• 1
  • 2
2012-03-30, 20:31
Medlem
discardeds avatar
Objektivister mf anser att manniskor, men inga andra djur, har rattigheter. Detta da manniskan unikt besitter vissa kognitiva egenskaper. Men varfor ska en fragan om hurvida en individ har rattigheter eller inte avgoras kollektivt? Om det ar kognitiva egenskaper som avgor, borde inte det logiska vara att ha ett visst test; tex om man forstar skillnaden mellan blommor och vaxter, tummar och fingrar, upp och hoger och ortogonalitet i Hilbertrum etc.

Ni som ar for kollektiva rattigheter, varfor ska de vara kollektiva och inte individuella?
Citera
2012-03-30, 21:32
Medlem
Kheperas avatar
Jag frstr verkligen inte vad som fortfarande r oklart efter alla vndor p Facebook...
Citera
2012-03-30, 22:49
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag frstr verkligen inte vad som fortfarande r oklart efter alla vndor p Facebook...

Varfor folk ar for kollektiva istallet for individuella kriterier. Det ar helt oforstoeligt for mig. Varfor beror individ As rattigheter pa individ Bs kognitiva formagor? Det ar galenskap.
Citera
2012-03-30, 23:23
Medlem
Kheperas avatar
Jo, men det har diskuterats i princip en hel dag, och jag tycker - som det framstr fr mig - att jag gett ganska uttmmande svar p det hr. Jag vet inte vad som fortfarande r oklart efter den debatten.

Jag har i alla fall aldrig psttt att A:s rttigheter beror p B:s kognitiva frmgor. Jag har tvrtom hvdat att individer inte fr/frlorar rttigheter p.g.a. ngon individs kognitiva frmgor. Det r den position du frsvarat.
Citera
2012-03-30, 23:31
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Jo, men det har diskuterats i princip en hel dag, och jag tycker - som det framstr fr mig - att jag gett ganska uttmmande svar p det hr. Jag vet inte vad som fortfarande r oklart efter den debatten.

Jag har i alla fall aldrig psttt att A:s rttigheter beror p B:s kognitiva frmgor. Jag har tvrtom hvdat att individer inte fr/frlorar rttigheter p.g.a. ngon individs kognitiva frmgor. Det r den position du frsvarat.

Det dar ar en logn!

Du havdar att utvecklingsstorda ska ha rattigheter pga att andra manniskor har viss kognitiv formaga. Du ar for att A inte har nagra rattigheter pga att dennes artfrander ar dumma (dvs dom beror pa B). Daremot sa ska C som ar dummare an A ha rattigheter pga att dennes artfrander ar smarta (dvs dom beror pa D). (Aoch B i dessa fall ar schimpanser exempelvis och C och D manniskor dar C ar utvecklingsstord.)

Jag ar for att fragan om hurvida nagon har rattigheter eller inte, ska avgoras enbart utifran denne individs egenskaper. Alltsa absolut inte att As rattigheter beror pa B!

Sluta ljug for fan!
Citera
2012-03-30, 23:51
Medlem
Kheperas avatar
Jag vet inte om du har svrt att lsa och frst innantill eller om du medvetet skapar en karikatyr av min position. De andra p Facebook verkade i alla fall frst vad jag menar... Att kalla mig kollektivist (dr) och lgnare (hr) tror jag inte leder ngonvart heller.

Min position r fortfarande (bl.a.) att individens rttigheter r fullstndigt oavhngiga ngon enskild individs kognitiva frmgor. Och din position r, som du presenterat den, att det r den enskildes kognitiva frmgor (alt. den enskildes smrtknslighet) det kommer an p.
Citera
2012-03-30, 23:59
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Jag vet inte om du har svrt att lsa och frst innantill eller om du medvetet skapar en karikatyr av min position. De andra p Facebook verkade i alla fall frst vad jag menar... Att kalla mig kollektivist (dr) och lgnare (hr) tror jag inte leder ngonvart heller.

Min position r fortfarande (bl.a.) att individens rttigheter r fullstndigt oavhngiga ngon enskild individs kognitiva frmgor. Och din position r, som du presenterat den, att det r den enskildes kognitiva frmgor (alt. den enskildes smrtknslighet) det kommer an p.

