2012-03-27, 04:16
Bannlyst
Hej, jag har en ny smartphone och funderar på att klä den i ett lager [brand]bomb eller liknande. Jag kan aktivera mikrofonen och kameran obemärkt via ett fjärrsystem och jag skulle vilja kunna smälla av min telefon om jag ser att det är en tjuv som håller i min telefon eller har den i fickan.

Nu är det ju inte så enkelt som att jag vill vara en simpel terrorist som smäller av en mobilförsedd bomb. Åh nej. Då är det ju bara att klä telefonen på enklaste vis. Jag vill ju faktiskt kunna använda min telefon normalt, och kunna lita på den i längre utsträckning. Min kravspecifikation ser ut såhär:

- Brand/sprängmaterialet ska ha en rimlig och marginell vikt.
- Ämnet ska kunna packas som en (mjuk eller hård) platta som jag kan applicera på telefonens baksida.
- Ämnet ska orsaka så stor skada för tjuven som möjligt. Om så telefonen ligger i fickan, hålls i eller pratas i. Men användarvänligheten för min egen del måste prioriteras. Dvs inga tjocka störande medel på telefonens framsida som en tjock ram eller något sådant.
- Ämnet döljs i ett omslutande elastiskt skal som är jobbigt att ta bort för tjuvens del, som då helst låter det sitta kvar.
- Telefonen ska endast smälla på explicit kommando.

Här är min idé. En kompakt platta brand eller sprängämne med tillhörande tändhatt ansluts via dolda hål på baksidan till telefonens kommunikationsport. Tändhatten är elektronisk och innehåller en liten liten pic-processor som smäller av vid särskild signal som min programvara ger vid kommando.

Jag klär telefonen i ett gummiskal som jag först stretchar och sedan förstärker, så att det ska omfatta både telefonen och laddningen. Jag använder sedan kem-lösligt lim som lätt skulle återställa telefonens originella utseende, till att limma fast gummiskalet för att se till att bomben håller sig kvar ett tag innan tjuven lyckas få bort det.

Sen så blir det ju pang-bom om någon knycker min telefon.

Nu är frågan. Hur kan jag göra denna lösning så säker som möjlig för både mig och andra icke-tjuvaar, och hur undviker jag div. komplikationer som detta skulle kunna ge i olika juridiska sammanhang, på ett fysiskt sätt?

Mod får gärna flytta till rätt avdelning om det är fel avdelning. Tror inte detta har med mobiltelefon att göra lika mycket som det har med fysik att göra.
Citera
2012-03-27, 04:53
Medlem
Det du har tänkt att göra är nog högst sannolikt olagligt, på samma sätt som att jag inte får rigga upp dödsfällor i min lägenhet för potentiella "inkräktare". Jag har dessutom svårt att se hur du ska få plats med allt. Varför vill du spränga upp din stulna telefon dessutom? Vill du inte ha tillbaka den i ett fungerande skick?
Citera
2012-03-27, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QuoteUnquote
Det du har tänkt att göra är nog högst sannolikt olagligt, på samma sätt som att jag inte får rigga upp dödsfällor i min lägenhet för potentiella "inkräktare". Jag har dessutom svårt att se hur du ska få plats med allt. Varför vill du spränga upp din stulna telefon dessutom? Vill du inte ha tillbaka den i ett fungerande skick?

Jag spränger hellre fingrarna/magen av tjuven och köper en ny.

En picprocessor är ungefär lika stor som en knappnålshuvud (i den storleksordningen). Jag skulle lätt kunna implementera själva sprängkretsen med logiska grindar eller transistorer på en IC. Strömledningarna kan göras några få atomer tjock om man ska hårddra det. Jag menar alltså inte att jag ska göra "atomtjocka" ledningar, utan jag menar att plats inte är något besvär när det gäller elektroniken.

Problemet är mer hur mycket sprängämne+tändhatt jag kan få in kring telefonen utan att göra telefonen för tung/stor. Jag tror inte att en tjuv skulle märka detta om en lagom mängd kan döljas.
Citera
2012-03-27, 08:02
Medlem
TheDenverGentlemans avatar
Du kommer åka dit för mord. Bomber tenderar att bli rätt så välundersökta. Chansen att det där projektet är möjligt för en privatperson överhuvud taget är ytterst liten. FBI och dylikt kanske, men inte du.
Citera
2012-03-27, 08:19
Medlem
theodor.busses avatar
Informationen jag ger dig nu är inte avsedd att spridas. Håll den för dig själv, och var diskret! Det finns andra som har funderat i precis samma banor, och bildat en intresseförening. Men du får lova att inte snacka vitt och brett om detta - vi vill helst inte väcka uppmärksamhet.

