2012-03-30, 19:45
Medlem
Maggoos avatar
Har googlat runt en del men inte hittat ett bra svar. När man gör sockerkaka så är det svårt att få den rak och slät ovanpå. Det blir alltid en bula i mitten (mer eller mindre).

Så hur gör man för att få en hyfsat slät yta?

(Är detta tiotusenkronorsfrågan)
Citera
2012-03-30, 19:48
Medlem
christerys avatar
Skär av den horisontellt? Eller är det för enkelt...

En kransform kanhända. Jag har inte problem med att kakor ser ut som dom gör.
Senast redigerad av christery 2012-03-30 kl. 19:51.
Citera
2012-03-30, 19:51
Medlem
Lägg något platt ovanpå formen...
Citera
2012-03-30, 19:57
Medlem
Maggoos avatar
Nej inga "fultrick" nu pojkar och flickor Vill ha the real deal om där finns någon.
Citera
2012-03-31, 14:04
Moderator
evilhoneys avatar
Matlagning--Bakning!
Hur jävla svårt ska det vara att posta i rätt forum?!
//mod
Citera
2012-03-31, 16:01
Medlem
Kruzs avatar
Jag har hört en del olika anledningar till varför sockerkakan bullar upp sig. Men om det stämmer har jag inte orkat ta reda på.
Exempel så sägs det att man inte ska hälla smeten mitt i formen utan snarare längs med kanterna för att slippa "bullen". Vad skillnaden skulle vara förstår jag inte, och därav inte brytt mig om att testa det.

Själv lägger jag en handduk över när jag precis tagit ut den ur ugnen och trycker lite lätt på toppen, då brukar den ge med sig lite grann.
Citera
2012-04-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Jag har hört en del olika anledningar till varför sockerkakan bullar upp sig. Men om det stämmer har jag inte orkat ta reda på.
Exempel så sägs det att man inte ska hälla smeten mitt i formen utan snarare längs med kanterna för att slippa "bullen". Vad skillnaden skulle vara förstår jag inte, och därav inte brytt mig om att testa det.

Själv lägger jag en handduk över när jag precis tagit ut den ur ugnen och trycker lite lätt på toppen, då brukar den ge med sig lite grann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in