2012-03-29, 09:46
Medlem
Svizzeras avatar
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ol_6959421.svd

Denna artikel får en nästan att må illa p.g.a. av all propagandaskit de kommer med.

Om man nu skulle kunna köpa öl direkt vid ett bryggeri eller jordgubbsvin direkt hos bonden tror dessa clowner som skrivit under artikeln ovan att "mer ungdomsfylleri, ökad kvinnomisshandel, fler alkoholrelaterade sjukdomar, ökad sjukfrånvaro, fler döda i trafiken och andra sociala, rättsliga och medicinska problem" skulle uppstå. Det kan hända att konsumtionen skulle stiga om man kan köpa produkter direkt hos bonden eller bryggeriet, men det lär knappast hända att folk skulle slagartigt öka sin konsumtion eftersom konsumentpriset knappast lär ändras i någon större omfattning. Det är ju inte precis på förslag att moms- och alkoholskattebefria de näringsidkare som sysslar med gårdsförsäljning i Sverige...

Vad man däremot totalt ignorerar är det faktum att Sverige är ett av de länder med relativt stor andel utlandsköpt alkohol av den totala mängd som konsumerats och för just denna alkohol sker inga som helst kontroller av exempelvis langning. För denna alkohol har inte heller några som helst svenska skatter betalats och kostnaderna får de dumma som handlar hos svenska staten stå för.

Svenskar: res er ur förmynderiförtrycket och välj bort dessa clowner från politiken och gå inte på all propaganda som man kommer med! Det är alltid exakt samma visa när man ändrar på något: konsumtionen kommer att öka och folk kommer dö som flugor.

Självklart är det ingen som vill ha hemskheter som ungdomsfylleri, kvinnomisshandel, alkoholrelaterade sjukdomar, sjukfrånvaro, trafikdöda och andra sociala, rättsliga och medicinska problem. Men dessa företeelser har vi i alltför stor omfattning redan idag - med statliga alkoholbutiker! Folk som mår bra psykiskt och känner sig trygga missbrukar alkohol i mindre omfattning än andra.
Senast redigerad av Svizzera 2012-03-29 kl. 09:51.
Citera
2012-03-29, 11:19
Medlem
nollans avatar
Att man skriver just "ökad kvinnomisshandel" när misshandel generellt anses öka i takt med alkoholkonsumtion känns inte som någon tillfällighet. Billig poäng.
Citera
2012-03-29, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Dom "ungdomar" jag känner, säg mellan 18-25 år, handlar uteslutande smuggelöl & smuggelsprit, INGEN handlar på bolaget & dom lär nog inte handla på någon gårdsbutik heller.
Citera
2012-03-29, 11:38
Medlem
Naiva paternalistiska fähundar som hyllar Systembolaget när deras chefer, anställda och staten tjänar pengar på ökad och inte minskad alkoholförsäljning.

Ytterst svaga människor vars enda räddning från alkoholmissbruk är att vi har Systembolaget. Eller just det, de talar ju alltid bara om och för andra människor hela tiden. Dig och mig ska de rädda.
Citera
2012-03-29, 11:41
Medlem
BigBrutuss avatar
Sverige är en förmyndarstat, som svensk får anses man inte vara kapabel att bestämma över det egna jaget.

Jag tycker att det skulle vara kul om det blev verklighet med öl, vin och sprit försäljande gårdsbutiker. Tänk bara hur många fler nya produkter som skulle dyka upp. Många av de bästa ölen som jag har smakat kommer från egenbryggare eller microbryggerier.

Vidare så är ju en decentraliserat handel ett stort hot mot jättarna, och det är säkert därför lobbyverksamheten bedrivs, tror jag. Det absolut största hotet mot dagens samhälle är om folk skulle få för sig att bli självförsörjande (producera egen mat, el, värme etc.). T.ex. se bara på alla restrektioner som finns om man vill skaffa ett eget vindkraftverk, du får producera till dig själv men säja överskottet, ajabaja!

Jag är som dig, jag har börjat tröttna på denna överförmyndarstat. Tycker mig minnas ett citat, men jag är inte säker på att jag kommer ihåg det rätt eller ven som sa det;
Citat:
" ett land med komplicerade och många lagar är ett bevis på dess korruption och förtryck av folket"
Om nån kommer på vem som sa det och hur det lyder så får ni gärna rätta mig.
Citera
2012-03-29, 11:52
Medlem
Konrad Haifas avatar
Vilken samling nymoralister, PK-iter, översittare, mediehoror och besserwissers som samlats till detta pekpinnepekoral, som lika gärna kunde varit daterat 1988.

För den tänkande människan: det finns länder som har annan alkoholpolitik. Men det är bra att Gudrun och Bodström vet att styra ett land bättre än vad danskar och tyskar kan styra sina länder.
Citera
2012-04-07, 20:14
Medlem
4-8-15-16-23-42s avatar
Tack så mycket för denna debattartikel. Satt och skrattade friskt under någon minut åt den. Jag gillar hur de hänvisar till forskningen, men inte har en enda källa som går att faktiskt kolla upp. Sedan att gårdsförsäljningen leder till ett värdelöst socialt klimat. Finns väl massor med andra åtgärder som politikerna gjort som faktiskt leder ännu mer till ett dåligt klimat för landets medborgare.

Det enda gårdsförsäljning skulle leda till är väl att folk som är intresserade av en konnässörsmässig konsumtion av alkohol faktiskt kan åka till gården där det produceras och diskutera med de som faktiskt tillverkar alkoholen under gemytlig måltid och sansade nivåer av berusning. Men detta klarar jag ju inte av inom Sveriges gränser. Här skulle jag förvandlas till ett blodtörstigt djur av mörkermän-nivåer och "skulle leda till mer ungdomsfylleri, ökad kvinnomisshandel, fler alkoholrelaterade sjukdomar, ökad sjukfrånvaro, fler döda i trafiken och andra sociala, rättsliga och medicinska problem.". Dock fixar jag detta utmärkt i andra länder såsom Tyskland, Frankrike eller varför inte Finland? Hittills har dessa besök inte lett till något annat än gemytliga och trevliga konversationer, god sprit och semesterminnen för livet. Sånt kan vi ju inte ha i Sverige
Citera
2012-04-08, 09:44
Bannlyst
God templar maffian gillar att blåsa upp en skräck bild om Svensken får för mycket akohol, så kommer hela samhället gå under. Oftast är det Sosse som vill ha väl avlönade beträtt positioner i styrelse i statliga monopolbolag. Se bara hur sossarna skrek när apoteksmarknaden släpptes fri.

Gådsförsäljningen är något positivt ,för att vi skall behålla en levande landsbygd , att då ha mikro bryggerier , som kanske gör lokalt ÖL, Brännvin what ever är knappast hela världen.

Systembolaget har tjänat ut sin roll, det kanske behövdes på 1950 talet, då folk var dåligt upplysta om akoholets följder, men idag kan man släppa akoholet fritt till försäljning och låta Svensson ta ansvar för sej själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in