2012-04-03, 00:09
Medlem
Hej! Jag sitter fast i valet och kvalet och hittar bara gammal info angående elkraftsingenjörer. Har tänkt söka in till högskolevarianten av utbildningen till hösten(MIUN, nån som vet något om utbildning?), men som sagt så hittar jag ingen info och hoppas att något kan upplysa mig.
Hur ser efterfrågan ut av Elkraftsingenjörer i nuläget?(2012) Hört mycket blandat om detta. Finns jobben mestadels norrut eller i hela Sverige? Är det en branch DU skulle rekommendera en att ge sig in på?

Jag har inte alltför mycket att välja på då jag endast har 1.5 på HP och enbart matte till d, så civ ingenjörer känns avlägset. (kan det vara värt att fixa matten för en civ ingenjör istället för högskole?)

Energi är annars något jag tycker är riktigt intressant, nån som har några tankar?
Citera
2012-04-03, 00:28
Medlem
Elementarts avatar
Kan tänka mig att det är en bra utbildning, har inte så jättebra koll egentligen. Men det känns som något som säkert kan ge bra jobb i framtiden. Även andra inriktningar inom Energi. KTH måste väl ha en hel del utbildningar inom området?
Citera
2012-04-03, 00:48
Medlem
En nära bekant jobbar inom elkraft och han har riktigt svårt att hitta personal att anställa. Enligt honom är det också riktigt många 50-talister i branschen(en klyscha iofs) som ska till att pensioneras. Har flera gånger blivit rekommenderad av samma person att plugga elkraft just pga arbetsmarknaden.

Ingen vetenskaplig fakta, men åtminstone en fingervisning.

Dock tror jag att det i slutändan kan kännas värt att ha läst civ.ing om du inte har någon panik ut på arbetsmarknaden.
Senast redigerad av Makramundi 2012-04-03 kl. 00:50.
Citera
2012-04-03, 06:19
Medlem
Tack för snabba svar!
Då har ni hört ungefär samma saker som mig.
Angående civ så betyder det att jag måste gå ett basår, så totalt blir det 3 år extra och dubbla utbildningen mot högskoleingenjör.
I det fallet kommer jag att vara över 30 vid eximinering, är detta en stor nackdel?

säg att bli exad 31-35 istället för 25-28?
Citera
2012-04-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jennyy
Tack för snabba svar!
Då har ni hört ungefär samma saker som mig.
Angående civ så betyder det att jag måste gå ett basår, så totalt blir det 3 år extra och dubbla utbildningen mot högskoleingenjör.
I det fallet kommer jag att vara över 30 vid eximinering, är detta en stor nackdel?

säg att bli exad 31-35 istället för 25-28?

Jag skulle inte bry mig om åldern vid examinering så mycket. Det beror väl lite mer på vilket stadium du är på i livet. Stadig pojk-/flickvän som snart vill skaffa hus och familj? 6år i skolbänken är rätt lång tid.

Men Ma E kan du väl läsa in på hermods? Känns lite onödigt att läsa basår för en enda kurs

Sen så beror det ju lite mer på vad du vill jobba med också. Högskoleingenjörer verkar ha mer handfasta, ibland praktiska roller, medan civ.ing mer jobbar med att utveckla.
Citera
2012-04-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramundi
Jag skulle inte bry mig om åldern vid examinering så mycket. Det beror väl lite mer på vilket stadium du är på i livet. Stadig pojk-/flickvän som snart vill skaffa hus och familj? 6år i skolbänken är rätt lång tid.

Men Ma E kan du väl läsa in på hermods? Känns lite onödigt att läsa basår för en enda kurs

Sen så beror det ju lite mer på vad du vill jobba med också. Högskoleingenjörer verkar ha mer handfasta, ibland praktiska roller, medan civ.ing mer jobbar med att utveckla.

Där slog du huvudet på spiken, har tjej sedan ett par år tillbaka och hon har 3 år kvar på sin utbildning.
Kan bli lite tufft då att plugga 3 år extra.