Men du anser att manniskor har rattigheter pga att de flesta ar kapabla till abstrakt tankande, eller hur? Dvs om alla manniskor varit gravt utvecklingsstorda sa skulle manniskor inte ha nagra rattigheter. Sa en utvecklingsstords manniskas rattigheter beror pa om hennes medmanniskor ar utvecklingsstorda eller inte.

Ja, du ar en kollektivist pa detta avseende da en individs rattigheter beror pa genomsnittliga kognitiva formagan pa den art individen tillhor; inte pa dess individuella.

Varfor ar det inte bara de manniskor som faktiskt ar kapabla till abstrakt tankande som har rattigheter?
Citera
2012-03-31, 18:00
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discarded
Objektivister mf anser att manniskor, men inga andra djur, har rattigheter. Detta da manniskan unikt besitter vissa kognitiva egenskaper. Men varfor ska en fragan om hurvida en individ har rattigheter eller inte avgoras kollektivt? Om det ar kognitiva egenskaper som avgor, borde inte det logiska vara att ha ett visst test; tex om man forstar skillnaden mellan blommor och vaxter, tummar och fingrar, upp och hoger och ortogonalitet i Hilbertrum etc.

Ni som ar for kollektiva rattigheter, varfor ska de vara kollektiva och inte individuella?

Rttigheter baseras inte i kvaliter men i vrde. D alla mnniskor besitter ett unikt mnniskovrde tilldelas de alla mnskliga rttigheter.
Numera tilldelas ju ven djur ganska omfattande rttigheter, och om naturromantikerna fr hllas kommer vi snart att se rttigheter fr vxter ocks. Alla dessa rttigheter r baserade i vrderesonemang inte i ngot egendomligt utilitaristiskt kalkylerande.
Du har helt enkelt missuppfattat hela frgan om rttigheter.
Citera
2012-03-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Rttigheter baseras inte i kvaliter men i vrde. D alla mnniskor besitter ett unikt mnniskovrde tilldelas de alla mnskliga rttigheter.

Varifrn kommer detta mnniskovrde? Vad r det som gr att man fr ett vrde bara fr att man r en mnniska?

Citat:
Du har helt enkelt missuppfattat hela frgan om rttigheter.

Nej, det har han inte. Bland libertarianer r det vanligt att hnvisa till mnniskans frmga att analysera och tnka som ett skl till att vi skall ha rttigheter (se Nozick och Hans-Hermann Hoppe bl.a.).
Citera
2012-03-31, 18:09
Medlem
Skrev lite om detta p min blogg:

Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
Det finns ett stort problem fr libertarianer som str fr att man har rttigheter enbart p.g.a. att man r frnuftig (har tillrckligt med intellektuell kapacitet att reflektera ver sina egna handlingar, frst sprk, mjlighet att argumentera, eller ngot sdant), samtidigt som man vill hvda att djur saknar ngra rttigheter, fr att de saknar ett lika vlutvecklat intellekt som de flesta mnniskor. Enligt dessa har man rtt att dda en gris, men inte en grovt handikappad mnniska som, kort och gott, helt frlorat frstndet.

Vari ligger problemet? Jo, problemet r att det argument man anvnder fr att rttfrdiga att kunna dda djur, lika vl gr att anvnda fr att rttfrdiga att man skall kunna dda mnniskor som r dummare n djur. Grisar kan jag flika in hr verkar vara ganska intelligenta. Ett antal studier har funnit dessa beteenden hos grisar, vilka tyder p en rtt utvecklad hjrna:

Pigs lead complex social lives that behaviorists once believed to be true only of primates.
Mother pigs sing to their piglets while they are nursing.
They excel at video games that would be hard for a young child, and sometimes better than the primates.
Pigs dream.
Pigs have a good sense of direction, and can find their way home from long distances.
They learn from watching one another.
Pigs outsmart each other. One will often follow another pig to food before grabbing it away from him, and the pig who was tricked will change behaviors to reduce how many times it is tricked.

