2012-03-31, 14:47
Medlem
Hej!

Jag funderar på om det är bättre att köpa en lägenhet istället för att flytta till en hyresrätt.
Är 21 idag och jobbar för fullt där jag har en inkomst runt 16 000-25 000 efterskatt/månad. (Timanställd)

Till hösten har jag tänkt studera Ekonomprogrammet på min hemort och jag vill därför flytta hemifrån eftersom jag vet att jag kommer stanna kvar i den nuvarande staden i minst 3 år framåt.

Därför har jag börjat letat lägenheter och hyresrätter.. och ja, utbudet är väl inte på topp.

Hur ser ni på tankarna om att köpa en bostadsrätt för ca 500 000-700 000 och ta lån? Är det ett dumt val med tanke på att jag ska bli student till hösten? Notera att jag kommer att fortsätta jobba, svårt att säga hur mycket beroende på hur mycket tid skolan tar.

Jag vill bara höra era åsikter, för/mot-argument, om ni har varit i liknande situationer och hur ni löste det!
Citera
2012-03-31, 15:18
Medlem
Har du pengar till kontantinsatsen på en bostadsrätt så hade jag rekomenderat det. Kolla med din bank vad för ränta du skulle kunna tänkas få på 500-700kkr. Räkna sedan ut månadskostnaden för lånet+'den fasta avgiften' på köpe-lägenheten. Du kommer se ganska snabbt att det är ungefär samma totala månadskostnad för båda.
Citera
2012-03-31, 16:07
Medlem
Ytterligare ett problem är ju om du får ta lån eller ej, med tanke på din anställningsform. Jag fick ta lån till min br, men med mina föräldrar som medlåntagare.
Och som sagt så behövs ju pengar till kontantinsatsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in