Citat:
Ursprungligen postat av konstigasaker
Tjena jag kastade i mig 6 citodon med en öl till, men kände knappt nåt, så tog 4 till med en öl till.
Väntar på att nåt ska hända, var bara 5 min sedan. Vet att paracetamolen och alkoholen tillsammans ger levern stryk. Men behöver jag oroa mig att nåt allvarligt kan hända av denna enstaka gång ? alltså totalt 10 st citodon 500/30 mg och 2 starköl har jag tagit ?
tacksam för seriösa svar och inget är du dum i huvudet eller ??
Seriösa svar? Jag skulle vilja fråga en sak: varför tar du så mycket läkemedel med paracetamol och blandar med alkohol, när du VET att levern tar stryk? Mitt svar på frågan är en text hämtad från Expressen:
Att överdosera enstaka tabletter paracetamol kan vara mycket farligt - om det sker dagligen under längre tid. Till och med farligare än att ta en mycket stor överdos vid ett enda tillfälle, varnar brittiska forskare.
Forskarna har tittat närmare på 663 fall av leverskadade patienter där paracetamol är orsaken. Resultatet: De som överdoserat lite, men under lång tid, löpte högre risk för att utveckla problem med levern och få hjärnskador. Patienterna var också i större behov av dialys och andningshjälp. Risken att dö av skadorna var också högre i den här gruppen.