2012-03-30, 03:21
Medlem
baloo12s avatar
Hej,
Jag är väldigt allergisk mot pollen och blir påverkad av det, vissa dagar har jag svårigheter att ta mig ur sängen. Tar medicin (aerius) även ögondroppar samt nässpray. Har sällan upplevt andningssvårigheter dock vilket är skönt.
Till frågan, är det skadligt/farligt att träna hårt då man är allergisk? Tränar i dagsläget en timma styrka inomhus på morgonen samt 2 timmar tennis utomhus på eftermidagen.

Jag sökte på fb och hittade inget svar på min fråga, vet inte heller om denna tråd bör vara under träning eller hälsa, om det är fel vänligen flytta tråden.
Citera
2012-03-30, 09:53
Medlem
bulgariens avatar
Även jag knaprar på Aerius under vår och sommar, men har inte upplevt några problem vid styrketräning. Däremot att springa en runda utomhus kan vara lite segt då jag vanligtvis blir tröttare fortare, men detta skiljer sig från dag till dag beroende på dagens pollenvärde.

Men som sagt, tror inte det är några videra problem att träna hårt, bortsett då från att det kan vara jobbigare
Citera
2012-03-30, 12:21
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
Hej,
Jag är väldigt allergisk mot pollen och blir påverkad av det, vissa dagar har jag svårigheter att ta mig ur sängen. Tar medicin (aerius) även ögondroppar samt nässpray. Har sällan upplevt andningssvårigheter dock vilket är skönt.
Till frågan, är det skadligt/farligt att träna hårt då man är allergisk? Tränar i dagsläget en timma styrka inomhus på morgonen samt 2 timmar tennis utomhus på eftermidagen.

Jag sökte på fb och hittade inget svar på min fråga, vet inte heller om denna tråd bör vara under träning eller hälsa, om det är fel vänligen flytta tråden.

Just styrketräning tror inte jag heller är några större problem. Men hade jag varit dig hade jag pratat med din/en läkare. Ingen här inne kan veta din exakta sjukdomssituation lika bra som en doktor.
Citera
2012-03-30, 15:36
Medlem
Jag är också väldigt allergisk mot pollen, och en drös andra saker. Likt dig knaprar jag också aerius och ett par andra mediciner. Styrketräning tycker jag inte påverkas alls. Däremot blir det mycket tyngre att hålla på med konditionsträning. Om det är farligt har jag faktiskt ingen aning om, vet bara att det blir jobbigare. Jag skulle gissa på att det inte är farligt, men för att vara på den säkra sidan bör du göra som SiSenior sa. Prata med din läkare.
Citera
2012-03-31, 05:22
Medlem
baloo12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Just styrketräning tror inte jag heller är några större problem. Men hade jag varit dig hade jag pratat med din/en läkare. Ingen här inne kan veta din exakta sjukdomssituation lika bra som en doktor.

Självklart kan ingen veta min situation bättre än en doktor, är utomlands för tillfället och kommer inte hem innan pollensäsongen är över. Att gå till en läkare här och fråga skulle kosta mig tusentals kronor så det är något jag gärna undviker.

Tänkte mest i allmänhet om det finns några hälsorisker, kan inte hitta någon vettig research på ämnen men det kanske bara är jag som inte tittar på rätt plats...
Citera
2012-03-31, 09:36
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baloo12
Självklart kan ingen veta min situation bättre än en doktor, är utomlands för tillfället och kommer inte hem innan pollensäsongen är över. Att gå till en läkare här och fråga skulle kosta mig tusentals kronor så det är något jag gärna undviker.

Tänkte mest i allmänhet om det finns några hälsorisker, kan inte hitta någon vettig reseah på ämnen men det kanske bara är jag som inte tittar på rätt plats...

Har du ingen läkare i Sverige som du "brukar" besöka (en som du alltid går till när du ska kolla upp något eller får problem)? Man brukar kunna ringa "sin" läkare också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in