2012-03-27, 22:24
Medlem
kan någon hjälpa mig med denna uppg?

Uttryck cos2x - sin2x i
A) cos x
B) sin x

hur ska jag börja?
Citera
2012-03-27, 23:55
Medlem
Sw333ts avatar
Nu har jag tyvärr inte något svar men det borde ju vara något med dubblavinkeln? Sedan går det säkert bra att använda trigg ettan! (:
Citera
2012-03-28, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sw333t
Nu har jag tyvärr inte något svar men det borde ju vara något med dubblavinkeln? Sedan går det säkert bra att använda trigg ettan! (:

men hur skulle du börjat om du fick just denna upg?
Citera
2012-03-28, 17:16
Medlem
Taloness avatar
Detta är rätt simpelt, endast att följa de trigonometriska formlerna som du borde ha fått av din lärare.

I just B talet kan du utnyttja sambandet cos(2x)=1-2(sin^2(x))

Tyvärr hittar jag inte hur man ska göra på A uppgiften, men principen är att ersätta det oönskade med det önskade. (Kan ta reda på A uppgiften till imorgon ifall du vill)

Svar:
Vidare är detta en förberedelse som ni senare kommer att använda till min-max problem.
Senast redigerad av Talones 2012-03-28 kl. 17:30.
Citera
2012-03-28, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talones
Detta är rätt simpelt, endast att följa de trigonometriska formlerna som du borde ha fått av din lärare.

I just B talet kan du utnyttja sambandet cos(2x)=1-(sin^2(x))

Tyvärr hittar jag inte hur man ska göra på A uppgiften, men principen är att ersätta det oönskade med det önskade. (Kan ta reda på A uppgiften till imorgon ifall du vill)

Svar:
Vidare är detta en förberedelse som ni senare kommer att använda till min-max problem.

jaha, oj men jag menar inte sin2x utan sin^2

jag ska ändra det nu direkt!
Citera
2012-03-28, 17:30
Medlem
men jag vet inte hur man gör :O
Citera
2012-03-28, 17:31
Medlem
Taloness avatar
Jo hehe, då blir det hela mycket enklare, började undra ifall man A var möjlig att lösa eller inte ett tag där..
Citera
2012-03-28, 17:39
Medlem
Taloness avatar
Jag antar att du nu menar sin(^2(x))-cos(^2(x))

Då använder vi istället oss av trig ettan: sin(^2(x))+cos(^2(x))=1

Detta uttryck gör vi om så att i A får vi 1-cos(^2(x))=sin(^2(x)) (Hur detta går till antar jag du förstår)
och vidare i B: 1-sin(^2(x))=cos(^2(x))

Nu när vi har gjort om uttrycken kan vi då ersätta det ena med det andra så vi får ett uttryck bestående av endast cos funktioner eller sin funktioner.

Svar:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in