2012-03-26, 22:05
Bannlyst
Hej.

Jag har blivit lite orolig över mitt köttberoende. Min kost består dagligen av någon form av kött. Jag brukar äta pasta/ris, lasagne, soppa och allt möjligt tillsammans med kött. Stekt kött är min favorit. Det finns inte mycket som slår pomme/potatis med brunsås och redig jävla plankstek. Alla mina måltider innehåller alltså mängder av kött. Jag är en fullvuxen människa som aldrig äter grönsaker. Sallad är min favorit, men inte ens det äter jag dagligen utan det får jag i mig 2-3 gånger i veckan. Jag avskyr grönsaker och det är troligen en ätstörning som är kvar sen barndomen då jag vägrade att äta grönsaker. (Är det en ätstörning att man avskyr grönsaker? Jag står inte ut med smaken).

Jag har varit på landstinget och undersökt mig. Läkaren noterade hur blek jag var men alla proverna var normala, nästan perfekta.

Men jag undrar, är det skadligt att äta den mängden kött jag gör just nu?
Citera
2012-03-26, 22:07
Medlem
Ballsack.Koopas avatar
Det finns vitt och det finns rött kött. Det är det röda som man ska hålla dig borta från att äta allt för mycket av :S
Citera
2012-03-26, 22:08
Medlem
libbens avatar
Finns ju rön som pekar på att risker med cancer höjs med 30 procent ifall man äter mer än 500 gram rött kött per vecka typ.

Kanske börja äta mer varierat, samt prova lite sol och multivitamin för skojs skull.

Just in case, kan ju inte skada liksom!
Citera
2012-03-26, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ballsack.Koopa
Det finns vitt och det finns rött kött. Det är det röda som man ska hålla dig borta från att äta allt för mycket av :S

Citat:
Ursprungligen postat av libben
Finns ju rön som pekar på att risker med cancer höjs med 30 procent ifall man äter mer än 500 gram rött kött per vecka typ.

Kanske börja äta mer varierat, samt prova lite sol och multivitamin för skojs skull.

Just in case, kan ju inte skada liksom!

Jag äter definitivt rött kött. Gris, ko och lamm är det som gäller. Min kost överstiger säkert 500 g per vecka.
Citera
2012-03-26, 22:18
Medlem
libbens avatar
Jag äter 500 gram nötfärs till middag 2-3 gånger veckan, sedan har vi fisk och kyckling på ytterligare något kg.

Men ja, det är viktigt med att blanda sin kost, försök dryga ut det med mer grönsaker också till varje måltid, tids nog kommer du inte kunna äta mat utan god sallad till.
Citera
2012-03-27, 00:30
Medlem
Daschniels avatar
Jag äter nog ensam 5kg kött / vecka. (lite överdrift, men ni förstår. )

Den rapporten ni hänvisar till, är väldigt felvisande.

Googlade lite på detta förut och fann den här bloggen;

http://levstarkt.areaventyr.se/2012/03/13/allt-kott-ar-farligt-eller-kottatare-dricker-mer-tranar-mindre-och-roker/

Och var tvungen att kolla upp det hon/han skrev, och mycket riktigt, det stämmer att dem som åt mer även rökte, drack mer alkohol inte motionera et.c, alltså redan kända riskfaktorer för hjärt & kärlsjukdomar.

Sen här är en annan blogg av Docent Ralf Sundberg där han reder ut rapporten.

http://blogg.ralfsundberg.se/#post10

Och vi behöver kött. När vi människor kom på hur man tillagade kött så rekordsteg våran kunskap & intelligensnivå. (Kolla på div. charters för människosläktet och hjärnstorleken samt vad vi kunde utföra vid våra olika "raser" eller "faser". )

Nu kommer jag att bli bashad av diverse vegeterianer, det får jag ta. Är man så korkad så man inte förstår att kött är det godaste som finns så ja.. Då är det helt enkelt deras fel.

