Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-29, 07:18
  #1
Medlem
Försöker fixa min mammas dator och såklart blir det problem som vanligt. Nu är det så att jag kunde ej installera Windows7. Felmeddelande: The computer's hardware may not support booting to this disk.

Jag har läst på olika forum och det verkar som om jag har för gammal BIOS-version. Min nuvarande version är A02. Så jag tänkte uppgradera till A03. Packard Bells hemsida var ingen höjdare, för jag kunde inte ens välja den datorn som tillval. Datorn är en Packard Bell Easynote MB65 - ARES GM2. Jag försöker hitta BIOS uppdateringar för denna datorn, men verkar inte ha någon tur alls med detta. Sen ska jag ju även ha en BIOS bootable som jag kan bränna ut på skiva och sedan köra på den datorn.

Funderar om jag kanske ska välja att installera Windows XP istället för att krångla, men målet var ju att fixa W7 på datorn. Snabba svar uppskattas. Måste fixas idag, senast 17 ska den vara klar.
Citera
2012-03-29, 07:34
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Nu är det så att jag kunde ej installera Windows7. Felmeddelande: The computer's hardware may not support booting to this disk.

Ska du utföra en ren ominstallation eller en uppgradering?

Citat:
The computer's hardware may not support booting to this disk.

När dyker detta upp? Är det när Windows har läst in alla filer? Kommer du till den miljön där du kan tar bort eller skapa en partition?
Citera
2012-03-29, 07:37
  #3
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Försöker fixa min mammas dator och såklart blir det problem som vanligt. Nu är det så att jag kunde ej installera Windows7. Felmeddelande: The computer's hardware may not support booting to this disk.

Jag har läst på olika forum och det verkar som om jag har för gammal BIOS-version. Min nuvarande version är A02. Så jag tänkte uppgradera till A03. Packard Bells hemsida var ingen höjdare, för jag kunde inte ens välja den datorn som tillval. Datorn är en Packard Bell Easynote MB65 - ARES GM2. Jag försöker hitta BIOS uppdateringar för denna datorn, men verkar inte ha någon tur alls med detta. Sen ska jag ju även ha en BIOS bootable som jag kan bränna ut på skiva och sedan köra på den datorn.

Funderar om jag kanske ska välja att installera Windows XP istället för att krångla, men målet var ju att fixa W7 på datorn. Snabba svar uppskattas. Måste fixas idag, senast 17 ska den vara klar.

Det här är väldigt typiskt för HP. Det är inte alls ovanligt att deras modeller, väl inne på deras hemsida, heter någonting helt annat än vad som står på produkten. Jag hade själv en iMedia som inte ens tillhörde samma serie när man väl kollade på deras hemsida. Jag skulle ringa till supporten och be dem tala om vilken modell du ska välja för att hitta rätt bios.

EDIT: Alla drivare och övrigt såsom BIOS finns för din modell på deras FTP.
ftp://ftp.download.packardbell.com

Förövrigt kanske den här tråden kan ge lite vägledning om hur du kan gå tillväga då W7 trotsallt är "samma" major release versionsmässigt som Vista:
http://answers.microsoft.com/en-us/w...f-5e693a0cd94f
__________________
Senast redigerad av roleone 2012-03-29 kl. 07:41.
Citera
2012-03-29, 07:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ska du utföra en ren ominstallation eller en uppgradering?



När dyker detta upp? Är det när Windows har läst in alla filer? Kommer du till den miljön där du kan tar bort eller skapa en partition?

Ja, det stället där jag kan ta bort eller skapa partition. Jag har testat tagit bort alla partitioner och formaterat hårddisken, men det hjälpte tydligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Det här är väldigt typiskt för HP. Det är inte alls ovanligt att deras modeller, väl inne på deras hemsida, heter någonting helt annat än vad som står på produkten. Jag hade själv en iMedia som inte ens tillhörde samma serie när man väl kollade på deras hemsida. Jag skulle ringa till supporten och be dem tala om vilken modell du ska välja för att hitta rätt bios.

EDIT: Alla drivare och övrigt såsom BIOS finns för din modell på deras FTP.
ftp://ftp.download.packardbell.com

Man tackar för länken. Hur gör jag för att få BIOS-uppdateringen bootbar på skiva?

Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Förövrigt kanske den här tråden kan ge lite vägledning om hur du kan gå tillväga då W7 trotsallt är "samma" major release versionsmässigt som Vista:
http://answers.microsoft.com/en-us/w...f-5e693a0cd94f

Aa, den tråden har jag varit inne på och läst. Blev inte så mycket klokare tyvärr.
Citera
2012-03-29, 07:48
  #5
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Man tackar för länken. Hur gör jag för att få BIOS-uppdateringen bootbar på skiva?

Uhm, som jag minns det så uppgraderar du BIOS direkt ifrån din nuvarande windowsinstallation, men det kanske du inte har någon alls just nu?
Citera
2012-03-29, 07:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Uhm, som jag minns det så uppgraderar du BIOS direkt ifrån din nuvarande windowsinstallation, men det kanske du inte har någon alls just nu?

Datorn är formaterad så det blir lite svårt.
Citera
2012-03-29, 07:57
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Hur gör jag för att få BIOS-uppdateringen bootbar på skiva?

Vad man kan utläsa av filändelsen så ligger Bios som en exe.fil, se bild -> http://imgdrop.se/UPL/1333000446zyl.png

Installerar den och följ instruktionerna.
Citera
2012-03-29, 08:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad man kan utläsa av filändelsen så ligger Bios som en exe.fil, se bild -> http://imgdrop.se/UPL/1333000446zyl.png

Installerar den och följ instruktionerna.

Och det fungerade finfint! Installerat BIOS:en och i nuläget sitter jag och installerar W7 utan problem.

Tack CyrusGNetWork och roleone!
Citera
2012-03-29, 08:35
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Bra...

Glöm nu inte att uppdaterar Windows till fingertopparna. Lägg in lite vettiga program så blir datorn som ny.
Citera
2012-03-29, 08:54
  #10
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Och det fungerade finfint! Installerat BIOS:en och i nuläget sitter jag och installerar W7 utan problem.

Tack CyrusGNetWork och roleone!

Inga problem! Hoppas mamsen blir glad!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback