2012-04-20, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniglarochkrut
Det handlar om mars månad och då åkte jag inte till den AMS jag var inskriven på utan försökte skriva om mig till den i min hemkommun och det blev lite struligt där så Soc ansåg att jag inte gjort vad jag kunnat för att bli självförsörjande så dom nekade mig ersättning för mars.
Dock sa min handläggare att eftersom det blev som det blev så får jag även 30 dagar karens vilket gör att jag nu bara kan söka för maj och inte april, det är detta jag verkligen funderar på om det stämmer?
Nej du kan aldrig få karens hos soc. Däremot står jag fast vid bryter du mot vad som sägs under handläggningen så är det klart dom kan neka dig ersättning.
Sök därifrån och överklaga om du får det svårande än så är de tinte.
Citera
2012-04-20, 11:28
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TT1
Jag funderar lite över juridiken angående försörjningsstöd 2012.

Enligt min handläggare så kommer pengar dras från mitt försörjningsstöd om jag t.ex inte kan närvara på en "åtgärd". Dvs, har kommit överens om att jag ska ha t.ex praktik på en fabrik, och jag kan inte närvara pga magsjuka. Enligt min handläggare så kommer mitt försörjningsstöd att dras av varje dag jag är frånvarande från praktiken.

Min fråga är helt enkelt om detta är lagligt.

Har de samrått med arbetsförmedlingen innan praktiken? Annars är det oförenligt med lagstiftningen.

Är du över 25 år skall de ha särskilda skäl för att du skall på praktik och ha samrått med arbetsförmedlingen innan praktik. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.

Inför varje period du skall in på praktik så måste de först ta tagit beslut om att du skall få försörjningsstöd för den perioden. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.
Citera
2012-04-21, 22:24
Medlem
Citat:
Jag funderar lite över juridiken angående försörjningsstöd 2012.

Enligt min handläggare så kommer pengar dras från mitt försörjningsstöd om jag t.ex inte kan närvara på en "åtgärd". Dvs, har kommit överens om att jag ska ha t.ex praktik på en fabrik, och jag kan inte närvara pga magsjuka. Enligt min handläggare så kommer mitt försörjningsstöd att dras av varje dag jag är frånvarande från praktiken.

Min fråga är helt enkelt om detta är lagligt.

Ja, det är helt lagligt. Biståndsparagrafen är glasklar. Biståndssökande ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Har man inte giltig frånvaro i form av sjukfrånvaro, där långvarig eller ofta sjuk måste kunna styrkas, så dras försörjningsstöd. Många kommuner har en karrensdag, sen 10 % per dag ogiltig.

Citat:
Så om en person (som exempel) får magsjuka, och inte kan deltaga i åtgärden, och den personen har varken rätt till a-kassa eller sjukförsäkring, så kommer den personen att få lägre försörjningsstöd än det "ordinarie" försörjningsstödet?

Japp.

Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
nej, om du sjukskriver dig så räknas det som giltig frånvaro och pengarna kan inte hållas inne. har du däremot ogiltig frånvaro så kan din handläggare dra av summan du får. ska du vara borta så sjukanmäl dig, då får du alla dina pengar och din handläggare kan inte säga ett skit mot det. har du försörjningsstöd så har du heller ingen karensdag, något som är väldigt bra.

Inte nödvändigtvis. och jo, kommunen kan ha karrensdag i sina regler, eftersom kommunerna mångt och mycket kan ha individuella regler.

Citat:
Ursprungligen postat av Sniglarochkrut
Om en person inte deltagit i ett program som man kommit överens med Soc om att man ska göra för att "bli mer attraktiv på arbetsmarknaden" men självmant sökt ca 4 - 5 jobb om dagen och på sätt försökt komma ut i arbetslivet.
Soc anser att han inte ska ha försörjningsstöd för den månad han då sökt och ger ytterligare 30 dagar karens som "straff" för månaden efter. Är det verkligen korrekt?

Då kallas det inte karrens. Men, deltar man inte i anvisad praktik, så har man inte rätt till försörjningsstöd. Se Socialtjänstlagen 4 kap 4 och 5 §§.

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har de samrått med arbetsförmedlingen innan praktiken? Annars är det oförenligt med lagstiftningen.

Är du över 25 år skall de ha särskilda skäl för att du skall på praktik och ha samrått med arbetsförmedlingen innan praktik. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.

Inför varje period du skall in på praktik så måste de först ta tagit beslut om att du skall få försörjningsstöd för den perioden. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.

Nog för 4:4 har den passusen, men det äringet som kommer ge en person rätt i en överklagan.
Citera
2012-04-25, 11:56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Nog för 4:4 har den passusen, men det äringet som kommer ge en person rätt i en överklagan.

Socialtjänsten måste följa lagstiftningen i enlighet med regeringsformen.

