2012-03-28, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpryB
du fixar allt som man måste ha på en 125a, sen fraktar du den till besiktning. jag tror iaf de var så hon gjorde, de var några år sedan nu men.
Sorry att jag är lite pain in the ass men vad behöver man på en 125a?
Citera
2012-03-28, 20:46
Medlem
SpryBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarDuEnsLegat
Sorry att jag är lite pain in the ass men vad behöver man på en 125a?

finns på internet, bara söka

har ingen 125a själv men jag har väl besiktat en och annan moped i mina dar. ring och fråga vad som behövs för de hela, bromsar lyse är vad jag kan tänka på nu.
Citera
2012-03-28, 21:00
Medlem
Rexxys avatar
Det är inte så enkelt som att bara montera lampor och blinkers så blir det godkänd. Den ska t.ex även ha signalhorn, inte allt för hög DB ljud ur ljuddämparen o.s.v
Citera
2012-03-28, 21:04
Medlem
va fan låt grabben va låt ungen ha lite kul va fan
Citera
2012-03-28, 21:17
Medlem
SpryBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexxy
Det är inte så enkelt som att bara montera lampor och blinkers så blir det godkänd. Den ska t.ex även ha signalhorn, inte allt för hög DB ljud ur ljuddämparen o.s.v

om det är mig du syftar på så har jag aldrig sagt att det är ENKELT att vägregga en cross, jag har bara sagt några av sakerna man måste fixa.

btw du får inte ha för hög effekt heller, om dom nu mäter det i hk eller nått annat har jag förträngt
Citera
2012-03-28, 21:19
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Hej, undrar om en 16-åring skulle kunna köra cross på en bilväg/gångväg

Ja, om han/hon vet hur man kör så är det möjligt.
Citera
2012-03-28, 21:29
Medlem
INTPs avatar
Du måste ha lysen, blinkers, signalhorn etc. som alla andra motorcyklar som körs på väg. Ett litet bekymmer eftersom crossar inte har någon generator... Finns grejer avsedda för endurobruk, men här kan man lätt se tusenlapparna flyga iväg.

Ljudnivån måste bli tillräckligt låg. Motorn måste strypas till max 11kW/15hk. Man måste ha däck godkända för allmän väg, vilket crossdäck alltså inte är.

Hojen måste även ha rätt godkännanden från fabrik för att ens vara möjlig att registrera in. Många crossar saknar dessa då de helt enkelt inte klarar kraven som ställs på gatfordon. Eftersom det är fråga om tävlingsfordon finns heller inget större intresse av gatreggning, och tillverkarna väljer att inte lägga hundratusentals kronor på tester som inte behövs för det hojen ska användas till...

Mitt tips: Köp en hoj avsedd för allmän väg, registrerad och klar. Cross kanske verkar häftigt i teorin, men det är absolut inte värt all huvudvärk det ger innan man får köra (om man alls får det)
Citera
2012-03-28, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Du måste ha lysen, blinkers, signalhorn etc. som alla andra motorcyklar som körs på väg. Ett litet bekymmer eftersom crossar inte har någon generator... Finns grejer avsedda för endurobruk, men här kan man lätt se tusenlapparna flyga iväg.

Ljudnivån måste bli tillräckligt låg. Motorn måste strypas till max 11kW/15hk. Man måste ha däck godkända för allmän väg, vilket crossdäck alltså inte är.

Hojen måste även ha rätt godkännanden från fabrik för att ens vara möjlig att registrera in. Många crossar saknar dessa då de helt enkelt inte klarar kraven som ställs på gatfordon. Eftersom det är fråga om tävlingsfordon finns heller inget större intresse av gatreggning, och tillverkarna väljer att inte lägga hundratusentals kronor på tester som inte behövs för det hojen ska användas till...

Mitt tips: Köp en hoj avsedd för allmän väg, registrerad och klar. Cross kanske verkar häftigt i teorin, men det är absolut inte värt all huvudvärk det ger innan man får köra (om man alls får det)
Tack för att du tar din tid att informera mig om allt det här, finns det någonstans man kan se alla krav (t.ex bilprovningen etc.) Vad menar du med att köpa en "hoj"..?
förstår att det är en motorcykel men aa...
Citera
2012-03-28, 21:49
Medlem
Citat:
Tack för att du tar din tid att informera mig om allt det här, finns det någonstans man kan se alla krav (t.ex bilprovningen etc.) Vad menar du med att köpa en "hoj"..?
förstår att det är en motorcykel men aa...

Är du 7år gammal eller?
Det är i princip omöjligt att få en Cross gatlegal i Sverige pga intyg mm, dem pengarna ni får lägga på allt som behövs kan ni lika gärna köpa en lätt mc att köra gata med för,
ett exempel: http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_DT_125_LC_39457869.htm?ca=16&w=3
eller http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_NSR_125_39459265.htm?ca=16&w=3
Citera
2012-03-28, 22:00
Medlem
Den ska genomgå besiktning före också.

Och betalas trafikskatt.

Och så måste du ha körkort för MC.

Och så måste man vara minst 18 på flashback, 16 duger inte här...
Citera
2012-03-28, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Är du 7år gammal eller?
Det är i princip omöjligt att få en Cross gatlegal i Sverige pga intyg mm, dem pengarna ni får lägga på allt som behövs kan ni lika gärna köpa en lätt mc att köra gata med för,
ett exempel: http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_DT_125_LC_39457869.htm?ca=16&w=3
eller http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_NSR_125_39459265.htm?ca=16&w=3
Och Det är lagligt för en 16 åring att köra dem? Med körkort obv. Och när det gäller sånt här är jag fan 3 år gammal...
Citera
2012-03-28, 23:58
Medlem
Citat:
Och Det är lagligt för en 16 åring att köra dem? Med körkort obv. Och när det gäller sånt här är jag fan 3 år gammal...

Har han bara förarbevis och en Lv reggad lätt mc så är det bara att köra, förutsatt att fordonet är skattat och försäkrat. Inget annorlunda mot att äga en bil och B körkort, fungerar på samma sätt mer eller mindre.

Cross är ju väldigt fel om man ska köra på vägen, cross kör man på avsedd crossbana. Det är helt fel däck, utväxling, motorkaraktär, fjädring för asfaltsbruk. Dessutom saknar den all form av registrering som man ska ha om man ska åka på allmän väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in