2012-03-30, 02:41
Medlem
Kosmios avatar
Jag har sedan ett tag tillbaka en god man, den jag har nu är min tredje. Det är så att när jag hade min första god man så gick jag plus varje månad och kände att jag behövde inte säga upp han. Men när den andra kom så sket han att betala mina räkningar från telia. Sen nu igår så kollade jag brevlådan och såg att min tredje god man hade skickat ett brev till mig. Det var papper från kronofogden att jag är skyldig dom 2500kr för obetalda räkningar. Jag blev helt förbryllad, detta var andra gången kronofogden har hört av sig, första gången med andra god mannen som vägrade betala mina räkningar från telia och nu denna. Jag har aldrig haft några problem med ekonomin, betalar alltid räkningar i tid men min moder tyckte att jag skulle ha god man när jag fyllde 18 år då hon ansåg att jag var dålig att ta hand om pengar. Men jag har alltid betalat mina räkningar, bara min senaste och nuvarande som har vägrat betala mina räkningar och satt mig i skuld.

Det sjuka var dock att han skickade med gamla räkningar som var obetalda, han hade alltså haft en av mina räkningar och vägrat att betala det när det är hans jobb att betala mina räkningar som kommer till han. Nu vill iaf kronofogden ha 2500kr och det är min god man som har satt mig i denna situation.

Kan jag anmäla honom eller hur ska jag gå till väga? Jag vill inte ha kvar han och helst inte ha en god man, bara bli av med han och ta från mina besparingar och betala av kronofogden skiten!
Citera
2012-03-30, 02:50
Medlem
steelkeyss avatar
Ta kontakt med Överförmyndarnämnden i din kommun.
Citera
2012-03-30, 02:52
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelkeys
Ta kontakt med Överförmyndarnämnden i din kommun.

Om jag skriver till henne att jag kräver att inte ha någon god man längre, kan hon ta bort han som god man för mig då och jag blir helt fri, eller hur ska jag göra för att bli av med han? Jag kan ju klara med egen ekonomi men min god man kan inte klara min ekonomi!
Citera
2012-03-30, 02:58
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmio
Om jag skriver till henne att jag kräver att inte ha någon god man längre, kan hon ta bort han som god man för mig då och jag blir helt fri, eller hur ska jag göra för att bli av med han? Jag kan ju klara med egen ekonomi men min god man kan inte klara min ekonomi!
Du får kontakta dem och höra hur du ska gå till väga, din Mamma kanske kan hjälpa dig?
Citera
2012-03-30, 03:03
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steelkeys
Du får kontakta dem och höra hur du ska gå till väga, din Mamma kanske kan hjälpa dig?

Varför skulle jag behöva hennes hjälp, jag är inte omyndigförklarad?
Citera
2012-03-30, 03:07
Bannlyst
Citat:
Det är du om du har godman (eller du borde bli)
Citera
2012-03-30, 03:08
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Nä, jag tänkte mest om du tycker det är jobbigt och så, att ta kontakt med dem...
Citera
2012-03-30, 03:09
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryAndy
Det behöver du inte alls vara!
Citera
2012-03-30, 03:25
Medlem
Kosmios avatar
I brevet jag fick låg det en inkasso räkning, en betalningspåminnelse, obetald läkarbesök och ett delgivningskvitto från kronofogden. Han sätter mig i skuld medvetet, annars skulle dessa räkningar var betalda. Jag har nu skickat iväg ett mail till överförmyndaren och krävt att han ska upphöra som god man till mig. Detta känns så sjukt att jag betalar alla mina räkningar och sedan när min god man får räkningar då betalar han inte dessa.
Citera
2012-03-30, 03:30
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryAndy

Ahh jag skulle klara mig galant som god man, då jag betalar mina räkningar och aldrig missat en betalning. Sedan kommer min dåvarande god man in och medvetet sätter mig i skuld.
Citera
2012-03-30, 03:53
Medlem
baramejs avatar
Det måste ju finnas någon anledning till att din mamma ansåg att du behöver en god man.
Ingen förälder hittar på sådant bara för att jävlas.
Du skriver att du sköter allt super och är så himla förträfflig, men något måste du ha gjort för att din mamma tyckte du behöver en god man.

Har du någon slags diagnos t. ex?

Den gode mannen du har nu borde bli av med sitt jobb om det du skrivit stämmer.
Har du frågat honom varför han gjort så här?
Citera
2012-03-30, 04:14
Medlem
Kosmios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baramej
Det måste ju finnas någon anledning till att din mamma ansåg att du behöver en god man.
Ingen förälder hittar på sådant bara för att jävlas.
Du skriver att du sköter allt super och är så himla förträfflig, men något måste du ha gjort för att din mamma tyckte du behöver en god man.

Har du någon slags diagnos t. ex?

Den gode mannen du har nu borde bli av med sitt jobb om det du skrivit stämmer.
Har du frågat honom varför han gjort så här?

Inte vad jag vet om, men när jag var väldigt ung så kom jag ihåg att lärarna och bup trodde jag hade ADHD eller Asperger syndrom men ingenting som fastställdes. Mor min tyckte att när pappa hade gått bort och hon tyckte att hon inte hade uppfostrat mig väl för att kunna ta hand om pengar så ville hon ha en god man åt mig. Jag har aldrig missat en räkning själv, aldrig fått en betalningspåminnelse eller inkasso tills jag fick min senaste och min nuvarande god man.

Ja det stämmer det jag har sagt, min förra god man blev av med jobbet för han hota att frihetsberöva mig eller som han sa det, att sätta mig på ett hem om inte jag betala mina räkningar. Då det var han som fick en del av mina räkningar. Nu är det så att min god man jag har nu har inte heller betalat mina räkningar. Jag har skött min egen ekonomi dom senaste tre åren och har varit för lat att ansöka om att ta bort god mannen, men nu har det fan gått för långt. Jag har skickat iväg ett mail till överförmyndaren om information om hur han har misskött sig.

Men jag vill gärna ha en input från någon som har information om denna händelse som har skött är kriminellt eller inte? Kan jag anmäla honom och kräva skadestånd för det han har gjort mot mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in