2012-04-02, 08:46
Medlem
För fyra år sen köpte jag en motorcykel via blocket. Två år senare så vill jag sälja denna och använder även då blocket. Det går någon vecka så ringer en kille upp mig och säger att det är hans motorcykel som blivit stulen 1 år tidigare. Omöjligt säger jag och förklarar att jag haft den i 2 år. Han står på sig och ändrar historien och säger då att det kanske var för två år sen den blev stulen. Hur som helst så ringer Polisen upp mig några timmar senare. De kommer förbi, hämtar upp mig och ber att få se motorcykeln. Jag tar dem till den och de beslutar på plats för att de med motorcyklen till polisstationen. Där har den stått i nästan två år nu.

I fredags fick jag brev av kammaråklagaren att ärendet är nedlagt i brist på bevis (häleri var brottsmisstanken).
Motorcykeln är av årsmodell 2005 och har således tappat ganska mycket i värde där den stått hos Polisen. Min fråga är: kan man begära någon som helst ersättning eller skadestånd? Eller ska man bara böja sig fram och ta emot?
Citera
2012-04-02, 09:01
Medlem
Har du ett regbevis?
Citera
2012-04-02, 09:14
Medlem
Åtalet om häleri är nerlagt så det är en vinst för dig.

Motorcykeln kan du dock inte vara säker på att få tillbaka.

Om det kan bevisas att MC:n stals från den ursprungliga ägaren så får han tillbaka den. Du kan inte hävda god tro då MC:N stals från första början och då går det inte hävda god tro. Det du får göra är att kräva tillbaka pengarna från den du köpte MC:n från.
Citera
2012-04-02, 09:26
Medlem
Bergakungens avatar
Om hälerifrågan över huvud taget har väckts, så kan man misstänka att motorcykeln frånhänts den förre ägaren genom brott. Nu är frågan om det handlat om en stöld?

Handlar det om bedrägeri kan TS mycket väl få tillbaka motorcykeln från polisen. Om det handlar om ett tillgreppsbrott får TS räkna med att den antingen återgår till ägaren eller till ägarens försäkringsbolag. I det sista fallet kan det vara ide att fråga bolaget om de vill göra en deal.

Att begära skadestånd ("pengarna tillbaka") av den förmente, men olaglige säljaren skall man givetvis göra. Där spelar det ingen roll om han lurat till sig MC:n - det är inget laga fång för det. Men däremot kan det bli någon annan än TS som skall ställa det kravet, dvs den lurade förste ägaren eller försäkringsbolaget.

Dt är dock alldeles klart att om polisen har skött om motorcykeln på vedertaget sätt (dvs, inte låtit den stå utomhus i två år) så har TS ingen möjlighet att äska ersättning för värdeminskning eller någon annan kompensation. Då måste det föreligga så allvarligt och uppenbart procedurfel, och det låter det inte som, bara att det tagit tid.
Citera
2012-04-02, 09:31
Medlem
Frågan är om TS har ett regbevis eller inte.
Citera
2012-04-02, 10:29
Medlem
percees avatar
Har du kvar kontaktuppgifter till den du köpte MCn ifrån, samt papper från köpet?
Citera
2012-04-02, 10:44
Medlem
Bergakungens avatar
Regbeviset har ingen större betydelse. Kan ägandeförhållandna klarläggas på annat sätt, så betyder regbeviset bara att man på ett praktiskt sätt vet vem man skall skicka skatten till och vem som svarar för försäkringen. Inget annat.

När TS nu ber att få sin motorcykel, så kommer åklagaren att göra en äganderättsutredning, om det skulle vara oklart vem som verkligen äger motorcykeln. Sedan får man (så gott det går) rulla upp affärstransaktionerna bakvägen och begära skadestånd (pengarna tillbaka). Se https://lagen.nu/1942:740#K27P4a

Den ursprunglige ägaren har rätt att få tillbaka motorcykeln, om den stulits genom ett tillgrepp. Här kan det spela roll om försäkringsbolaget varit inblandat, då kan MC:n vara deras. Jmf https://lagen.nu/dom/rh/2006:62 och https://lagen.nu/dom/nja/2004s633
Citera
2012-04-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av percee
Har du kvar kontaktuppgifter till den du köpte MCn ifrån, samt papper från köpet?

