2012-03-28, 22:13
Medlem
kheldars avatar
Tjosan!

Bytte tandstift och luftfilter ikväll då bilen gick igenom besiktningen. Har också ett oljefilter som jag tänkte slänga på då jag ändå byter till sommardäck. Oljan bytte jag(förutom den som då va i det gamla oljefiltret) för bara någon månad sen.

I vilket fall som helst så märkte jag att 2 tändstift såg fina ut och 2 är ganska så nersotade. Möjlig orsaker och lösningar?

Luftfiltret va ganska så smutsigt men borde inte alla 4 tändstift vara sotade om det berodde på för dåligt luftintag?

Den drar bra mycket mer soppa nu än när jag fick bilen för 5 år sen och jag har bara kört runt 5000mil på den tiden för att nu ligga på 20000 totalt.

Jag är långt ifrån en mekaniker men är inte rädd för att pilla med bilen så kom gärna med råd. Bilen i fråga är en mitsubishi colt -88.

Ha det gött!
Citera
2012-03-28, 22:33
Medlem
Bongomans avatar
-- Jag är för trött --

Gammal trött japan. Gör kompressionstest först. Det är det lättaste och snabbaste.
Senast redigerad av Bongoman 2012-03-28 kl. 22:35.
Citera
2012-03-28, 22:34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Kolla upp tändkablar och fördelarlock.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2012-03-28 kl. 22:51.
Citera
2012-03-28, 22:58
Medlem
jonnynr5s avatar
Bränsle filtret sedan en tillsats för att rensa systemet finns på macken
Låter som att det kan byggt upp skit i spridarna
Citera
2012-03-29, 08:14
Medlem
provocative77s avatar
Ditt problem med stiften kan jag inte lösa. Problemet där ligger vid specifik cylinder. Men du lär snart fått många goda råd här.
Däremot ditt oljefilter. Skit i att byta det. Du slog i ny olja till ett gammalt filter så nu är den nya oljan redan skadad av skiten i filtret o uppblandad med oljan som var kvar där i.
Att bara byta filter tjänar du inget på mer än ett saftigt oljeläckage i garaget.
Vänta med filtret till du väljer att byta olja nästa gång.
Citera
2012-03-29, 18:02
Medlem
kheldars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
-- Jag är för trött --

Gammal trött japan. Gör kompressionstest först. Det är det lättaste och snabbaste.

Om jag hade haft ett testkit skulle jag lätt göra det. Kanske blir så att jag införskaffar ett till slut. Men om felet skulle ligga i dålig kompression så är väl felet väldigt allvarligt och nästan olösbart? Allt involverar väl att ta isär motorn till någon grad? En packning skulle väl vara det mest harmlösa felet isf?

Citat:
Ursprungligen postat av jonnynr5
Bränsle filtret sedan en tillsats för att rensa systemet finns på macken
Låter som att det kan byggt upp skit i spridarna

Motorn använder förgasare och inte direktinsprut tyvärr :/.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ditt problem med stiften kan jag inte lösa. Problemet där ligger vid specifik cylinder. Men du lär snart fått många goda råd här.
Däremot ditt oljefilter. Skit i att byta det. Du slog i ny olja till ett gammalt filter så nu är den nya oljan redan skadad av skiten i filtret o uppblandad med oljan som var kvar där i.
Att bara byta filter tjänar du inget på mer än ett saftigt oljeläckage i garaget.
Vänta med filtret till du väljer att byta olja nästa gång.

Ja jag hoppas på att iaf komma fram till vad som är problemet, helst lösa det ^^.
Ja jag va dumsnål när jag inte bytte filter samtidigt men jag var paranoid om bilen skulle gå igenom och ville inte slänga pengar men främst tid i sjön. Det var redan dåligt med olja så varför inte tappa ut den gamla innan jag slängde på ny tänkte jag. Jaja live and learn ^^.
Grejen med oljefiltret är att jag vet inte hur gammalt eller igenkloggat det är så jag vill gärna byta det innan det blir för dåligt och skickar oljan ofiltrerad direkt till motorn. Jag har iaf tur att filtret sitter en bit över tråget så förhoppningsvis åker inte så mycket ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kolla upp tändkablar och fördelarlock.

