Citat:
Ursprungligen postat av TT1
Jag funderar lite över juridiken angående försörjningsstöd 2012.
Enligt min handläggare så kommer pengar dras från mitt försörjningsstöd om jag t.ex inte kan närvara på en "åtgärd". Dvs, har kommit överens om att jag ska ha t.ex praktik på en fabrik, och jag kan inte närvara pga magsjuka. Enligt min handläggare så kommer mitt försörjningsstöd att dras av varje dag jag är frånvarande från praktiken.
Min fråga är helt enkelt om detta är lagligt.
Ja, det är helt lagligt. Biståndsparagrafen är glasklar. Biståndssökande ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Har man inte giltig frånvaro i form av sjukfrånvaro, där långvarig eller ofta sjuk måste kunna styrkas, så dras försörjningsstöd. Många kommuner har en karrensdag, sen 10 % per dag ogiltig.
Citat:
Ursprungligen postat av TT1
Så om en person (som exempel) får magsjuka, och inte kan deltaga i åtgärden, och den personen har varken rätt till a-kassa eller sjukförsäkring, så kommer den personen att få lägre försörjningsstöd än det "ordinarie" försörjningsstödet?
Japp.
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
nej, om du sjukskriver dig så räknas det som giltig frånvaro och pengarna kan inte hållas inne. har du däremot ogiltig frånvaro så kan din handläggare dra av summan du får. ska du vara borta så sjukanmäl dig, då får du alla dina pengar och din handläggare kan inte säga ett skit mot det. har du försörjningsstöd så har du heller ingen karensdag, något som är väldigt bra.
Inte nödvändigtvis. och jo, kommunen kan ha karrensdag i sina regler, eftersom kommunerna mångt och mycket kan ha individuella regler.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniglarochkrut
Om en person inte deltagit i ett program som man kommit överens med Soc om att man ska göra för att "bli mer attraktiv på arbetsmarknaden" men självmant sökt ca 4 - 5 jobb om dagen och på sätt försökt komma ut i arbetslivet.
Soc anser att han inte ska ha försörjningsstöd för den månad han då sökt och ger ytterligare 30 dagar karens som "straff" för månaden efter. Är det verkligen korrekt?
Då kallas det inte karrens. Men, deltar man inte i anvisad praktik, så har man inte rätt till försörjningsstöd. Se Socialtjänstlagen 4 kap 4 och 5 §§.
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Har de samrått med arbetsförmedlingen innan praktiken? Annars är det oförenligt med lagstiftningen.
Är du över 25 år skall de ha särskilda skäl för att du skall på praktik och ha samrått med arbetsförmedlingen innan praktik. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.
Inför varje period du skall in på praktik så måste de först ta tagit beslut om att du skall få försörjningsstöd för den perioden. Annars är det oförenligt med lagstiftningen.
Nog för 4:4 har den passusen, men det äringet som kommer ge en person rätt i en överklagan.