2012-04-02, 04:54
Medlem
M0ntanas avatar
EDIT: Ni tycker alltså att jag skall ta upp det, men förslag på hur och när liksom. Kan inte ringa och ba tja duvet min dator som du sparkade som blivit knasig nu. du får ge 4k så jag kan fixa den eller köpa en likadan.
Så kan jag ju inte säga, det är jag för snäll för. Hade det vart en annan vän eller så hade jag bara krävt pengarna direkt men detta är en underbar vän.:/ det som gör allt så jobbigt. Jag menar, hur många vänner lånar ut 1000kr? Nu gör det vissserligen så han kommer billigare undan eftersom denna olyckan hände men jag vill fan inte dra upp det egentligen alls. GAAH va jobbigt allt skall vara då. vill inte ha dålig stämning mellan oss för att jag behöver en dator som fungerar som den ska liksom.

Hej, såhär är det att en kompis til mig (mycket nära vän, min bästa vän tillochmed) råkade sparka till min dator väldigt hårt. Sedan dess har knapparna på den krånglat, fungerat av och till och nu inatt så stängdes skärmen av helt plötsligt??? Vad är det som händer? Den är mycket segare än vanligt också, allt tar lång tid att ladda så vad ska jag göra? Den är inte köpt i sverige och kostade 5500kr. Har ingen drulleförsäkring på den heller. men även om jag haft det hade det vart flyg dit för att hämta ny likadan och sen flyg hem. Min trådlösa mus har reagera konstigt också, får rycka lite i (försiktigt) i dens mottagare för att den ska reagera lite då och då. Känn konstigt att allt detta hänt efter bara en spark liksom? det var ju inte meningen av honom så det var ju itne som han försökte göra sönder den. Men var ändå väldigt hårt.

Alltså

Vad är felet?

Hur ska jag konfrontera min vän med detta?

Vill inte skapa en konflikt för detta men jag måste ju ha en ny dator om den fortsätter krångla såhär. (eller om den tillochmed blir värre, för det har den ju blivit sedan sparken) Har inte råd att köpa en själv, annars hade jag hellre gjort det.

Min förra dator spillde jag vatten på, det tog 2 veckor innan den slutade fungera. Men denna har krånglat sedan sparken och blivit värre ovh värre. Så vad hade ni gjort och vad har ni för råd? Samt vad har blivit fel? ni dator experter. Det är en samsung laptop mer än så vet jag inte. Skall vara grymm för mediauppspelning och allt. Bra ramminne och har 500GB HD.

hjälp mig. Är dessutom skyldig denna vän 1000kr. Har inget jobb men känns så fel att säga till honom att han får lägga ut 4000 till en ny dator för att han gjorde sönder denna. Jag vet ju att det är rätt men känns ändå fel och vet inte hur han kommer reagera. För han skrattade bara och sa fan va illa när vi pratade om det efteråt. Vad ska jag göra, om jag ska prata med honom hur ska jag lägga upp det?

Vi var flöddrade när olyckan hände och han klättrade i taket sen svingade han sig ner och smack in i laptopen.

Kan tillägga att jag inte kunde skriva denna posten, stog kontakta webbansvarig men det kanske var flashback som krågnlade för det har inte hänt innan på denna datorn.
Senast redigerad av M0ntana 2012-04-02 kl. 05:27.
Citera
2012-04-02, 05:05
Bannlyst
Oj, det är en liten knipa du sitter i. Jag har själv varit i ett ganska likt scenario då min vän förstörde min TV. Även jag hade svårt att konfrontera denne och begära pengar men det var så illa betingat.

Samla mod och berätta att hans spark förstörde din dator. Säg till honom att du måste lämna in den på reparation och att han får stå för kostnaderna. Det som händer är att han gör det och bevisar att han faktiskt är en vän, i annat fall så har du lärt dig vilken falsk byfåne han är. 4000 kr för det, helvärt!
Citera
2012-04-02, 05:08
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siccature
Oj, det är en liten knipa du sitter i. Jag har själv varit i ett ganska likt scenario då min vän förstörde min TV. Även jag hade svårt att konfrontera denne och begära pengar men det var så illa betingat.

Samla mod och berätta att hans spark förstörde din dator. Säg till honom att du måste lämna in den på reparation och att han får stå för kostnaderna. Det som händer är att han gör det och bevisar att han faktiskt är en vän, i annat fall så har du lärt dig vilken falsk byfåne han är. 4000 kr för det, helvärt!
Tror det r billigare att köap en ny, eller iaf om man kollar tillbaks på de andra datorerna ajg lagat :P

Nej han är verkligen ingen byfåne, tvärtom jag och han är skitnära i en grupp av 4 så är det vi mot dem typ. Men jag vet inte hur hab reagerar nu när jag tänker efter, det gäller ändå några tusen ju. De andra verkar itne vara våra vänner alls faktiskt. Men just detta har jag extrema problem med att ta upp. Brukar inte ta upp konflikter i vanliga fall heller men känns som detta är för stort för att låta glida undan och sen ta upp om 3 månader när den går sönder helt eller hur det nu blir.
Senast redigerad av M0ntana 2012-04-02 kl. 06:03.
Citera
2012-04-02, 05:10
Bannlyst
Du ska ju absolut inte vänta ut tiden. Är han en så nära vän som du beskriver så är det här en fluga i solsystemet. Han borde vara medveten om att han gjort fel och agera därefter.

