• 1
  • 2
2012-04-01, 19:47
Medlem
I värsta fall kan man skölja ögonen i duschen, för mig brukar det hjälpa att ta en paus och låta ögat lugna sig lite. Titta noga i bra ljus och hitta linsen, när jag får problem är det oftast för att en lins har gått sönder. Lyft på ögonlocket och titta i ögonvrån, blinka och greja. Försök inte riva sönder hornhinnan bara för att du tror att det är en lins där som du inte ser...
Citera
2012-04-01, 21:19
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Nej, den kan inte åka in i huvudet precis som flera har sagt.

Konjunktiva (ett lager utanpå ögat) täcker det du ser av ögat och viker sig sedan och täcker även insidan av ögonlocket. Den kan inte åka längre bak än vid "vecket".

Om du inte får ut den så är tekniken som när man fått vad som helst i ögonen, man vänder på ögonlocket (kan en läkare på vc göra om du inte kan själv) och plockar ut det som fastnat.
Citera
2012-04-01, 23:57
Medlem
tack för era rekommendation, men vissa av er säger att linsen INTE kan vandra runt så den hamnar bakom ögat- vad har ni för vetskap om det?
är ni ögonläkare? optiker?

ursäkta en dum fråga men för mig är det inte självklart...

jag menar, vi vet ju att ögon, näsa och hals sitter ihop så där finns det ju hål och "korridorer".

inte menat att det hör ihop med ögat men ändå....det kanske gömmer sig något hål där i ögat och vips så är min lins borta för alltid.

sedan tror jag att min lins har vikit sig tre gånger och inte bara en gång. för jag ser fan inte linsen men jag känner att den skaver.
Citera
2012-06-12, 06:03
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfan
Men dumfan, den har väl säkert vikt sig eller något i ditt förbaskade öga. Öppna ögonhelvetet och försök hitta den genom att pilla runt med fingret sen dra ner respektive upp och nyp ut skiten.

Hahaha! Din kommentar + avatar fick mig att skratta gott nu på morgonen .

Ont: Hur gick det? var du tvungen att kontakta VC eller en ögonläkare?
Citera
2012-06-12, 12:45
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Har du ingen linsvätska som du kan fukta ögat med?
Det brukar göra susen på torra linser som fastnat.

Den erfarenheten har jag också, om linsen du fuktar ögat så klistrar inte linsen så förbaskat. Tror inte att det är någon riks att den åker bakom ögat in i huvudet, däremot kan den ju vika sig och krångla in sig under ögonlocket etc (har själv varit med om detta). Titta nedåt med ögat och blinka ett par gånger, då kan du kanske få fram linsen i ögat så att den går att få tag på.

Är du säker på att linsen är kvar i ögat, den kan inte ha ramlat ut utan att du har märkt det när du har försökt peta ut den? Känner du den? Har varit med om samma sak som TS en gång, fick verkligen inte ut linsen och trodde att den hade fastnat helt långt bak på ögat, eventuellt också gått sönder där inne. Slutade med att jag åkte in till akuten där de konstaterade att det inte fanns någon lins i mitt öga.

EDIT: märkte att det var ett bra tag sedan TS postade sin fråga så det här är kanske inte så aktuellt. I vartfall kan det kanske vara till hjälp för någon annan eller ifall det skulle hända TS igen.
Senast redigerad av Fartgupp 2012-06-12 kl. 12:56.
Citera
2012-06-12, 13:46
Medlem
Roxanas avatar
Nej, linsen kan inte åka in bakom ögat eller vandra iväg i bihålorna eller vad du nu tror.Det förklarade min optiker för mig när jag började med linser.

Som mest för mig har en envis lins inte vägrat komma fram på ett dygn. Det har hjälpt att massera försiktigt på ögonlocket. Man kan till slut känna på ett ungefär var den sitter. Då kan man gnugga lite extra just där för att på så vis jobba fram den. Ibland kan man även lokalisera den genom att lyfta upp ögonocket. Då kan man förhoppningsvis skymta den lite grann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in