2012-03-28, 10:04
Medlem
Jo hej, skulle vilja veta varför det är nödvändigt att lära sig in potenser eller ekvationer, eftersom jag tycker det är inte särskilt nödvändigt att lära sig det, men någon kan kanske motbevisa mig?
Citera
2012-03-28, 10:16
Medlem
Vad vill du arbeta med i framtiden?
Citera
2012-03-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Vad vill du arbeta med i framtiden?
Kanske inom mekatronik, eller ingenjör.
Citera
2012-03-28, 11:11
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhacklack

Antingen så trollar du eller så är du under 18.
Citera
2012-03-28, 13:27
Medlem
D4GGes avatar
Citat:

om du vill jobba inom detta och inte inser nyttan av så grundläggande matte så kanske du skall ta en funderare om det verkligen är rätt bransch för dig.

hoppas verkligen du bara är ett vanligt troll...
Citera
2012-03-28, 13:44
Medlem
Ska du programmera/koda etc är det extremt viktigt att kunna beräkna ekvationer, du håller igång hjärnan. Du vill väl vara civiliserad? Vid bankdepositioner - beräkna sparräntan på x antal år.
Citera
2012-03-28, 14:28
Medlem
Jag är en artonåring som har precis läst in gymnasienivån i matten och läst klart grundskolenivån matematiken,har hoppat in lite år efter så därför undrar jag just varför är betydelsen, men tack för era svar, och jo, klart som fan jag vill vara civiliserad.
Citera
2012-03-28, 14:49
Medlem
Citat:

Nu vet jag inte hur din bild av ett ingenjörsjobb ser ut, men tänk dig följande.

Du har i uppdrag att utveckla en maskin som limmar ihop förpackningar med dryck åt Tetra Pak.

Först tänker jag mig att du måste ha en robotarm som kan greppa förpackningar från ett löpande band. Hur har du tänkt att få detta att fungera? Prova dig fram? Det finns ingen som har tid eller pengar för det.

Du måste ställa upp en matematisk modell som beskriver systemet. Redan för att räkna ut hur förpackningarna rör sig på bandet behöver du ekvationer. Typ, F = ma.

Vill du sedan limma fast något vid rätt temperatur behöver du termodynamik, någon form av hållfasthetslära. Här finns det otroliga mängder av ekvationer och samband.

För att ta några exempel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stress_(mechanics)
http://en.wikipedia.org/wiki/Table_of_thermodynamic_equations

Jag undrar om du verkligen har förstått vad en ekvation och för den delen en potens är. Du bör nog repetera matematiken en gång till.
Citera
2012-03-28, 16:16
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jag är en artonåring som har precis läst in gymnasienivån i matten och läst klart grundskolenivån matematiken,har hoppat in lite år efter så därför undrar jag just varför är betydelsen, men tack för era svar, och jo, klart som fan jag vill vara civiliserad.

Så du har läst klart gymnasiematten och ser inte vikten av potenser och ekvationer? Skojar du?
Citera
2012-03-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Så du har läst klart gymnasiematten och ser inte vikten av potenser och ekvationer? Skojar du?
Sluta vara så påhoppen, alla vi har våra hinder och anledningar till varför man ibland inte förstår vikten av olika saker.
Citera
2012-03-28, 16:43
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Sluta vara så påhoppen, alla vi har våra hinder och anledningar till varför man ibland inte förstår vikten av olika saker.

Har du inte gjort uppgifter där man räknar ut avkastning med räntor, bränsleförbrukning och ja allt möjligt?
Citera
2012-03-28, 17:51
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Och vad är din uppfattning att en ingenjör sysslar med? Inget illa menat, jag är bara väldigt nyfiken på din uppfattning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in