Du kan hitta oss på Polhemsgatan 30 (Kungsholmen) i Stockholm. Gå först fram till receptionen och gör den hemliga hälsningen - knip ihop ögonen, stoppa fingrarna i öronen och skrik (var inte blyg, ta i ända ifrån tårna!!!) "PANG". Sedan förklarar du ditt ärende för vakten bakom disken, så kommer du strax att få prata med en expert på mobiltelefonbomber - JAG LOVAR ATT DET FUNGERAR!!!!!
Citera
2012-03-27, 08:47
Medlem
stevie1971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Informationen jag ger dig nu är inte avsedd att spridas. Håll den för dig själv, och var diskret! Det finns andra som har funderat i precis samma banor, och bildat en intresseförening. Men du får lova att inte snacka vitt och brett om detta - vi vill helst inte väcka uppmärksamhet.

Du kan hitta oss på Polhemsgatan 30 (Kungsholmen) i Stockholm. Gå först fram till receptionen och gör den hemliga hälsningen - knip ihop ögonen, stoppa fingrarna i öronen och skrik (var inte blyg, ta i ända ifrån tårna!!!) "PANG". Sedan förklarar du ditt ärende för vakten bakom disken, så kommer du strax att få prata med en expert på mobiltelefonbomber - JAG LOVAR ATT DET FUNGERAR!!!!!

Klockrent - kommer garanterat lösa problemen.
Citera
2012-03-27, 09:09
Medlem
theodor.busses avatar
Nu ser jag att "BunkerMange" uppger att han "jobbar på psyk", oroar sig för att han kanske är övervakad via BlueTooth, och vill (enligt egen uppgift) vara lika
Citat:
.. kompetent och "potent" som en CIA/mossad/etc-agent. Vad ska jag läsa för texter?
Vad är det här? Ska vi oroa oss, eller vänta tills han besöker den hemliga mobiltelefonbombgruppen på Polhemsgatan?
Senast redigerad av theodor.busse 2012-03-27 kl. 09:17.
Citera
2012-03-27, 09:25
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Nu ser jag att "BunkerMange" uppger att han "jobbar på psyk", oroar sig för att han kanske är övervakad via BlueTooth, och vill (enligt egen uppgift) vara lika Vad är det här? Ska vi oroa oss, eller vänta tills han besöker den hemliga mobiltelefonbombgruppen på Polhemsgatan?
För dom som inte fattade det eller inte orkade googla så är det SÄPO som håller till på den där adressen på Polhemsgatan.
Ett bätre och mera lagligt stölsdkydd är väl annars en anordning som gör telefonen obrukbar ifall den inte hittar nån annan enhet som man har med sig, t.ex ett bluetoothheadset eller en sån där RFID-bricka som en del nyare mobiltelefoner kan läsa av. Eller en app som tyst börjar ringa dyra betalnummer ifall någon byter ut SIM-kortet.
Citera
2012-03-27, 09:35
Medlem
Kroesmanns avatar
Jag vet inte om du är seriös men du får tänka på att alla sorters bomb/brandanordningar kan skada även oskyldiga människor. Om tjuven t.ex går på stan och pratar i telefonen så kan kringvarande personer i princip ta lika stor skada som tjuven.
Den största risken är dock att tjuven säljer iväg telefonen till någon intet ont anande person snabbt efter att han/hon har kommit över den och då skadar du en oskyldig person och inte tjuven.
Citera
2012-03-27, 10:05
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
För dom som inte fattade det eller inte orkade googla så är det SÄPO som håller till på den där adressen på Polhemsgatan.
Ett bätre och mera lagligt stölsdkydd är väl annars en anordning som gör telefonen obrukbar ifall den inte hittar nån annan enhet som man har med sig, t.ex ett bluetoothheadset eller en sån där RFID-bricka som en del nyare mobiltelefoner kan läsa av. Eller en app som tyst börjar ringa dyra betalnummer ifall någon byter ut SIM-kortet.

Jag tycker att du är taskig som avslöjade mitt fina upplägg! För övrigt är det inte bara säkerhetspolisen som håller till här, utan hela rikspolisstyrelsen. Nu kommer han inte att gå dit, utan snurra in sig i sina vanföreställningar om CIA, avlyssning via BlueTooth, Mossad och andra tokigheter. Hade han besökt högkvarteret på Polhemsgatan så vet jag att han hade fått hjälp och stöd. Inte fan hade han blivit häktad eller "försvunnit". Polisen träffar dagligen människor som har problem av olika art, ofta relaterade till psykisk sjukdom eller missbruk. Det är inte som på TV, de har sällan att göra med psykopatiska massmördare som är medlemmar i kriminella ligor. Polisen idag är närmast en förlängning av den sociala vården. I nio fall av tio, när polisen rycker ut, så handlar det om trasiga människor som mår dåligt, och inte menar allvar med sina hot. Så ser verkligheten ut.

