2012-04-02, 20:12
Medlem
thefunkybears avatar
Jag har rökt i 1,5 år och inte märkt någon större skillnad ännu, men börjar få svårare att tex ta toner utan att vara helt uppvärmd vilket kan ta en stund. Kommer rökningen tillslut förstöra min röst helt eller kommer det bara låta hest och slitet? Musiken har en stor betydelse för mig, så därför börjar detta oroa mig lite men det är väldigt svårt att sluta då rökningen också blivit som en betydelse för mig. Bara seriösa svar. Tack.
Citera
2012-04-02, 20:17
Medlem
0ldMans avatar
De flesta sångare röker väl både det ena och andra så borde vara lugnt.
Citera
2012-04-02, 20:28
Medlem
Estresss avatar
Allmänt känt att rökning sliter på stämbanden. Om du är seriös med din sångröst finns en hel lista på saker som man inte bör sätta i sig som påverkar stämbanden negativt. Det är klart att rökningen kommer påverka din röst, om det kommer göra så att du inte kan sjunga tvivlar jag på, finns en mängd artister som röker.

Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
De flesta sångare röker väl både det ena och andra så borde vara lugnt.

De flesta var väl ändå en överdrift?
Citera
2012-04-03, 07:43
Medlem
antonfs avatar
Freddie Mercury hade samma frågeställning som du, tycker dock inte hans rökning påverkade hans röst, åtminstone inte negativt. Finns dessutom en rad artister vars röster är personifierade p.g.a. rökningen, Leonard Cohen, Chris Rea och Tom Waits för att nämna ett fåtal.

Det är klart att rökningen kommer förändra din sångröst, rökning förändrar rösten överhuvudtaget. Om det sen gör att du inte kan sjunga tvivlar jag på, precis som föregående talare redan skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in