2012-03-31, 14:34
Medlem
Hej, jag hade tänkt börja deffa nu för att få fram ett bra 6-pack till sommaren. Jag är inte direkt en ny börjare när det gäller att styrketräna eller att äta bra men det är blir första gången som jag deffar så jag har en några frågor det.
1. Hade tänkt lägga mig på ett kaloriunderskott på ca 20 % låter det vettigt? Vill förlora så lite muskler som möjligt.

2. Har försökt läsa på om träning under deff och har fått fram väldigt olika svar. Vissa säger att jag ska köra hög vikt ca 4 reps för att inte förlora styrka, fast andra säger att jag ska köra ca 15 rep på en lättare vikt. Sen så finns det också dom som säger att jag ska fortsätta träna som jag gör alltså 8 reps.
Vilket är "den rätte"?

3. Hur viktigt är det med att spring, själv så anser jag att kosten är viktigare. Funderar på att innan varje träningspass gå i ett snabbt tempo på springbandet i ca 15 min för att få upp förbränningen lite, räcker det?

Otroligt tacksam för svar!
2012-03-31, 14:51
Medlem
sireminis avatar
20% låter väl bra. Eller översatt i kalorier blir det väl typ 500?
Du behöver inte springa om du inte vill. Dra ner på kosten om det behagar dig bättre.
Man bör väl köra hyfsat tungt under deff. Kanske mellan de där två som du föreslog. Alltså mellan 4 och 8 reps typ. B la. för att man under deff har låga glykogennivåer och det blir svårare att köra 15 reppare.
2012-03-31, 14:54
Avslutad
500 kcal underskott brukar vara en generell riktlinje. Men det blir ungefär 20 % beroende på vad du väger, ålder och hur lång du är .

Man tränar tyngre med färre reps för att behålla massa . Basövningarna är viktiga.
Det viktiga är att äta jämt. Du behöver inte svälta direkt om du väljer bra råvaror som kycklingfilé, lax, ris, potatis.

Jag springer inget överhuvudtaget. En Rask promenad på en timme då och då är optimalare.
Ät 2 g protein per kg minst.
2012-03-31, 18:21
Medlem
Tack så mycket för svaren! Om ni inte har något emot det skulle jag vara glad om ni kunde svara på ytterligare än fråga.

Om vi säger att en mål tid skulle består av ca 100 g kyckling och ris, vad skulle man då lägga till för att få i sig bra fetter? Avocado och nötter är två alternativ men finns det något billigare eller bättre alternativ?
2012-03-31, 20:35
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fungust
Tack så mycket för svaren! Om ni inte har något emot det skulle jag vara glad om ni kunde svara på ytterligare än fråga.

Om vi säger att en mål tid skulle består av ca 100 g kyckling och ris, vad skulle man då lägga till för att få i sig bra fetter? Avocado och nötter är två alternativ men finns det något billigare eller bättre alternativ?

Nötter är inget bra alternativ. Jag hade kört på Omega3-tillskott, typ Pharbios gelatinkapslar, och "kryddat" lämplig rätt med rapsolja eller olivolja.
2012-03-31, 21:38
Medlem
Directorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Nötter är inget bra alternativ. Jag hade kört på Omega3-tillskott, typ Pharbios gelatinkapslar, och "kryddat" lämplig rätt med rapsolja eller olivolja.

+1

Protip ang omegan från pharbio. Ät dem med mat. Galet äckliga rapar annars.
2012-04-01, 09:54
Medlem
MisterToms avatar
Det här har diskuteras om och om igen. Sök och läs klistrade trådar. låst /mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in