2012-04-02, 23:37
Medlem
Bircks avatar
När jag läser i tidningen om hur människor råkar ut för olyckor, hamnar i problem med polisen och dylikt så brukar jag ofta tänka att "detta hade aldrig tänt om de bara levde som goda kristna". Oavsett om man är religiös eller inte så har man alltid förutsättningarna för att agera som en god medmänniska och jag har själv stora problem med att förstå varför jag ibland agerar så elakt mot andra människor när det hade kostat mig så lite att bara vara god.

Ett problem med att leva som en god människa och göra gott är att jag alltid hittar situationer där man utan tvekan vinner på att göra det omoraliska. Samhället belönar de som trampar på andra för att själva komma högre upp, och eftersom att alla gör det så kan man själv göra det utan att bli bestraffad. Tror man därtill inte på att man i något efterliv kommer att dömas för det man gjort i det jordliga livet så blir det svårare att motivera varför man ska sätta sina egna intressen åt sidan för att vara god mot sina medmänniskor. Good guys never win har jag alltid sagt gäller i kärlek, men det är mer universalt än så.

Om man vill bli en bättre människa och göra gott kring sig, hur ska man då tackla detta att man i stort sett alltid förlorar på alla plan utom det själsliga?
Citera
2012-04-02, 23:56
Medlem
QkNNs avatar
Sluta vara en "good guy". Läs min tidigare tråd och inse att det finns ingen godhet.
Citera
2012-04-03, 00:13
Medlem
Man kan väl vara 'god' och samtidigt behålla sin karaktär och integritet?

Eller, vad är det du lägger in i begreppet 'god' som skulle hindra olika slags framgång?
Citera
2012-04-03, 00:54
Medlem
Det finns ganska många anledningar till att vara god, även av egoistiska skäl. En kan till exempel vara att du eventuellt har ett samvete. Är du elak kanske du helt enkelt mår dåligt (och tvärtom, mår bra om du gjort något bra). För de som är samvetslösa är det väl annorlunda, men då är det snarare en politisk fråga än en filosofisk, om hur samhället ska utformas för att belöna sånt som är bra snarare än exempelvis girighet, så som fallet är idag. Jag kan tipsa dig om att kolla upp fångarnas dilemma ifall du inte känner till det! http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5ngarnas_dilemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in