2012-03-28, 03:59
Medlem
Doktor_Blys avatar
Svårt att ange en tillräckligt bra beskrivning i en kort rubrik, så jag hoppas att någon med kunskap kikar in här ändå .

Har nyligen satt upp ett trådlöst nätverk via network-manager i debian då jag saknar trådlös router, och gärna vill slippa dra dessa fula kablar runt hela lägenheten om jag vill sätta mig på balkongen och surfa etc... Hur som helst, fungerar ypperligt att skapa ett öppet, okrypterat nätverk, men när jag skapar ett nätverk med någon form av skydd (testat både WEP samt WPA och WPA2 Personal) så tycks det inte fungera att ansluta till dessa nätverk. Får bara meddelande om att nätverksnyckeln är fel, trots att jag vet att jag angett rätt nyckel.

Någon som har några idéer? Vill helst få detta att fungera med WPA2,
tack på förhand!

EDIT: WEP 40/128 bits nyckel fungerar. Men vill helst ha WPA2 då jag inte känner mig säker med WEP.
Senast redigerad av Doktor_Bly 2012-03-28 kl. 04:19.
Citera
2012-03-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Svårt att ange en tillräckligt bra beskrivning i en kort rubrik, så jag hoppas att någon med kunskap kikar in här ändå .

Har nyligen satt upp ett trådlöst nätverk via network-manager i debian då jag saknar trådlös router, och gärna vill slippa dra dessa fula kablar runt hela lägenheten om jag vill sätta mig på balkongen och surfa etc... Hur som helst, fungerar ypperligt att skapa ett öppet, okrypterat nätverk, men när jag skapar ett nätverk med någon form av skydd (testat både WEP samt WPA och WPA2 Personal) så tycks det inte fungera att ansluta till dessa nätverk. Får bara meddelande om att nätverksnyckeln är fel, trots att jag vet att jag angett rätt nyckel.

Någon som har några idéer? Vill helst få detta att fungera med WPA2,
tack på förhand!

EDIT: WEP 40/128 bits nyckel fungerar. Men vill helst ha WPA2 då jag inte känner mig säker med WEP.

http://wiki.debian.org/WiFi/HowToUse
Citera
2012-03-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magican
http://wiki.debian.org/WiFi/HowToUse

EDIT: Du kan använda både NetworkManager och WiCid för ändamålet, och båda fungerar lika bra. Länken ovan visar fina exempel på hur det ska konfigureras. Exempelvis networkmanager (jag använder det), så ser min konfig ut:

[connection]
id=Aero
uuid=70844731-dbd4-435a-9fc5-7d290b80b940
type=802-11-wireless

[802-11-wireless]
ssid=Aero
mode=infrastructure
security=802-11-wireless-security

[802-11-wireless-security]
key-mgmt=wpa-psk
psk=<mitt lösenord här>

[ipv4]
method=auto

[ipv6]
method=ignore

Funkar kalas här.. värt att notera kanske, jag kör Arch, men så annorlunda bör det inte vara.
Citera
2012-03-29, 01:05
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
EDIT: Du kan använda både NetworkManager och WiCid för ändamålet, och båda fungerar lika bra. Länken ovan visar fina exempel på hur det ska konfigureras. Exempelvis networkmanager (jag använder det), så ser min konfig ut:

[connection]
id=Aero
uuid=70844731-dbd4-435a-9fc5-7d290b80b940
type=802-11-wireless

[802-11-wireless]
ssid=Aero
mode=infrastructure
security=802-11-wireless-security

[802-11-wireless-security]
key-mgmt=wpa-psk
psk=<mitt lösenord här>

[ipv4]
method=auto

[ipv6]
method=ignore

Funkar kalas här.. värt att notera kanske, jag kör Arch, men så annorlunda bör det inte vara.
Lite osäker på vart du ändrar detta manuellt. Får det inte att fungera i network-manager (GUI)
Citera
2012-04-01, 10:50
Medlem
Borde väl kunna skirvas in i "/etc/network/interface"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här