2012-03-29, 13:40
Medlem
bollats avatar
Jag övningskör med trafikskola, och med trafikskola endast eftersom jag inte har möjlighet att öva privat. Jag har nu kört totalt 18 lektioner (1 timme per gång).

Mitt stora problem är att jag är så himla nervös när jag sätter mig i bilen. I regel släpper det när jag väl har börjat köra iväg, men så fort jag närmar mig en korsning och sikten är skymd/hårt trafikerad korsning, eller någon kommer precis bakom mig så blir jag så otroligt nervös/ blir rädd för att bilen ska rulla bak och starten resultera många gånger i ryck eller motorstopp.

Jag vill inget hellre än att komma över denna fruktansvärda nervositet, dels för att den är dyr (krävs ju mycket träning) men också för att det kan bli jäkligt farligt med motorstopp och ryckig start i fel situation.

Någon som känner igen sig? Lugnade sig med tiden? Några tips för att få bort nervositeten/rädslan?
Citera
2012-03-29, 13:45
Bannlyst
Berätta hur du känner för körläraren han borde väl vara van då jag tror detta är vanligt. Handbromsen är din vän....när du känner bilen vill framåt släpper du handbromsen
Citera
2012-03-29, 13:47
Medlem
S3ONs avatar
Kan det varit dig jag hade framför mig idag? Du låg i 30km/h och skulle byta fil, blinkade i 20 sek innan du bestämde dig för att köra över?

ONT: Jag kände inget nervöst när jag körde med körskolan, gubben var så jävla skön och satt och drog massa skämt.

På uppkörningen var det ju ganska nervöst, men där är alla mer eller mindre nervösa.
Citera
2012-03-29, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Kan det varit dig jag hade framför mig idag? Du låg i 30km/h och skulle byta fil, blinkade i 20 sek innan du bestämde dig för att köra över?
Stod det Bilskola/Övningskör så kan det vara så? =)
Citera
2012-03-29, 13:51
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryAndy
Stod det Bilskola/Övningskör så kan det vara så? =)

Var det en svart Volvo så är det ännu mer troligt!
Citera
2012-03-29, 13:53
Medlem
ICanHass avatar
Nu får du misstolka mig rätt här, jag säger inte det här för att vara elak.
Men du har inte funderat på att skjuta på det här med körkortet lite om du känner dig så nervös efter 18 lektioner?
Alla är nervösa när de lär sig att köra bil, för att inte prata om när man ska köra upp, men det låter som att du har det riktigt jobbigt om du känner likadant efter så mycket körning.

Men om man ska vara positiv:
Känner du inte att det går lite lättare för varje gång?
Som du säger så släpper ju nervositeten lite när du väl kommer iväg, är det just start/stopp som känns jobbigt?
Ta med dig någon polare med körkort och bil och åk upp på någon enslig parkering utanför stan och öva, öva, öva! Så länge du håller dig på parkeringen (Och inte börjar köra runt som en tok för att det är roligt... ) och det inte finns folk i närheten så är chansen minimal att du får några som helst problem med lagen.
Ställ upp koner eller någonting som du kan starta/stanna vid, och upprepa det tills det sitter.
Självklart ska du även prata med din körskolelärare om detta, men det antar jag att du redan gjort.

Som jag sade tidigare så är alla nervösa i situationer när det händer mycket samtidigt (Det tog mig ett tag att våga fickparkera på en smal gata med bilar bakom mig kan jag säga) i början, och det borde släppa med tiden
Citera
2012-03-29, 13:54
Medlem
bollats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngryAndy
Berätta hur du känner för körläraren han borde väl vara van då jag tror detta är vanligt. Handbromsen är din vän....när du känner bilen vill framåt släpper du handbromsen

Läraren vet. Hon påpekar det hela tiden "andas!! Andas!!!" Haha, jag känner mig hopplös.... Ibland blir jag så nervös att benen skakar och Ibland har det gått så långt att jag funderat på att strunta i körkortet. Tyvärr behöver jag ett.

Jag tycker att det är kul och motivationen finns. Men nervositeten är jobbig.

