2012-03-26, 20:42
Medlem
justifives avatar
Högskoleprovet är ett långt och utspritt prov och för varje provdel kan man känna sig tröttare och tröttare i skallen och kroppen.

Vad är bra att äta till frukost under provdagen för att få en så pigg och bra start som möjligt?

Vad är bäst att äta under de ganska korta rasterna? Vill gärna ha hjärnan med mig under hela provdagen.

Vad bör man äta/dricka för att undvika trötthet (ögon, tänkande osv)?

Vad ska man äta under lunchen som är ganska lång?

Vad borde man undvika?
Senast redigerad av justifive 2012-03-26 kl. 20:45.
Citera
2012-03-26, 20:44
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Banan exempelvis.

Sedan skadar det inte med kaffe eller annan uppiggande stimuli.
Citera
2012-03-26, 20:47
Medlem
SiSeniors avatar
Äter så vanligt som möjligt skulle jag vilja säga. Inga konstigheter som kan ställa till det i magen för dig. Det absolut viktigaste är att du sover bra dagen/dagarna innan provet. Det är betydligt viktigare för att hålla koncentrationsförmågan på topp än att äta var och varannan timme.

En typisk dag för mig när jag gjorde högskoleprovet kunde se ut följande:
7:00 - Frukost: Kvarg med havregryn och bär.
I första rasten - kaffe
~12:00 - Lunch - Pizza på närmaste pizzeria
Sen äter jag inget mer fören jag kommer hem. Ser inte varför man ska krångla till det bara för att det är en provdag.
Citera
2012-03-26, 22:54
Medlem
Lexzers avatar
Frukost som vanligt följt av en stabil men inte stabbig lunch. Personligen har jag mitt bästa resultat från gången jag åt sushi.. (resultatet kan förmodligen snarare tillskrivas god sömn och en vana hur man gör provet)
Att halsa för mycket energidricka är ett klassiskt misstag. Man vill inte bli kissnödig 10 minuter in i ett delprov..
Citera
2012-03-27, 11:33
Medlem
Mannuss avatar
Äter självklart ingenting. Ghrelin förbättrar hjärnfunktionen hos råttor.

En viss mängd glukos har visat sig förbättra tankeförmågan hos människor. Glucose enhancement of human memory: a comprehensive research review of the glucose memory facilitation effect: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20883717. Jag tippar på att det går bra med glukosbaserat godis som inte innehåller choklad/fett.
Citera
2012-03-27, 12:24
Medlem
Bigorexias avatar
Sist skrev jag provet fastande. Med väldigt bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in