Det finns fan ingenting som slår en stor genomstekt flintastek med vitlök och grillkrydda mosade i en stark koncentrerad smet med vatten & olivolja. Till det tar vi lite ugnsstekta potatisklyftor, någon jordgubbe 3 fina tomater (svenska!!) lite gurka majs paprika med någon härlig dressing. Jordgubbar och tomater ska dock ALDRIG blandas med dressing, dem är så jäkla orgasmsmakande redan så det förstör bara. helst vinägerdressing... OOoh *drool*

Satan vad hungrig jag blev nu, ska nog ut till köket och snika åt mig en viltkorv.. Ty det har jag förtjänat

Ät kött. Att vara stressad ökar risken för hjärtsjukdom. Om du ska sitta och tänka på vafan du äter så kommer du vara stressad jämt. Gör som jag om du måste - läs om kroppens anatomi och fysiologi. Lär dig vad och hur mycket av allt du ska ha, samt hur ofta och hur MYCKET som KAN tas upp. Därefter kommer du på lite smarriga maträtter (MYCKET KÖTT!! MUMS!! Kreatin i detockså, väldigt bra ämne. ) som du blandar till det andra med. Vid behov blandar du omega3 och vitaminbrus, vitaminbrus är ju riktigt gott också. En riktigt varm sommardag med en iskall färsk svensk tomat / jordgubbe och en citron/apelsinvitaminbrus eller en iskall mjölk med is... Kan inte bli mycket bättre. Det är inte mycket du behöver göra för att få en smaksensation som överrumplar DIG. Allt beror ju på vad du gillar sen kan du mixtra med måltiderna rätt fritt, du kan ju blanda i div. smaklösa saker i det mesta. Dock kanske det inte ser så smarrigt ut med persilja på pannkakan, men vafan.. Det får man ta

Lagom offtopic nu, men iallafall: Ät det du vill, när du vill. Undvik dock socker i överflöd.

Tycker inte medelsvensson alls ska tänka på hur mycket kött dom äter, utan snarare hur mycket öl, vin sprit och socker dom äter per år. Det är skrämmande om man räknar ut.

Dock får du i dig mer tungmetaller via kött, eftersom dessa aldrig kan brytas ner och "förvaras" i dig tills du dör. Härligt va? Du blir som din egen tungmetallsfabrik efter ett tag.

Har en farmor som är precis som jag, ätit kött hela sitt liv och är idag 93. Äter fortfarande kött minst 5 av 7 dagar, gärna något grillat blodigt kött.. FAN NU MÅSTE JAG GÅ OCH HÄMTA MIN VILTKORV! ADJÖ!

Edit: smaskar nu på min viltkorv och är överdrivet lycklig över min köttbit. Mums, vitlökskorv.

Iallafall, ditt "Köttmissbruk" är ingenting.. Visst kan man överdosera allt, men just med kött tror jag det tar lång tid. Att tänka på är att jag ÄLSKAR kött, men jag varken dricker alkohol eller käkar nämnvärt mycket godis. Mörk choklad går däremot bra för mig.

Om du sköter dig i övrigt med träning så kan du vara lugn. Om inte så har du större problem än dina köttvanor..

(edit: åååh en stor skiva julskinka på sånt där mörkt julbröd med russin i... FAAAAN varför gör dem inte julskinka nu för!!!! )

Eller blanda ner köttärningar i soppan. Gärna ärtsoppa, väldigt väldigt gott. Stek några ägg ensidigt, dra ner i soppan skär rakt över 2 ggr så att gulan smetas ut i soppan, så förbannat gott. I det här kan du doppa röd paprika. Gör det varje gång, med lite fantasi och sjuka idéer så kan du komma på mycket gott... våga testa dig fram!! det blir svingott om du tänker att det blir gott!!

Och är man godissugen, jo varför inte köpa några gurkor och morötter att göra stavar av, sen köpa den godaste vitlöks/holidaydippen på din lokala mack och en gräddfil, blir runt 50 spänn så har du dig en dessert av värdsklass. Bästa är i slutet om du inte har några grönsaker kvar men massor av dipp - dipp på kött är snuskigt gott. Gärna rå bacon (dock helrökt, inga äckelbaciller tack ) eller en fin fläskfilé som är lagom stekt så den fortfarande är röd. TESTA säger jag bara, döm mig inte förrens ni TESTAT! samma sak i mina yngre år när jag var mer "sockerberoende" än nu, hade en vana att ha ketchup på skogaholmslimpa. Det låter sjukt, jag vet. Men gott? JA! Helt sanslöst gott.

ja, jag gillar vitlök förresten...
Senast redigerad av Daschniel 2012-03-27 kl. 00:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in