Handbromsen vid stopp? Skulle det vara godkänt, vid stopp, i en vanlig korsning?
Citera
2012-03-29, 13:56
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollat
Läraren vet. Hon påpekar det hela tiden "andas!! Andas!!!" Haha, jag känner mig hopplös.... Ibland blir jag så nervös att benen skakar och Ibland har det gått så långt att jag funderat på att strunta i körkortet. Tyvärr behöver jag ett.

Jag tycker att det är kul och motivationen finns. Men nervositeten är jobbig.

Handbromsen vid stopp? Skulle det vara godkänt, vid stopp, i en vanlig korsning?
Jadå. Visst, gör du det i alla korsningar på en uppkörning kanske det inte är helt reko, men har du någon form av lutning på vägen så är det inga som helst problem. Jag gör så fortfarande när jag har motlut, smidigast så om man måste stå vid ett rödlyse ett tag (Men då har jag iofs elektrisk handbroms som släpper själv när man gasar).
Citera
2012-03-29, 14:00
Medlem
bollats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON

ONT: Jag kände inget nervöst när jag körde med körskolan, gubben var så jävla skön och satt och drog massa skämt.

På uppkörningen var det ju ganska nervöst, men där är alla mer eller mindre nervösa.

Jag gjorde inga filbyten idag. Övade på planering/bedömning inför korsningar och områden med högerregel (vilket resulterade i ständig nervositet )
Citera
2012-03-29, 14:06
Medlem
bollats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Nu får du misstolka mig rätt här, jag säger inte det här för att vara elak.
Men du har inte funderat på att skjuta på det här med körkortet lite om du känner dig så nervös efter 18 lektioner?
Alla är nervösa när de lär sig att köra bil, för att inte prata om när man ska köra upp, men det låter som att du har det riktigt jobbigt om du känner likadant efter så mycket körning.

Men om man ska vara positiv:
Känner du inte att det går lite lättare för varje gång?
Som du säger så släpper ju nervositeten lite när du väl kommer iväg, är det just start/stopp som känns jobbigt?
Ta med dig någon polare med körkort och bil och åk upp på någon enslig parkering utanför stan och öva, öva, öva! Så länge du håller dig på parkeringen (Och inte börjar köra runt som en tok för att det är roligt... ) och det inte finns folk i närheten så är chansen minimal att du får några som helst problem med lagen.
Ställ upp koner eller någonting som du kan starta/stanna vid, och upprepa det tills det sitter.
Självklart ska du även prata med din körskolelärare om detta, men det antar jag att du redan gjort.

Som jag sade tidigare så är alla nervösa i situationer när det händer mycket samtidigt (Det tog mig ett tag att våga fickparkera på en smal gata med bilar bakom mig kan jag säga) i början, och det borde släppa med tiden

Jo det blir lättare och hela tiden känner jag mig säkrare och vet att jag kan ta mig ur en olämplig situation snabbt (har fått erfara det vid ett jobbigt motorstopp). Men det är just det här med all trafik, när jag ska över en stor korsning som jag blir rädd... alla kör ju så förbannat fort :-D.

Jag vet att jag kan stanna, krypköra och komma iväg, men det är precis som att det låser sig när det blir en stressig situation så istället för att göra som jag alltid gör får jag panik och stressar pga nervositeten och då blir det fel (ryckigt, motorstopp).
Citera
2012-03-29, 14:06
Medlem
bollats avatar
dubbelpost
Citera
2012-03-29, 14:19
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bollat
Jo det blir lättare och hela tiden känner jag mig säkrare och vet att jag kan ta mig ur en olämplig situation snabbt (har fått erfara det vid ett jobbigt motorstopp). Men det är just det här med all trafik, när jag ska över en stor korsning som jag blir rädd... alla kör ju så förbannat fort :-D.

Jag vet att jag kan stanna, krypköra och komma iväg, men det är precis som att det låser sig när det blir en stressig situation så istället för att göra som jag alltid gör får jag panik och stressar pga nervositeten och då blir det fel (ryckigt, motorstopp).
I sådana fall finns det inget annat att göra än att fortsätta nöta
Lite nervös ska man vara, då är du fokuserad, så det är bara att köra tills du känner att du kan hantera nervositeten. Låt det ta den tid det tar, vissa behöver fler lektioner än andra helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in