Att socialtjänsten måste samarbeta med arbetsförmedlingen för aktivitet finns även med i propositionen. Det finns även med i socialstyrelsens kritik mot socialtjänsten i Landskrona 989/2010.

http://hd.se/multimedia/archive/00420/L_S_HELA_beslutet_o_420242a.pdf

Att rådmän vid förvaltningsrätterna är korrumperade står ju klart för de flest och deras beslut kan man ta med en nypa salt och överklaga. Som rådman Magnus Åhammar 19560828-0219 vid förvaltningsrätten i Stockholms län. Där han i beslut underkänner av vad JO har tagit beslut om och klargjort. Nu går ju både socialtjänsten i Stockholm och förvaltningsrätten efter eget sköns när det gäller överklagandetid. Det roliga är att när JO tog sitt beslut så är det samma socialtjänst som gjort bort sig ytterligare en gång och samma beslutsfattare - Patricia Alphonse 19660218-2963.

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&Ob jectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=2080

Nu tillhör socialsekreterare och rådmän en skyddad grupp enligt lag, precis som folk som arbetar i en skyddad verkstad. Deras enda fiende blir offentlighet vilket jag väl tänker unna dessa. Som du vurmar för de intagna i den skyddade verkstaden så kan du försöka påkalla deras uppmärksamhet. De kanske kan börja följa lagen någon gång.
Citera
2012-04-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Socialtjänsten måste följa lagstiftningen i enlighet med regeringsformen.

Att socialtjänsten måste samarbeta med arbetsförmedlingen för aktivitet finns även med i propositionen. Det finns även med i socialstyrelsens kritik mot socialtjänsten i Landskrona 989/2010.

http://hd.se/multimedia/archive/00420/L_S_HELA_beslutet_o_420242a.pdf

Att rådmän vid förvaltningsrätterna är korrumperade står ju klart för de flest och deras beslut kan man ta med en nypa salt och överklaga. Som rådman vid förvaltningsrätten i Stockholms län. Där han i beslut underkänner av vad JO har tagit beslut om och klargjort. Nu går ju både socialtjänsten i Stockholm och förvaltningsrätten efter eget sköns när det gäller överklagandetid. Det roliga är att när JO tog sitt beslut så är det samma socialtjänst som gjort bort sig ytterligare en gång och samma beslutsfattare - .

http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=106&MainMenuId=106&Language=sv&Ob jectClass=DynamX_SFS_Decision&Id=2080

Nu tillhör socialsekreterare och rådmän en skyddad grupp enligt lag, precis som folk som arbetar i en skyddad verkstad. Deras enda fiende blir offentlighet vilket jag väl tänker unna dessa. Som du vurmar för de intagna i den skyddade verkstaden så kan du försöka påkalla deras uppmärksamhet. De kanske kan börja följa lagen någon gång.

Skyddade enligt vilken lag? Rådmän har vi inga, däremot nämndemän. Och dina personliga vendettor får du gärna ta med namn någonannanstans.

Och faktum är att sedan 2001, så har mer fokus lagts på att socialbidrag är något som är en tillfällig lösning, något som ska leda ut i arbete. Så, jag det finns tankar och vilja, men att anvisa praktiker, eller när en person omotiverat tackar nej till praktik efter praktik, så har man lagstöd att reducera, även i det som tidigare var Kammarrätt.
Senast redigerad av tardumej? 2012-04-27 kl. 20:23.
Citera
2012-04-27, 21:33
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Skyddade enligt vilken lag? Rådmän har vi inga, däremot nämndemän. Och dina personliga vendettor får du gärna ta med namn någonannanstans.

Och faktum är att sedan 2001, så har mer fokus lagts på att socialbidrag är något som är en tillfällig lösning, något som ska leda ut i arbete. Så, jag det finns tankar och vilja, men att anvisa praktiker, eller när en person omotiverat tackar nej till praktik efter praktik, så har man lagstöd att reducera, även i det som tidigare var Kammarrätt.

BrB Kap 17.

Socialtjänsten måste samråda med arbetsförmedlingen i alla fall och ha särskilda skäl för alla över 25 år. Det finns både i lagen och i propositionen. Först därefter kan socialtjänsten nedsätta försörjningsstödet.

Socialtjänstens mål är att alla som uppbär försörjningsstöd och är arbetsföra skall bli självförsörjande och fram till dess skall socialtjänsten se till att den hjälpsökande har skälig levnadsnivå fram till denna blir självförsörjande. Men så sker inte i Stockholm eftersom Stockholms stad är en banankommun med beslut efter eget sköns och inte efter gällande lagstiftning. Det här var lagbrott som togs i drift av den nu avgångne alkoholisten Kristina Axén Olin, som nu själv är en dyr arbetslös socialbidragstagare, och intensifierades av det misslyckade socialborgarrådet Ulf Kristersson. Moderaterna skall sluta snacka om laglydighet till de respekterar lagen själv.

Samtliga socialsekreterare samt rådmän vid förvaltningsrätterna har en skyldighet att följa rättighetsstadgan i unionsrätten sedan 1 december 2009 då det är lag för Sverige genom Lissabonfördraget 2007. Men som de korrupta svin de är så skiter de i det för de jobbar under ansvarsfrihet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in