2012-03-28, 00:36
Medlem
Yrs avatar
Ska försöka vara så tydlig som möjligt.

Idag när jag kissade så märkte jag att det var något sorts slem eller klet under förhuden, när jag sedan kollade närmare så såg jag att det var lite rött här och var och på den nedre delen av ollonet fanns det ett "sår" eller vad man nu ska kalla det. Det ser i princip ut som ett vanligt munsår ( http://www.dentalnews.at/en/wp-content/uploads/2009/05/minor.jpg ) fast det är inte alls vitt, mer rödaktigt. Det är alltså som att en hudbit fattas.

Det kliar som tur är inte alls, bara lite ömt om jag känner efter.

Undrar om detta kan vara någon könssjukdom eller om det bara har med hygien att göra.. Har inte haft sex på drygt 4 månader och innan dess låg jag inte heller runt.

Borde jag få det undersökt nu direkt eller ska jag vänta och se om det försvinner?
Citera
2012-03-28, 01:02
Medlem
Är man orolig över något så är det alltid enklast att bara gå och kolla upp det direkt. Ingen idé att gå och dra på något.
Citera
2012-03-28, 02:08
Medlem
Johan_08s avatar
Nu har du nog dragit i snabeln lite för mycket.

När jag har mina högperioder, mer än 2 gånger om dagen ett par dagar i sträck - Då får jag exakt så som du säger.
Citera
2012-03-28, 02:09
Medlem
peligrossos avatar
Låter som herpes tyvärr...
Hade en tjej smittat mig med herpes hade jag faktiskt knockat henne lite smidigt.
Citera
2012-03-28, 02:49
Medlem
Yrs avatar
Tacksam för svaren! Tänker nog kolla upp det under veckan.

Gällande herpes, ursäkta min okunnighet men eftersom jag inte haft sex på 4 månader, är det inte lite långsökt? Eller är det herpes som kan ligga kvar länge innan det bryter ut?
Citera
2012-03-28, 22:21
Medlem
Herpes kan ligga kvar i år utan att man får symtom. Man brukar få en primärinfektion med symptom när man blivit smittad, det är inte säkert att man märker det dock. Herpesvirus (både de som orsakar könssjukdomen och de som orsakar munsår) "bor" i nervrötterna och kryper ut i hud och slemhinnor med olika intervall. Då får man blåsor. Vissa får bara ett utbrott medan vissa får utbrott två ggr/månaden. För att konstatera herpes tar man vätska från blåsorna och analyserar. Problemet är om det inte finns intakta blåsor för då kan man få ett falskt negativt svar. Gå till ungdomsmottagning/STI-klinik om du vill ha en diagnos, mer info och eventuell behandling. Man kan inte bota herpes, men man kan lindra symtomen. Har du bara ett sår kanske det inte är aktuellt, men kan vara skönt om du får ett värre utbrott och vet vart du ska vända dig.

Så för att sammanfatta: Det gör inget att du inte haft sex på fyra månader, kan mycket väl vara herpes.

P.S Taskigt att inte använda kondom nu, för att om det är herpes är det spec smittsamt det första året. Även när man inte blåsor.
Citera
2012-03-28, 23:00
Medlem
Yrs avatar
Tack så mycket! Ska ringa UM imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av karenina.
Herpes kan ligga kvar i år utan att man får symtom. Man brukar få en primärinfektion med symptom när man blivit smittad, det är inte säkert att man märker det dock. Herpesvirus (både de som orsakar könssjukdomen och de som orsakar munsår) "bor" i nervrötterna och kryper ut i hud och slemhinnor med olika intervall. Då får man blåsor. Vissa får bara ett utbrott medan vissa får utbrott två ggr/månaden. För att konstatera herpes tar man vätska från blåsorna och analyserar. Problemet är om det inte finns intakta blåsor för då kan man få ett falskt negativt svar. Gå till ungdomsmottagning/STI-klinik om du vill ha en diagnos, mer info och eventuell behandling. Man kan inte bota herpes, men man kan lindra symtomen. Har du bara ett sår kanske det inte är aktuellt, men kan vara skönt om du får ett värre utbrott och vet vart du ska vända dig.

Så för att sammanfatta: Det gör inget att du inte haft sex på fyra månader, kan mycket väl vara herpes.

P.S Taskigt att inte använda kondom nu, för att om det är herpes är det spec smittsamt det första året. Även när man inte blåsor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in