2012-03-26, 21:20
Medlem
pizza-faces avatar
Inspirerad av tråden om "etiska bolag" så började jag fundera på icke etiska bolag och värdepapper. Borde inte företag som många fonder etc inte vill röra i ha en ovanligt låg värdering. De borde vara underrekade och efterfrågan på ägande i dessa bolag/värdepapper borde vara låg (eller i alla fall lägre än för vanliga papper).

Exempel kan vara bolag som förstör miljön men skiter i detta, utnyttjar barnarbetare, skövlar regnskog, lever på människors fördärv/missbruk, vapentillverkare, företag som aktivt bidrar till korruption och laglöshet i 3e världen, dumpar avfall i Afrika, driver bordeller, lever på att fiska ur hav etc.

Jag hörde t.ex. om något värdepapper som inte ens hedgefonderna ville ha att göra med där man tjänar pengar på folks död. Något sådant är det jag söker efter.
Citera
2012-03-26, 22:29
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizza-face
Jag hörde t.ex. om något värdepapper som inte ens hedgefonderna ville ha att göra med där man tjänar pengar på folks död. Något sådant är det jag söker efter.
Fonus t.ex. tjänar pengar på att folk dör och ska begravas, men är de oetiska för det?
Var det inte Warren Buffet som i nåt skede rekommenderade just begravningsbyråer som investeringsobjekt?
Citera
2012-03-26, 22:39
Medlem
Bircks avatar
Studier visar att etik inte har någon roll i konsumtion av varor och sannolikt inte heller på folks investeringsbeteende, så länge folk köper de oetiska produkterna så finns ju pengar att tjäna och då tenderar man att kasta sig in hals över huvud.
Citera
2012-03-26, 23:49
Medlem
En fond inriktad på att köpa livförsäkringar av gamla och fattiga personer skulle nog kunna bli en hit. Har man ett dålig år får man bara "hjälpa det naturliga urvalet" med sina maffiakontakter.
Citera
2012-03-27, 09:20
Medlem
eller se till att ha hög exponering mot utvecklingsländer
Citera
2012-03-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helvetetrules
eller se till att ha hög exponering mot utvecklingsländer

Det finns en Fond som heter Vice fund som investerar i "sin stocks" kanske inte riktigt vad du letar efter, men ändå.

http://quote.morningstar.com/fund/f.aspx?utm_source=KIP&utm_medium=Link&utm_content= Articles&utm_campaign=SYN&referid=A3489&t=VICEX
Citera
2012-03-27, 09:33
Medlem
Detta kommer vara mitt enda inlägg i tråden då jag inte orkar sitta och tjafsa med folk.

Barnarbete är inte ALLTID dåligt, världen är inte 100% rättvis och dessa barn kan vara familjens enda inkomstkälla (självklart är det idealiskt om det kan också gå i skolan). Så barnarbete är inte så illa som många föreställer sig (men visst är det orättvist).

Mutbrott, ALLA företag håller på med sånt (på olika nivåer) (har ingen källa) T.ex. IKEA mutade sig omkring i ryssland förra året osv osv.

Jag vet inte hur många börsnoterade bolag som driver bordeller

// QuiZi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in