade ju tyvärr inte ett uttömmande svar så får hoppas att nån mod kan förklara bättre eller att nån testar
Jag tycker jag svarade ganska bra med mina exempel samt meningen om att nivån är lika låg för outning som den är hög för hets mot folkgrupp.

Bege dig till I&I och kolla hur många uttalanden där som du skulle räkna som hets mot folkgrupp. Regeln för outning är raka motsatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in