2012-03-28, 10:57
Medlem
Masturblijas avatar
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/reglering-och-diskriminering-samverkar-mot-invandrares-jobbchanser-702111

Varsågod och läs, inte alls bra för integrationen eller "assimileringen" om man ska vara politisk korrekt enligt Flashbacks politiska maktelit.

Frågeställning. vad har ni för lösningar åt diskriminerings problemet som hindrar invandrare från arbete samt får er att gnälla dag in och dag ut över att de vägrar jobba?

Nu har jag ju i och för sig inte mycket hopp om att denna tråden kommer klara sig speciellt länge undan pajkastning men vi gör ett försök.
Citera
2012-03-28, 11:24
Medlem
De har tagit fel på orden valfrihet och diskriminering.

Som arbetsgivare ska jag ha rätt att fritt välja vilken arbetstagare jag vill ha.
Citera
2012-03-28, 11:36
Medlem
Mr Andersons avatar
Jag tror inte att det främst beror på diskriminering. Det handlar snarare om rationella bedömningar. Arbetsgivare väljer helt enkelt det alternativ som ger mest "bang for the buck".

Som jag ser det finns det två vägar att gå för att minska arbetslösheten bland invandrarna. Den ena är att sänka trösklarna genom lägre lägstalöner (kanske kombinerat med sänkta bidrag). Den andra är att invandrarna själva måste bli bättre på att assimilera sig, "bli svenska". De måste lära sig språket och anpassa sig till våra seder och bruk. Vilken arbetsgivare skulle till full lön anställa exempelvis en somalisk kvinna, dålig på svenska och med huckle över hela kroppen? Jag skulle det inte.
Citera
2012-03-28, 11:38
Medlem
Jag har alltid haft arbete när jag inte pluggade eller valde att ta det lugnt, leva på besparingar och pilla i naveln och resa ett tag. Kanske var inte alltid glamuröst och fullt med vackra kvinnor och förmåner, men det var rätt bra jobb ändå måste jag säga. Även när jag jobbade på byggstället så var man ute i friska luften, det är också skönt.

Det finns en bieffekt av att nojja upp sig att man är diskriminerad, och det är att man blir just nojjig och det märks på en när man kommer till en anställningsintervju. Man utstrålar osäkerhet. Man ska inte överkompensera heller och spela tuff, för att det är lika falskt. Var lugn liksom, zen, var en sådan som man kan luta sig emot, istället för att vara en som behöver hjälp.
Senast redigerad av Zapporius 2012-03-28 kl. 11:40.
Citera
2012-03-28, 11:42
Bannlyst
Lösningen är väldig enkel. Utvisa dem som inte kan fixa jobb åt sej. Sedan det här diskriminering är mycket hjärnspöken, man får inte jobb inte pga hudfärg, utan pga man kanske tala dålig Svenska.

Sedan är inte komptens detsamma.. En civilingenjör från Iran är inte lika kompetent som en Svensk, dels pga korruption och sedan på dålig kultur.

Iran stjäl all sin teknologi det måste använda av väst världen, det finns skäl till detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/reglering-och-diskriminering-samverkar-mot-invandrares-jobbchanser-702111

Varsågod och läs, inte alls bra för integrationen eller "assimileringen" om man ska vara politisk korrekt enligt Flashbacks politiska maktelit.

Frågeställning. vad har ni för lösningar åt diskriminerings problemet som hindrar invandrare från arbete samt får er att gnälla dag in och dag ut över att de vägrar jobba?

Nu har jag ju i och för sig inte mycket hopp om att denna tråden kommer klara sig speciellt länge undan pajkastning men vi gör ett försök.
Senast redigerad av Niggers 2012-03-28 kl. 11:47.
Citera
2012-03-28, 11:44
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija

Total deportation av misshagliga element (utomnordiska invandrare).
Citera
2012-03-28, 11:44
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newsdesk
...
Gapet i sysselsättning mellan inrikes och utrikes födda i Sverige är ett av världens största, större än i de flesta europeiska länder, för att inte tala om USA och Kanada där invandrare har nästan lika lätt att få jobb som infödda. Två viktiga strukturella förklaringar brukar lyftas fram, är en stelbent arbetsmarknad som stänger ute nytillkomna från jobb, och etnisk diskriminering.
...