Det första jag gjorde idag va att mäta på tändkablarna och 2 av dem låg på 8.5 kohm och de andra två på 11 kohm samt 11.9 kohm. Är detta inom ramarna för vad som är ok eller är detta mitt problem?

Tack för råd! Om kablarna inte är mitt problem blir det väl att börja plocka isär grejer. Fördelarlocket först förmodar jag ^^.
Citera
2012-03-29, 23:02
Medlem
Bongomans avatar
Vad gäller resistansen i tändkablarna. Var det något samband mellan resistansen och sotningen?
Citera
2012-03-30, 02:57
Medlem
kheldars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad gäller resistansen i tändkablarna. Var det något samband mellan resistansen och sotningen?

Jag kan tyvärr inte vara svara på den frågan. Jag tog ur stiften i ett dåligt upplyst garage sent på kvällen så jag såg inte tillräckligt noga för att lägga märke till om stiften såg konstiga ut. Det var först när jag kom in som jag kunde studera stiften närmare. Jävligt dumt och irriterande nu ^^.

Låt oss säga att stiften satt där kablarna har högre resistans skulle det fastställa att de tänder för svagt vilket leder till att det blir sotigt? Är det någon som kan svara på om det är för stor skillnad mellan 8.5kohm och 11.9kohm för att kunna säkert fastslå att det är det som är felet eller om det inte är tillräckligt med bevis ^^?
Citera
2012-04-15, 01:02
Medlem
lillaliljas avatar
Är det på två cylindrar i rad eller tex 1 och 3 ?
Citera
2012-04-15, 01:52
Medlem
KobeTais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kheldar
Tjosan!

Bytte tandstift och luftfilter ikväll då bilen gick igenom besiktningen. Har också ett oljefilter som jag tänkte slänga på då jag ändå byter till sommardäck. Oljan bytte jag(förutom den som då va i det gamla oljefiltret) för bara någon månad sen.

I vilket fall som helst så märkte jag att 2 tändstift såg fina ut och 2 är ganska så nersotade. Möjlig orsaker och lösningar?

Luftfiltret va ganska så smutsigt men borde inte alla 4 tändstift vara sotade om det berodde på för dåligt luftintag?

Den drar bra mycket mer soppa nu än när jag fick bilen för 5 år sen och jag har bara kört runt 5000mil på den tiden för att nu ligga på 20000 totalt.

Jag är långt ifrån en mekaniker men är inte rädd för att pilla med bilen så kom gärna med råd. Bilen i fråga är en mitsubishi colt -88.

Ha det gött!
skrota
Citera
2012-04-15, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kheldar

Det kan finnas många orsaker till att det är varierande utseende på stiften

Stiftens kvalitet är mycket noggrant.
Är det inte exakt rätt stift så kan det bli så här.

Om tidigare ägare monterat stiften lite ovarsamt och kanske stött till dom så stiftets "gapp" ändras så blir det också så här.

Dålig sliten motor kan som sagt också orsaka detta

Men som sagt extremt viktigt att sätta i exakt rätt stift och inte något billigt skit från Biltema

Har själv flertal gånger varit tvungen byta stift då det varit fel eller dåligt fabrikat.

På lite äldre slitna motorer är ett Bosch Super 4 väldigt bra och får förbränningen att bli jämnare
Citera
2012-05-02, 18:49
Medlem
kheldars avatar
Jag ville bara komma tilbaka och säga vad jag gjorde för att rätta till problemen jag hade. Jag tog upp fördelarlocket och rotorn och gjorde rent men det såg väldigt bra ut. Bara lite vitt på stiften som är helt normalt. Det va helt klart tändkablarna som var orsaken och jag fick rådet att byta av en mekaniker. Det var just förklarningen att motorn missar precis i början när man trampar på gasen för att sedan jämna ut sig som han visste direkt att kabelfel va boven.

Skrota känns jävligt dumt då bilen annars går fint och med bytta kablar underbart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in