Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vi som inte springer hos polisen dagligdags brukar tro att poliserna, lagens tjänare, har full koll på allt. De har de inte, och i synnerhet inte i det här läget.
Du bör ta kontakt med åklagaren för att reda ut saker och ting. Du är ju en helt naturlig intressent i saken (misstänkt, avförd och med ett beslag på stationen) så du får säkert besked. Är saken hyfsat klar kan det gå ganska fort.
Jag gjorde precis som du sa, jag kontaktade åklagaren som berättade att äganderätten eventuellt skulle utredas.
Nu är det klart att den inte utreds och att jag anses som ägare iom. att jag fick brev hem i förra veckan där jag ombeds hämta upp motorcykeln på Polisstationen.
Idag skrev jag ett mail till en lokal advokat. Jag förklarade min situation och vad man kan göra beträffande att motorcykeln enligt prissättningen på blocket har tappat någonstans mellan 5 000-10 000kr i värde. Han svarade kort: "Kräva staten".
Jag förstår vad han menar, men inte tillvägagångssättet. Kan jag göra det själv och hur? eller måste jag ta hjälp av advokat och sedan betala arvode?