Skillnaden mellan USA/Kanada och Sverige är att det två förstnämnda länderna är det så mycket svårare att invandra om du inte har möjlighet att försörja dig själv. Du ska i princip redan ha en anställning säkrad för att få komma in i landet. I Sverige finns i princip inte dessa krav vilket gör att arbetstagarmarknaden ser lite annorlunda ut.
Förklaringar som inte lyfts fram, men som torde vara uppenbara är att färre invandrare är anställningsbara i Sverige. De saknar nödvändig kompetens och har bristande språkkunskaper (i framför allt svenska), något som faktiskt fortfarande är viktigt på svenska arbetsplatser.

När stor del av våra grundskoleelever inte heller har gymnasiekompetens när de lämnar grundskolan så är det inte svårt att förstå att våra arbetsgivare går en dyster framtid till mötes. Vem ska de kunna anställa om unga inte ens har kunskap nog att komma in på gymnasiet?
Citera
2012-03-28, 11:48
Bannlyst
Det är väl där skillnaden ligger. I Sverige ser vi getbönder från mörkaste afrika som humankapital, det är ett problem. För utgöra ett humankapital, så måste man producera något.

Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Skillnaden mellan USA/Kanada och Sverige är att det två förstnämnda länderna är det så mycket svårare att invandra om du inte har möjlighet att försörja dig själv. Du ska i princip redan ha en anställning säkrad för att få komma in i landet. I Sverige finns i princip inte dessa krav vilket gör att arbetstagarmarknaden ser lite annorlunda ut.
Förklaringar som inte lyfts fram, men som torde vara uppenbara är att färre invandrare är anställningsbara i Sverige. De saknar nödvändig kompetens och har bristande språkkunskaper (i framför allt svenska), något som faktiskt fortfarande är viktigt på svenska arbetsplatser.

När stor del av våra grundskoleelever inte heller har gymnasiekompetens när de lämnar grundskolan så är det inte svårt att förstå att våra arbetsgivare går en dyster framtid till mötes. Vem ska de kunna anställa om unga inte ens har kunskap nog att komma in på gymnasiet?
Citera
2012-03-28, 11:51
Medlem
Masturblijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det är väl där skillnaden ligger. I Sverige ser vi getbönder från mörkaste afrika som humankapital, det är ett problem. För utgöra ett humankapital, så måste man producera något.

Skulle du anställa en neger om han vore kompetent, pratade väldigt bra svenska men hette Abdullah? Knappast eller hur......
Citera
2012-03-28, 11:54
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Både en stelbent svensk arbetsmarknad och etnisk diskriminering hindrar invandrare från att få jobb.

En faktor som man inte tar med och som inte är tillåten att nämna är att en stor del av MENA-invandrarna är helt oanvändbar för svensk arbetsmarknad.
Citera
2012-03-28, 11:56
Medlem
Jag gick till arbetsförmedlingen några gånger under slutet av 90-talet, men dom rassarna gav mig aldrig något jobb, så ja diskriminering finns överallt i det här pisslandet.
Citera
2012-03-28, 11:57
Medlem
Fromlandss avatar
Jobb är imgenting man får.
Man tar anställning.
Arbetsgivare vill ta så små risker som möjligt. Som studien visar handlar det om stark anställningstrygghet och höga ingångslöner vilket medför höga krav på alla rekryter. Har man dessutom problem med språket, osäker utbildning/referenser från fjärran land så minskar ens attraktivitet.
Att inte anställa någon pga konstigt namn är däremot bara korkat av arbetsgivaren då denne riskerar att missa en bra anställd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in