• 3
  • 4
2016-08-10, 20:36
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är lätt att råka ut för. Frågan är huruvida saltet påverkar ärternas eventuella möjlighet att mjukna. Jag har testat både med salt och utan salt i kokvattnet och inte märkt någon direkt skillnad. Det har tagit ungefär lika lång tid när ärtorna valdes ur samma förpackning.

Men. Den enskilt viktigaste faktorn är ärtornas ålder. Det vill säga, hur länge du har haft dina ärter i torrskåpet. Mitt förslag är att du inför varje kok köper färska ärter annars kan kokningen ta hur lång tid som helst och ändå blir inte alla ärtorna genomkokta. Till slut börjar det fastna i botten och då kan du lika gärna slänga alltihop.

Så den enskilt viktigaste faktorn är ärternas ålder .

Fläsk i soppan är gott men har inget med ärtornas konsistens att göra.

~Paul~
haha åldern på ärtorna .. alltid lär mig sig ngt nytt. det förklarar varför dom kokat 3 timmar och inte klara än
Citera
2016-08-10, 21:39
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Recepten på paketen är de bästa. Använder alltid jag. Blir bra.
eller hur . hade jag bara kokat en timme som på paketen hade jag fått äta skiten med slägga. 4 timmar räckte inte ens, så jag gav upp nu och häller ut skiten.. måste sova nu ändå........ bäst före 2018. Så kan inte bero på att dom är gamla. Gogreen är idioter och scammare. Köper en plastkorv nästa gång. Dom verkar dessutom ha monopol på gula ärtor i sverige.
Senast redigerad av japanskbrud 2016-08-10 kl. 21:42.
Citera
2016-08-10, 22:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
eller hur . hade jag bara kokat en timme som på paketen hade jag fått äta skiten med slägga. 4 timmar räckte inte ens, så jag gav upp nu och häller ut skiten.. måste sova nu ändå........ bäst före 2018. Så kan inte bero på att dom är gamla. Gogreen är idioter och scammare. Köper en plastkorv nästa gång. Dom verkar dessutom ha monopol på gula ärtor i sverige.
Tog med mig ärtor till Thailand och upplevde samma sak, kokade och kokade utan att "kärnan" försvann i ärtorna. Nu åker det med en burk soldatens i alla fall. Jag ska ta mig f*n äta god ärtsoppa därnere åxå nån gång.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in