Men låt säga att jag tar Högskoleingenjören, hur lätt är det sedan att komplettera och läsa lite kurser i efterhand om man vill komma bort från de mest praktiska delarna?
Tänker mest åt projektledningshållet, måste väl gå att bara läsa in lite extra kurser under 1 extra år?
Går det att komplettera på detta vis?
Citera
2012-04-03, 11:42
Medlem
Citat:
Där slog du huvudet på spiken, har tjej sedan ett par år tillbaka och hon har 3 år kvar på sin utbildning.
Kan bli lite tufft då att plugga 3 år extra.

Men låt säga att jag tar Högskoleingenjören, hur lätt är det sedan att komplettera och läsa lite kurser i efterhand om man vill komma bort från de mest praktiska delarna?
Tänker mest åt projektledningshållet, måste väl gå att bara läsa in lite extra kurser under 1 extra år?
Går det att komplettera på detta vis?

Leda projekt tror jag absolut att du kommer kunna göra som högskoleingenjör. Men försök kolla vad alumnerna har för arbetsuppgifter så får du en klarare bild.
Citera
2012-04-03, 16:36
Medlem
Branschen skriker efter elkraftsingenjörer, främst hing. Vad du tjänar som nyexaminerad är väldigt individuellt beroende på vilket företag du hamnar på och vilket land (obvious), så det är väldigt svårt att svara på. Studerar själv till elkraftsingenjör, dock inte på MittUniversitetet, men vad jag förstår så är den främst på distans? Kan bli lite svårt med disciplinen...

Är ute på praktik nu och medelåldern ligger runt 40-50 på min avdelning. Tror inte att åldern spelar så stor roll. Det är inte svårt att bygga på en master senare om du nu skulle vilja det. Bara ett par mattekurser som behöver läsas in.

Har du några fler frågor så svarar jag gärna på dem.
Citera
2012-04-04, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klapahesten
Branschen skriker efter elkraftsingenjörer, främst hing. Vad du tjänar som nyexaminerad är väldigt individuellt beroende på vilket företag du hamnar på och vilket land (obvious), så det är väldigt svårt att svara på. Studerar själv till elkraftsingenjör, dock inte på MittUniversitetet, men vad jag förstår så är den främst på distans? Kan bli lite svårt med disciplinen...

Är ute på praktik nu och medelåldern ligger runt 40-50 på min avdelning. Tror inte att åldern spelar så stor roll. Det är inte svårt att bygga på en master senare om du nu skulle vilja det. Bara ett par mattekurser som behöver läsas in.

Har du några fler frågor så svarar jag gärna på dem.

Du har Pm!
Hur ser framtiden ut efter en sån här utbildning, vad jag förstått så är branschen väldigt bred?
Inom vilket spektra kan man jobba och ungefär med vad rent praktisk?

Har fortfarande inte hittat nån siffra på ca ingångslönen? ligger den närmare 25 än 30?
Citera
2012-04-04, 16:43
Medlem
Citat:
Du har Pm!
Hur ser framtiden ut efter en sån här utbildning, vad jag förstått så är branschen väldigt bred?
Inom vilket spektra kan man jobba och ungefär med vad rent praktisk?

Har fortfarande inte hittat nån siffra på ca ingångslönen? ligger den närmare 25 än 30?
Eftersom de flesta elektroingenjörer väljer en annan inriktning så råder det en stor brist just nu. De nuvarande elkraftarna är också påväg att gå i pension så arbetsmarknaden ser väldigt bra ut. Elkraft är väl främst höga effekter och distribution av el så det kan ju innebära allt från drift av kärn/vatten/vind/kraftvärmeverk, utbyggnad och underhåll av elnätet, produkter och tjänster med hög spänning, processindustrin, driftsättning... allt möjligt.

ABB och Vattenfall kommer att älska dig.

Vet tyvärr inget om lönen men eftersom det råder en brist så har jag svårt att tänka mig en månadslön som ligger under vad Svenska Ingenjörer rekommenderar.
Citera
2012-04-04, 17:50
Medlem
Har också kollat in elkraftsingenjör men väljer hellre civ energisystem då det känns mer rätt och mer brett.

Kan man jobba inom samma saker som en elkraftsingenjör gör? såg att man läser b.la elkraft på energisystem

http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=TES2Y&lasar=12/13
Citera
2012-04-07, 01:20
Medlem
Bump!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto