2012-03-27, 22:11
Medlem
Hejsan.

Jag och min flickvän har funderat på att skaffa lägenhet. Hon är 19 och jag är 18.
Så när man skriver dessa bostadsintresse ansökningarna så behöver man ange årsinkomst.

Vad har egentligen en student för årsinkomst?

"killen" jobbade under 2011 in ca 30 000kr.
"tjejen" jobbade under 2011 in ca 10 000kr.

Kan man räkna ihop detta till en årsinkomst? Eller hur ligger det till? Måste man ha en 12 månaders anställning med lön varje månad för att ha en årsinkomst?

Vi har ju fått Studiebidrag det senaste året, kan man räkna med det?
Sedan gick tyvärr min tjejs mamma bort för ca 6 år sedan och hon har efter det fått ett arv och pengar varje månad från KPA Pension och någon Pensionsmyndighet. Klassas detta som bidrag? Kan man räkna med det i en årsinkomst?

All hjälp uppskattas! :)

MVH
Citera
2012-03-27, 22:16
Medlem
hagge3.3s avatar
För att det ska räknas som en "riktig" årsinkomst, ska det ju vara från inkomster som kommer in relativt stadigt, inte för att man extraknäcker ibland. Därtill kan man såklart medräkna efterlevandestöd och liknande.

Det kan vara mycket svårt att få en lägenhet om man har för låg årsinkomst - och väl är väl det.

Har ni räknat på om ni öht kommer att klara av att betala hyran?
Citera
2012-03-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
För att det ska räknas som en "riktig" årsinkomst, ska det ju vara från inkomster som kommer in relativt stadigt, inte för att man extraknäcker ibland. Därtill kan man såklart medräkna efterlevandestöd och liknande.

Det kan vara mycket svårt att få en lägenhet om man har för låg årsinkomst - och väl är väl det.

Har ni räknat på om ni öht kommer att klara av att betala hyran?

Jag "killen" jobbade i ca 6månader i rad och tjänade in cirka 25 000kr och de andra 5000 på ett annat jobb. Så jag kan räkna in mina 30 000kr i årsinkomsten? Men kan jag räkna med tjejens? Alla hennes 10 000kr var på samma företag.
Så du menar att vi kan räkna med våra bidrag? :) Förklara gärna lite mer, vi är lite tröga på det här. ;)

Vi har räknat med att vi ska kunna klara detta då min tjej går ut skolan om cirka 3 månader "studenten" och att hon troligtvis skaffar sig ett riktigt jobb. Och att vi redan har en del sparpengar som vi hade tänkt lägga ner på lägenheten. :) Så hyran blir nog inte problem. ;)

MVH
Citera
2012-03-27, 22:48
Medlem
hagge3.3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonnblads
Jag "killen" jobbade i ca 6månader i rad och tjänade in cirka 25 000kr och de andra 5000 på ett annat jobb. Så jag kan räkna in mina 30 000kr i årsinkomsten? Men kan jag räkna med tjejens? Alla hennes 10 000kr var på samma företag.
Så du menar att vi kan räkna med våra bidrag? Förklara gärna lite mer, vi är lite tröga på det här.

Vi har räknat med att vi ska kunna klara detta då min tjej går ut skolan om cirka 3 månader "studenten" och att hon troligtvis skaffar sig ett riktigt jobb. Och att vi redan har en del sparpengar som vi hade tänkt lägga ner på lägenheten. Så hyran blir nog inte problem.

MVH

Alltså det jag vet är att många hyresvärdar inte accepterar t.ex. försörjningsstöd som inkomst - men allt annat borde ju vara ok att räkna med i en årsinkomst. Det viktigaste för en hyresvärd är ju att man har en stadig inkomst. Så vad man tjänat fram tills nu är ju inte så intressant, om dessa inkomster fortsätter i minst samma storlek.

Jag svamlar också en hel del märker jag, så inte så konstigt om du snurrar ihop det.

De kommer ändå göra en kontroll mot UC (typ ev skulder, taxerad inkomst m.m.) och då får de ju själva avgöra om det är tillräckligt.
Citera
2012-03-27, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3.3
Alltså det jag vet är att många hyresvärdar inte accepterar t.ex. försörjningsstöd som inkomst - men allt annat borde ju vara ok att räkna med i en årsinkomst. Det viktigaste för en hyresvärd är ju att man har en stadig inkomst. Så vad man tjänat fram tills nu är ju inte så intressant, om dessa inkomster fortsätter i minst samma storlek.

Jag svamlar också en hel del märker jag, så inte så konstigt om du snurrar ihop det.

De kommer ändå göra en kontroll mot UC (typ ev skulder, taxerad inkomst m.m.) och då får de ju själva avgöra om det är tillräckligt.

Perfekt! Mitt sommarjobb började denna månaden så jag kommer att ha en inkommande inkomst varje månad fram till oktober/november. Troligtvis blir det mer pengar i år eftersom vi är mindre personal och samma timlön som förra. :)

Jag snurrade inte ihop det så mycket och jag är jätte tacksam för din hjälp! :) Ha en fortsatt bra kväll! :)

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in