2012-03-27, 16:53
Medlem
Bent Metals avatar
Hej och hallå, vänder mig nu till Flashbacks BSD-kunniga för att förhoppningsvis få en förklaring.....

Det var ett tag sedan jag satt sist med FreeBSD men jag vet att det var lite svårgreppat tyckte jag det här med "slices". Problemet är att nu vet jag inte ens hur jag skapar "slices".

Om inte jag missminner mig så var detta ganska rättfram när "sysinstall" användes som installationsprogram. Nu när "bsdinstall" finns fattar jag inte ett dyft hur jag ska skapa dessa "slices".

Beror det tex på vilket partitionsschema man använder sig av? när jag använt mig av GPT får jag bara fram att det finns partitioner och dessa heter då i stil med "ada0p1", "ada0p2" osv..

Skulle vara väldigt tacksam om någon kan svara på detta!
Citera
2012-03-27, 23:17
Medlem
Bent Metals avatar
Nåja, skriver lite om det skulle vara någon annan som undrar.

Om jag har förstått det hela rätt så finns det inget som heter "slices" när man använder GPT-schemat. Använder man däremot MBR-schemat så får man sina slices. Men då får man ändå en partitionsbegränsning på max 4 primära partitioner samt maximal partitionsstorlek på 2 TB.

GPT klarar upp till 128 partitioner och.... ja, sjukt stora partitionsstorlekar.

Jag reserverar mig för att det skulle kunna finnas faktafel här ovan, men det är det här jag hittat än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in