Ja och dessa uppgifter har även Polisen fått. Det finns inget regbevis då det är en crossmotorcykel.
Citera
2012-04-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Regbeviset har ingen större betydelse. Kan ägandeförhållandna klarläggas på annat sätt, så betyder regbeviset bara att man på ett praktiskt sätt vet vem man skall skicka skatten till och vem som svarar för försäkringen. Inget annat.

När TS nu ber att få sin motorcykel, så kommer åklagaren att göra en äganderättsutredning, om det skulle vara oklart vem som verkligen äger motorcykeln. Sedan får man (så gott det går) rulla upp affärstransaktionerna bakvägen och begära skadestånd (pengarna tillbaka). Se https://lagen.nu/1942:740#K27P4a

Den ursprunglige ägaren har rätt att få tillbaka motorcykeln, om den stulits genom ett tillgrepp. Här kan det spela roll om försäkringsbolaget varit inblandat, då kan MC:n vara deras. Jmf https://lagen.nu/dom/rh/2006:62 och https://lagen.nu/dom/nja/2004s633

Tack, detta var nyttig info! Ringde till Polisen innan jag startade denna tråd och de hade ingen aning om nåt.. Kan bero då på att åklagaren ska utreda ägarförhållandena innan det händer nåt mer.
Citera
2012-04-02, 11:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devvan
Tack, detta var nyttig info! Ringde till Polisen innan jag startade denna tråd och de hade ingen aning om nåt.. Kan bero då på att åklagaren ska utreda ägarförhållandena innan det händer nåt mer.

Vi som inte springer hos polisen dagligdags brukar tro att poliserna, lagens tjänare, har full koll på allt. De har de inte, och i synnerhet inte i det här läget.

Du bör ta kontakt med åklagaren för att reda ut saker och ting. Du är ju en helt naturlig intressent i saken (misstänkt, avförd och med ett beslag på stationen) så du får säkert besked. Är saken hyfsat klar kan det gå ganska fort.
Citera
2012-05-07, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi som inte springer hos polisen dagligdags brukar tro att poliserna, lagens tjänare, har full koll på allt. De har de inte, och i synnerhet inte i det här läget.

Du bör ta kontakt med åklagaren för att reda ut saker och ting. Du är ju en helt naturlig intressent i saken (misstänkt, avförd och med ett beslag på stationen) så du får säkert besked. Är saken hyfsat klar kan det gå ganska fort.

Jag gjorde precis som du sa, jag kontaktade åklagaren som berättade att äganderätten eventuellt skulle utredas.

Nu är det klart att den inte utreds och att jag anses som ägare iom. att jag fick brev hem i förra veckan där jag ombeds hämta upp motorcykeln på Polisstationen.

Idag skrev jag ett mail till en lokal advokat. Jag förklarade min situation och vad man kan göra beträffande att motorcykeln enligt prissättningen på blocket har tappat någonstans mellan 5 000-10 000kr i värde. Han svarade kort: "Kräva staten".
Jag förstår vad han menar, men inte tillvägagångssättet. Kan jag göra det själv och hur? eller måste jag ta hjälp av advokat och sedan betala arvode?
Citera
2012-05-07, 15:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devvan
Jag gjorde precis som du sa, jag kontaktade åklagaren som berättade att äganderätten eventuellt skulle utredas.

Nu är det klart att den inte utreds och att jag anses som ägare iom. att jag fick brev hem i förra veckan där jag ombeds hämta upp motorcykeln på Polisstationen.

Idag skrev jag ett mail till en lokal advokat. Jag förklarade min situation och vad man kan göra beträffande att motorcykeln enligt prissättningen på blocket har tappat någonstans mellan 5 000-10 000kr i värde. Han svarade kort: "Kräva staten".
Jag förstår vad han menar, men inte tillvägagångssättet. Kan jag göra det själv och hur? eller måste jag ta hjälp av advokat och sedan betala arvode?

Det är smidigare än du kan ana. Ta kontakt med åklagaren igen, och tala om att du har anspråk på ersättning i samband med beslaget du utsatts för, och så ber du att få reda på hur du skall göra. Då får du antingen en blankett tillsänd dig, eller en länk till en blankett.

Sedan får man ju, som vanligt, se om man får det man yrkar. Men det är ju en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in