S, vad gr d de som fresprkar rttigheter fr mnniskor, men inte fr grisar? Jo, de sger att man fr rttigheter fr att man tillhr en viss art, inte fr att man besitter ngra unika egenskaper. De sger att rttigheter fr man efter vilket kollektiv man tillhr, inte efter ngot eget, inneboende moraliskt vrde. Som Niclas Wennerdal uttrycker det, fresprkar dessa libertarianer kollektiva rttighetskriterier.

Varfr r detta principiellt problematiskt? Jo, drfr att det inte fljer logiskt att bara fr att 99,99% av alla individer av en viss grupp uppfyller kriteriet fr att f rttigheter, s skall de resterande 0,01% ocks ha dessa rttigheter.

Den hr frgan diskuteras just nu p Liberala partiets diskussionsforum p facebook, och just nu verkar det inte ha kommit upp ngra principiella frsvar av att ha kollektiva rttighetskriterier. Dremot har det kommit upp praktiska invndningar mot att ha individuella kriterier. Det skall vara alldeles fr svrt att tillmpa; hur vet man nr vissa varelser r medvetna eller inte?

Jag tror att den hr invndningen r ngot verdriven; det gr uppenbarligen att gra enkla mtningar av hur smarta djur r. Men lt oss sga att det r lite besvrligt att mta nd. Jag tror att om det verkligen r svrt, om vi verkligen har problem med att veta ifall ngon varelse r intelligent eller inte, d borde vi undvika, i strsta mn mjligt, att inte anvnda tvng mot varelsen. Den grundlggande moraliska principen borde ju vara att frst inte skada ngon.

Tnk dig att vi sttte p en ny djurart. Djuren ter enbart vxter och har ett ngorlunda utvecklat socialt system s att de knner igen varandra som enskilda individer och klarar av att kommunicera enkla saker till varandra. Vad i detta skulle ge dig rtt att bestmma ver dessa och dda dem fr att ta? Skulle du f rtt att gra det fr att du r osker ver hur intelligenta varelserna r? Skulle filosofiska skeptiker d f lov att mrda mnniskor, fr att de vgrar erknna sig ha ngon kunskap alls? Knappast.

Nr man r osker, d r det en grund fr att vara frsiktig. Och om det r s att man verkligen bryr sig om att inte riskera skada ngon som uppfyller ett visst kriterium, d gller det att utforska frgan nrmre. Att verkligen underska hur intelligenta alla varelser r. Men innan dess borde man utg frn att de som verkar relativt intelligenta br man ocks behandla vl. Att ta hnsyn till ens oskerhet borde gra en mindre bengen att anvnda vld.

http://ordningochanarki.blogspot.se/...erier-och.html
Citera
2012-03-31, 21:58
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Varifrn kommer detta mnniskovrde? Vad r det som gr att man fr ett vrde bara fr att man r en mnniska?
Det korta svaret r: Moralen. Den r vi ensamma om bland allt levande.
Om du fljer Kants kategoriska imperativ:
"Act only according to that maxim whereby you can, at the same time, will that it should become a universal law."
S ger det svaret varfr mnskliga rttigheter mste omfatta alla mnniskor.
Citat:
Nej, det har han inte. Bland libertarianer r det vanligt att hnvisa till mnniskans frmga att analysera och tnka som ett skl till att vi skall ha rttigheter (se Nozick och Hans-Hermann Hoppe bl.a.).
Kan inte pminna mig att Nozick fresprkar rttigheter viktade efter frdigheter eller nyttigheter.
Det han beskriver r vl mer ett grundmotiv fr vissa rttigheter, som fr sin frklaring i beskrivningen av oss som moraliska vsen.
Citera
2012-03-31, 22:54
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Det korta svaret r: Moralen. Den r vi ensamma om bland allt levande.
Om du fljer Kants kategoriska imperativ:
"Act only according to that maxim whereby you can, at the same time, will that it should become a universal law."
S ger det svaret varfr mnskliga rttigheter mste omfatta alla mnniskor.

Vad r unikt med den mnskliga moralen? Frutom att delta i arbetsdelningen s ser jag ingenting med vr moral som r unikt. Det finns fredligare sociala djur n oss.

Enligt Kant s borde vl det vara fel att dda andra varelser om det inte r ndvndigt fr ens egen verlevnad? Eller ska det vara "allmn lag" p att attackera andra varelser trots att det inte r ndvndigt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in