2012-04-01, 15:09
Medlem
SMBHs avatar
Jag pratade lite casual med en snubbe igår när jag gjorde högskoleprovet, vi kom in på surfplattor och att köpa fri surf abonnemnag, han menade på att det var dumt att köpa ett separat abonnemang eftersom man lika gärna kan surfa genom en smartphone (som har fri surf abonnemang) och så slipper du betala dubbelt.

Man skulle då göra detta genom wifi och mina frågor är:

1) Hur fungerar det? Jag har 0 erfarenhet av wifi. Sätter man bara "på" wifi på mobil och surfplatta? Antar att man måste ha något verifieringssystem? Hur stabilt är det? Är det mycket krångel?

2) Måste det vara samma operativsystem, t.ex en android till en android, underlättar det kompatibiliteten?

Jag har nämnligen en android mobil (xperia x10) och tänkte utöka med en surfplatta som även har en keyboard dock, som t.ex denna här: Asus EEE Pad Transformer Prime TF201 32GB. Hybridsurfplattan kommer användas för enkla studieändamål samt som ebook-läsare. Internet är egentligen sekundärt men naturligtsvis underlättande och smidigare än att pyssla med USB.

Tack!
Citera
2012-04-01, 15:12
Medlem
du måste kunna koppla ihop dem. alltså inte via WIFI utan med kabel. kan du göra det är det inga problem. Eller att du kan stoppa in ditt simkort från telefonen i plattan.
Citera
2012-04-01, 15:26
Medlem
"The X10 has built in Wi-Fi b/g and Bluetooth 2.1, with the option to tether other devices. With the Android 2.3 update, the phone can also create a Wi-Fi hotspot."

Du går således in på inställningar - trådlöst och nätverk och går in på "Mobil Wi-Fi Surfpunkt" och ställer in ett lösenord, därefter agerar din mobil router. Det är inga kompatibilitets-problem mellan t.ex. en android mobil som surfpunkt och en apple dator, eller vice versa. Fungerar utmärkt och det är endast dumt att beställa ett separat abbonemang för internet.

Mvh.
Citera
2012-04-01, 15:27
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netscull
du måste kunna koppla ihop dem. alltså inte via WIFI utan med kabel. kan du göra det är det inga problem. Eller att du kan stoppa in ditt simkort från telefonen i plattan.

Kan du vara lite mer speficik? Vad är detta för typ av kabel? Instinktivt så känner jag att det skulle vara den vanliga kabeln man har för att ladda eller för att föra över filer från datorn (dvs USB kontakt i ena änden). Sorry för min totala ignorans
Citera
2012-04-01, 15:28
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
"The X10 has built in Wi-Fi b/g and Bluetooth 2.1, with the option to tether other devices. With the Android 2.3 update, the phone can also create a Wi-Fi hotspot."

Du går således in på inställningar - trådlöst och nätverk och går in på "Mobil Wi-Fi Surfpunkt" och ställer in ett lösenord, därefter agerar din mobil router. Det är inga kompatibilitets-problem mellan t.ex. en android mobil som surfpunkt och en apple dator, eller vice versa. Fungerar utmärkt och det är endast dumt att beställa ett separat abbonemang för internet.

Mvh.

Sweet! Tack för snabba svar både du o ovanstådende.
Citera
2012-04-01, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Kan du vara lite mer speficik? Vad är detta för typ av kabel? Instinktivt så känner jag att det skulle vara den vanliga kabeln man har för att ladda eller för att föra över filer från datorn (dvs USB kontakt i ena änden). Sorry för min totala ignorans
Det är också ett alternativ, men segt att behöva gå runt med en 'antenn' från plattan till mobilen Det jag skrev är mycket lättare, men kan kräva ganska mycket batteri. Och ja, det är ladd-sladden han menar.
Citera
2012-04-02, 19:39
Medlem
Lucifers_dicks avatar
Att använda telefonen som Wi-fi hotspot drar mycket ström. Jag valde istället Comviq mobilt bredband Wi-Fi kontantkort. Den lilla Routern och startpaket gick på 399kr och månadskostnaden med 20GB är 269kr. Det tycker jag är överkomligt och driftstiden på routerns batteri är fullt tillräcklig.
Citera
2012-04-02, 19:54
Medlem
Puffarns avatar
Mobila surfabbonnemang kan du då för 89:-/mån med 5gig down och det är det fan värt. Min Acer 501 håller batteriet på i minst 8 timmars kontinuerligt användande med nät på 3g.
Ska man använda wifi hot spot från mobilen så måste telefonen laddas ofta som fan. Nä snabbare internet och bättre batteritider med 3g direkt i plattan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in