Jag tycker att "BunkerMange" ska komma hit. Han blir varken arresterad, förhörd under tortyr eller satt under förmyndarskap. Ibland får vi människor konstiga idéer, och då är det bättre att vara öppna och söka hjälp, än att sitta och grotta ner sig. Det kan ofta räcka med att få prata med någon vettig person som förstår, och lyssnar. Det finns många sådana hos polisen.
Senast redigerad av theodor.busse 2012-03-27 kl. 10:12.
Citera
2012-03-27, 10:52
Medlem
bjornebarns avatar
Jag funderar på om inte ett sprängämne vore bättre i så fall. En mobil är riktigt kompakt, men under skalet finns det ändå lite hålrum. Speciellt om du tex kan flytta om lite uppe vid örat, där video-samtalskameran och högtalaren sitter. Då kan du nog trycka in några gram sprängämne där. Exakt vilket sprängämne som passar bäst får nog personerna i kemi-forumet svara på. Själv kan jag bara göra TACP, men det är dessvärre inte så stabilt.

Det blir nog dåligt ändå. Det är nog svårt att omöjliggöra skada på oskyldiga i omgivningen. Sedan måste man ju vara säker på att det verkligen är tjuven som blir skadad och inte den han har sålt mobilen till.

Kanske att man skulle köra på något gift istället. Du kan istället ha två ampuller med vit fosfor (P4), som vid aktivering skickar ut fosforen mot baksida och mot framsida av mobilen. Om tjuven har den i fickan kommer hans kläder att börja brinna. Om tjuven får fosforen på sin hud kommer den att bränna sönder huden ända ned till benet. Det är utöver detta oerhört giftigt.

Rent moraliskt tycker jag inte alls att dina ambitioner är fel. Själv har jag länge funderat på hur jag skall göra med min cykel, för att jag är så trött på idiotiska tjuvar. Problemet är ju dock att du inte kan vara säker på att ingen oskyldig person blir skadad. Säg t ex att du själv har tappat din mobil när du var ute på fyllan. Någon vänlig människa hittar mobilen och lämnar in till polisen. Då märker du att din mobil är borta och aktiverar den, varpå du dödar en polis.

Det bästa är ändå icke-skadliga metoder som GPS, så får du även se idioten i ögonen.
Senast redigerad av bjornebarn 2012-03-27 kl. 10:59.
Citera
2012-03-27, 11:47
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag funderar på om inte ett sprängämne vore bättre i så fall. En mobil är riktigt kompakt, men under skalet finns det ändå lite hålrum. Speciellt om du tex kan flytta om lite uppe vid örat, där video-samtalskameran och högtalaren sitter. Då kan du nog trycka in några gram sprängämne där. Exakt vilket sprängämne som passar bäst får nog personerna i kemi-forumet svara på. Själv kan jag bara göra TACP, men det är dessvärre inte så stabilt.

Det blir nog dåligt ändå. Det är nog svårt att omöjliggöra skada på oskyldiga i omgivningen. Sedan måste man ju vara säker på att det verkligen är tjuven som blir skadad och inte den han har sålt mobilen till.

Kanske att man skulle köra på något gift istället. Du kan istället ha två ampuller med vit fosfor (P4), som vid aktivering skickar ut fosforen mot baksida och mot framsida av mobilen. Om tjuven har den i fickan kommer hans kläder att börja brinna. Om tjuven får fosforen på sin hud kommer den att bränna sönder huden ända ned till benet. Det är utöver detta oerhört giftigt.

Rent moraliskt tycker jag inte alls att dina ambitioner är fel. Själv har jag länge funderat på hur jag skall göra med min cykel, för att jag är så trött på idiotiska tjuvar. Problemet är ju dock att du inte kan vara säker på att ingen oskyldig person blir skadad. Säg t ex att du själv har tappat din mobil när du var ute på fyllan. Någon vänlig människa hittar mobilen och lämnar in till polisen. Då märker du att din mobil är borta och aktiverar den, varpå du dödar en polis.

Gå in på närmaste polisstation, och förklara att du är förföljd. Jag lovar att du kommer att behandlas väl. Polisen är din vän, inte din fiende. Det måste vara hemskt att tro att att man övervakas, fast man inte har gjort något fel. Du är helt säkert en bra människa, men just nu oroar du dig för saker som inte kommer att hända. Prata med någon som du känner förtroende för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in