Prata med honom imorgon och beskriv problemet. Du behöver inte begära att han ska betala utan invänta hans reaktion och se om han ger sig till godo för omkostnaderna. I annat fall får du väl överväga att hälla öl på hans dator och se det som ett pojkstreck.
Citera
2012-04-02, 05:13
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Du ska ju absolut inte vänta ut tiden. Är han en så nära vän som du beskriver så är det här en fluga i solsystemet. Han borde vara medveten om att han gjort fel och agera därefter.

Prata med honom imorgon och beskriv problemet. Du behöver inte begära att han ska betala utan invänta hans reaktion och se om han ger sig till godo för omkostnaderna. I annat fall får du väl överväga att hälla öl på hans dator och se det som ett pojkstreck.
Nej det var typ en vecka sedan, och det märktes inte mer än att den var lite seg och fryste sig men det trodde jag hade att göra med att den inte var laddad fullt först. Sen började knapparna på datorn cpa och den har vart extremt seg samt inatt så fuckade skärmen ur. blev bara svart. han vet att knapparna har cpat ur men sa att det var lugnt för jag nvänder externt tangentbord ändå. Men det med segheten vet jag inte om jag nämnde senast vi pratade om det, för 2 dagar sedan eller något.

Men jag tänker ju inte hälla något på hans dator för att han råkade sparka min. Det är ju 15 årigt beteende. Om han inte tänker betala för vad han orsakat så aahjag vet inte, då finns det ju inte mycket att göra.
Senast redigerad av M0ntana 2012-04-02 kl. 06:01.
Citera
2012-04-02, 05:18
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ntana
Nej det var typ en vecka sedan, och det märktes inte mer än att den var lite seg men det trodde jag hade att göra med att den inte var laddad fullt först. Sen började knapparna på datorn cpa och den har vart extremt seg samt inatt så fuckade skärmen ur. blev bara svart. han vet att knapparna har cpat ur men sa att det var lugnt för jag nvänder externt tangentbord ändå. Men det med segheten vet jag inte om jag nämnde senast vi pratade om det, för 2 dagar sedan eller något.

Men jag tänker ju inte hälla något på hans dator för att han råkade sparka min. Det är ju 15 årigt beteende. Om han inte tänker betala för vad han orsakat så aahjag vet inte, då finns det ju inte mycket att göra.

EDIT: hur konfronterade du? jag menar vad ska jag säga? :S känns så himla dumt alltihop.
Citera
2012-04-02, 05:18
Medlem
EvilTouchs avatar
Ville bara gå in och förtydliga att din drulleförsäkring ligger på hemförsäkringen och inte på datorn. Alltså, drulle är inget du behöver teckna för varje enskild pryl utan gäller för allt i hemmet. Detta förutsatt att du har tecknat drulle på din hemförsäkring. Kolla upp det och se om det kan göra det hela lite billigare.
Citera
2012-04-02, 05:20
Bannlyst
Citat:
EDIT: hur konfronterade du? jag menar vad ska jag säga? :S känns så himla dumt alltihop.

Jag tog faktiskt upp det under fyllan. Jag beklagade mig mest att min TV inte ville fungera som den skulle. Det var han som sa att han ville betala men jag sa att det var lugnt, dum som jag var.
Citera
2012-04-02, 05:21
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
Ville bara gå in och förtydliga att din drulleförsäkring ligger på hemförsäkringen och inte på datorn. Alltså, drulle är inget du behöver teckna för varje enskild pryl utan gäller för allt i hemmet. Detta förutsatt att du har tecknat drulle på din hemförsäkring. Kolla upp det och se om det kan göra det hela lite billigare.
Ska jag göra direkt, men datorn köptes när vi bodde utomlands, är alltså inte registrerad på något sätt här. fungerar det ändå? vet itne ens om mamma har drulle flrsäkring men hemföräkring har vi!
Citera
2012-04-02, 05:22
Medlem
M0ntanas avatar
Citat:
Jag tog faktiskt upp det under fyllan. Jag beklagade mig mest att min TV inte ville fungera som den skulle. Det var han som sa att han ville betala men jag sa att det var lugnt, dum som jag var.
jag är likadan som säger sånt, jag är lite för impulsiv och snäll :S därför jag helst inte vill ta upp det men det är ju inte jag som gjort sönder den. utan det var ju han som svingade sig runt flöddrad, jag varnade honom faktiskt för attt han skulle ramla eller träffa mig eller något liknande och sen sa det bara smack.
Citera
2012-04-02, 05:25
Bannlyst
Jag kan ju säga som så att det inte löser något att låta det vara ogjort. Du kommer gro agg mot honom över det här. Det är sådant som sätter sig och gror. Se till att prata med honom nu! Skaffa lite självdisciplin, det gör dig bara väl för framtida konfrontationer.
Citera
2012-04-02, 05:26
Medlem
EvilTouchs avatar
Citat:
Ska jag göra direkt, men datorn köptes när vi bodde utomlands, är alltså inte registrerad på något sätt här. fungerar det ändå? vet itne ens om mamma har drulle flrsäkring men hemföräkring har vi!

Om den är köpt i utlandet tror jag inte spelar någon roll så länge man kan bedöma värdet på den.
Har du kvitto? Om inte så vet jag inte hur det fungerar riktigt men det ska ju gå att lösa ändå. Ring och kolla med försäkringsbolaget så får du veta, lite dumt att sitta här och gissa :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in