2012-03-28, 08:59
Medlem
Draedons avatar
Jag håller på att dona upp en äldre Mariner 4hp utombordare från -85, skulle behöva en skruv till fästet, en sån som är inringad här: http://i44.tinypic.com/28koo5u.jpg Tror ni man kan få tag på en sådan? Finns det skrotar för båtmotorer? Sedan om någon känner igen motormodellen ifråga och vet vad sjutton det är som har setat i det inringade hålet på bilden vore jag tacksam.
Citera
2012-03-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag håller på att dona upp en äldre Mariner 4hp utombordare från -85, skulle behöva en skruv till fästet, en sån som är inringad här: http://i44.tinypic.com/28koo5u.jpg Tror ni man kan få tag på en sådan? Finns det skrotar för båtmotorer? Sedan om någon känner igen motormodellen ifråga och vet vad sjutton det är som har setat i det inringade hålet på bilden vore jag tacksam.
Du kan få tag i ett sådant skulle kunna tänka mig att det är en skruv som är universal dvs du behöver inte specifikt leta efter en till mariner utan även andra märkens skruvar kan passa,det jag vet är att yamahas skruvar passar tex och så tror jag nog att dom inte ändrat så mycket på dom här skruvarna fast det är en gammal motor så jag är ganska säker på att dom finns på lager hyllan hos både mariner och yamaha ring och kolla med närmsta märkesåterförsäljare.

Det lilla hålet som du ringat in ska det sitta en gummiplugg i,dessa motorer kunde extra utrustas med el urtag för lanternor,och om motorn varit extra utrustad med detta så hade det suttit en elkontakt i hålet istället,förutsätter att din motor inte har den utrustningen för då hade du hittat sladdar på baksidan av hålet som inte verkar gå någonstans.
Hur som helst utrustades inte motorn med denna extra utrustning så var detta hål pluggat med en svart gummiplugg.
Citera
2012-03-28, 15:13
Medlem
http://www.marinhallen.se/
Citera
2012-03-28, 15:36
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.Bergstrand
http://www.marinhallen.se/

Ringde marinhallen, tydligen är dessa skruvar skitsvåra att hitta begagnat pga. de ofta går av och har blivit hårdvaluta. De kunde dock fixa en ny, utan handdtag, för ett par hundringar. Jag fick dock tipset av marinhallen att ringa en Yamaha-handlare här i stan, där fick jag svaret att en komplett skruv gick på 600 spänn... Men gubben jag pratade med gick ut i verkstaden och kika, tro på fan att det låg en fyrhästars motor där som skulle skrotas så jag fick köpa en beg. skruv för ett par hundra.

Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Du kan få tag i ett sådant skulle kunna tänka mig att det är en skruv som är universal dvs du behöver inte specifikt leta efter en till mariner utan även andra märkens skruvar kan passa,det jag vet är att yamahas skruvar passar tex och så tror jag nog att dom inte ändrat så mycket på dom här skruvarna fast det är en gammal motor så jag är ganska säker på att dom finns på lager hyllan hos både mariner och yamaha ring och kolla med närmsta märkesåterförsäljare.

Det lilla hålet som du ringat in ska det sitta en gummiplugg i,dessa motorer kunde extra utrustas med el urtag för lanternor,och om motorn varit extra utrustad med detta så hade det suttit en elkontakt i hålet istället,förutsätter att din motor inte har den utrustningen för då hade du hittat sladdar på baksidan av hålet som inte verkar gå någonstans.
Hur som helst utrustades inte motorn med denna extra utrustning så var detta hål pluggat med en svart gummiplugg.

Tusen tack för svaret om eluttag, fan vad jag har kliat mitt huvudet över vad det där hålet var till för. Precis som du säger så var det inga sladdar eller något bakom heller.
Citera
2012-03-28, 23:42
Medlem
Ingen orsak glad jag kunde hjälpa till.
Men försök hitta någon plugg att sätta igen det med finns säkert någon som kan passa från en bil tex så att det blir tätt annars så kan det komma in fukt så den kan bli svårstartad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in