2012-04-02, 23:37
Medlem
Bircks avatar
Nr jag lser i tidningen om hur mnniskor rkar ut fr olyckor, hamnar i problem med polisen och dylikt s brukar jag ofta tnka att "detta hade aldrig tnt om de bara levde som goda kristna". Oavsett om man r religis eller inte s har man alltid frutsttningarna fr att agera som en god medmnniska och jag har sjlv stora problem med att frst varfr jag ibland agerar s elakt mot andra mnniskor nr det hade kostat mig s lite att bara vara god.

Ett problem med att leva som en god mnniska och gra gott r att jag alltid hittar situationer dr man utan tvekan vinner p att gra det omoraliska. Samhllet belnar de som trampar p andra fr att sjlva komma hgre upp, och eftersom att alla gr det s kan man sjlv gra det utan att bli bestraffad. Tror man drtill inte p att man i ngot efterliv kommer att dmas fr det man gjort i det jordliga livet s blir det svrare att motivera varfr man ska stta sina egna intressen t sidan fr att vara god mot sina medmnniskor. Good guys never win har jag alltid sagt gller i krlek, men det r mer universalt n s.

Om man vill bli en bttre mnniska och gra gott kring sig, hur ska man d tackla detta att man i stort sett alltid frlorar p alla plan utom det sjlsliga?
Citera
2012-04-02, 23:56
Medlem
QkNNs avatar
Sluta vara en "good guy". Ls min tidigare trd och inse att det finns ingen godhet.
Citera
2012-04-03, 00:13
Medlem
Man kan vl vara 'god' och samtidigt behlla sin karaktr och integritet?

Eller, vad r det du lgger in i begreppet 'god' som skulle hindra olika slags framgng?
Citera
2012-04-03, 00:54
Medlem
Det finns ganska mnga anledningar till att vara god, ven av egoistiska skl. En kan till exempel vara att du eventuellt har ett samvete. r du elak kanske du helt enkelt mr dligt (och tvrtom, mr bra om du gjort ngot bra). Fr de som r samvetslsa r det vl annorlunda, men d r det snarare en politisk frga n en filosofisk, om hur samhllet ska utformas fr att belna snt som r bra snarare n exempelvis girighet, s som fallet r idag. Jag kan tipsa dig om att kolla upp fngarnas dilemma ifall du inte knner till det! http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A5ngarnas_dilemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in