2012-03-28, 21:38
Medlem
Tjena jag kastade i mig 6 citodon med en öl till, men kände knappt nåt, så tog 4 till med en öl till.
Väntar på att nåt ska hända, var bara 5 min sedan. Vet att paracetamolen och alkoholen tillsammans ger levern stryk. Men behöver jag oroa mig att nåt allvarligt kan hända av denna enstaka gång ? alltså totalt 10 st citodon 500/30 mg och 2 starköl har jag tagit ?
tacksam för seriösa svar och inget är du dum i huvudet eller ??
Citera
2012-03-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Tjena jag kastade i mig 6 citodon med en öl till, men kände knappt nåt, så tog 4 till med en öl till.
Väntar på att nåt ska hända, var bara 5 min sedan. Vet att paracetamolen och alkoholen tillsammans ger levern stryk. Men behöver jag oroa mig att nåt allvarligt kan hända av denna enstaka gång ? alltså totalt 10 st citodon 500/30 mg och 2 starköl har jag tagit ?
tacksam för seriösa svar och inget är du dum i huvudet eller ??
Seriösa svar? Jag skulle vilja fråga en sak: varför tar du så mycket läkemedel med paracetamol och blandar med alkohol, när du VET att levern tar stryk? Mitt svar på frågan är en text hämtad från Expressen:

Att överdosera enstaka tabletter paracetamol kan vara mycket farligt - om det sker dagligen under längre tid. Till och med farligare än att ta en mycket stor överdos vid ett enda tillfälle, varnar brittiska forskare.
Forskarna har tittat närmare på 663 fall av leverskadade patienter där paracetamol är orsaken. Resultatet: De som överdoserat lite, men under lång tid, löpte högre risk för att utveckla problem med levern och få hjärnskador. Patienterna var också i större behov av dialys och andningshjälp. Risken att dö av skadorna var också högre i den här gruppen.
Citera
2012-03-28, 21:52
Medlem
SeMeNoMores avatar
Nyttigt är det inte, ring 112 eller ta dig in till akuten för att vara på den säkra sidan.
Citera
2012-03-28, 22:02
Medlem
hur mår du nu då ts?
Citera
2012-03-28, 22:05
Medlem
En gång tog jag runt 8 citodon och drog i mig 3-4 öl , vart bara lite yr men annars inget , och det höll i sig i typ 2-3 timmar sen var det över.
Citera
2012-03-28, 22:05
Medlem
Jag mår helt okej än så länge iaf, lite små bäng av dom men inget direkt, lite smått ont i vänstra delen av magen med. Varför jag tog det ? För hade så sjukt ont i handen som jag brutit så ville dämpa den och fick lite panik ett tag av smärtan så kastade i mig bara typ..vet att det var dumt.. Men kanske är lugnt för borde ha någorlunda tollerans nu för tagit 4-6st per dag i 5 dagar nu
Citera
2012-03-28, 22:07
Medlem
Varför gör man en sån grej? Jag förstår inte.
Citera
2012-03-28, 22:31
Medlem
300mg koddein är inte så värst mycket. Tänk på att kroppen tar lite tid att omvandla koddein till morfin så det kan ta en stund innan du känner något!

Du kan göra en "cwe" så tar du bort paracetamolet och får rent koddein, vet du inte vad en cwe är så kan du söka här på fb så hittar du det!

Jag har för mig att du kan ta 1gram paracetamol per 10kilos kroppsvikt innan det räknas som förgiftning. Så väger du 80 kilo kan du ta 8gram paracetamol det vill säga 16 tabletter innan det räknas som förgiftning. Jag säger inte att man kan få problem vid lägre doser för det kan man om man har otur!
Senast redigerad av kchris862 2012-03-28 kl. 22:33.
Citera
2012-03-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kchris862
300mg koddein är inte så värst mycket. Tänk på att kroppen tar lite tid att omvandla koddein till morfin så det kan ta en stund innan du känner något!

Du kan göra en "cwe" så tar du bort paracetamolet och får rent koddein, vet du inte vad en cwe är så kan du söka här på fb så hittar du det!

Jag har för mig att du kan ta 1gram paracetamol per 10kilos kroppsvikt innan det räknas som förgiftning. Så väger du 80 kilo kan du ta 8gram paracetamol det vill säga 16 tabletter innan det räknas som förgiftning. Jag säger inte att man kan få problem vid lägre doser för det kan man om man har otur!
kodeinet är jag inte så orolig för, var mer orolig för all paracetamol.
Ah vet det men tog dom lite i ren panik för smärtan blev så intensiv.
Citera
2012-03-28, 23:07
Medlem
topsids avatar
Ingen större fara för levern om det är en engångsföretelse, men skit i att dricka mer alkohol!

edit:
Hur mycket väger du?
Citera
2012-03-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topsid
Ingen större fara för levern om det är en engångsföretelse, men skit i att dricka mer alkohol!

edit:
Hur mycket väger du?
80kg ungefär, nä ska inte röra nåt mer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in