Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
-- Jag är för trött --
Gammal trött japan. Gör kompressionstest först. Det är det lättaste och snabbaste.
Om jag hade haft ett testkit skulle jag lätt göra det. Kanske blir så att jag införskaffar ett till slut. Men om felet skulle ligga i dålig kompression så är väl felet väldigt allvarligt och nästan olösbart? Allt involverar väl att ta isär motorn till någon grad? En packning skulle väl vara det mest harmlösa felet isf?
Citat:
Ursprungligen postat av jonnynr5
Bränsle filtret sedan en tillsats för att rensa systemet finns på macken
Låter som att det kan byggt upp skit i spridarna
Motorn använder förgasare och inte direktinsprut tyvärr :/.
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Ditt problem med stiften kan jag inte lösa. Problemet där ligger vid specifik cylinder. Men du lär snart fått många goda råd här.
Däremot ditt oljefilter. Skit i att byta det. Du slog i ny olja till ett gammalt filter så nu är den nya oljan redan skadad av skiten i filtret o uppblandad med oljan som var kvar där i.
Att bara byta filter tjänar du inget på mer än ett saftigt oljeläckage i garaget.
Vänta med filtret till du väljer att byta olja nästa gång.
Ja jag hoppas på att iaf komma fram till vad som är problemet, helst lösa det ^^.
Ja jag va dumsnål när jag inte bytte filter samtidigt men jag var paranoid om bilen skulle gå igenom och ville inte slänga pengar men främst tid i sjön. Det var redan dåligt med olja så varför inte tappa ut den gamla innan jag slängde på ny tänkte jag. Jaja live and learn ^^.
Grejen med oljefiltret är att jag vet inte hur gammalt eller igenkloggat det är så jag vill gärna byta det innan det blir för dåligt och skickar oljan ofiltrerad direkt till motorn. Jag har iaf tur att filtret sitter en bit över tråget så förhoppningsvis åker inte så mycket ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kolla upp tändkablar och fördelarlock.
Det första jag gjorde idag va att mäta på tändkablarna och 2 av dem låg på 8.5 kohm och de andra två på 11 kohm samt 11.9 kohm. Är detta inom ramarna för vad som är ok eller är detta mitt problem?
Tack för råd! Om kablarna inte är mitt problem blir det väl att börja plocka isär grejer. Fördelarlocket först förmodar jag ^^.