2005-02-11, 10:46
Bannlyst
I Indien anses kossan vara ett heligt djur, som bör mötas med vördnad. Se upp till dessa konungar, bland boskapsdjur, och hedra dessa bestar som om dem vore av det ädlaste kött och blod. Men vad anser kossan om detta? En röd fläck på pannan lindrar inga sår. Ett svärd i sitt hjärta får syndafloden att gråta blod. Är kossan en människa som i sitt tidigare liv ätit utav sitt eget kött och blod? Man kan då i så fall säga: I stundens hetta vid podiumets centra, har det skett en förvandling; där människa blivit till kossa genom kannibalismens åtråvärda ärovarv.

Om vi vänder på steken och säger: Vad säger människan? Tanken har slagit mig och fått mig att fundera: Tänk om VI människor är orsaken till kossans förbannelse, och i så fall vem får då föra med sig skulden uppför berget; Du, Jag, Kossan eller Gud?

Mvh// Myokardiet "Den galne junioren"
Citera
2005-02-11, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myokardiet
I Indien anses kossan vara ett heligt djur, som bör mötas med vördnad. Se upp till dessa konungar, bland boskapsdjur, och hedra dessa bestar som om dem vore av det ädlaste kött och blod. Men vad anser kossan om detta? En röd fläck på pannan lindrar inga sår. Ett svärd i sitt hjärta får syndafloden att gråta blod. Är kossan en människa som i sitt tidigare liv ätit utav sitt eget kött och blod? Man kan då i så fall säga: I stundens hetta vid podiumets centra, har det skett en förvandling; där människa blivit till kossa genom kannibalismens åtråvärda ärovarv.

Om vi vänder på steken och säger: Vad säger människan? Tanken har slagit mig och fått mig att fundera: Tänk om VI människor är orsaken till kossans förbannelse, och i så fall vem får då föra med sig skulden uppför berget; Du, Jag, Kossan eller Gud?

I dagsläget finns det knappt 1 ½ miljard nötkreatur på jorden. Betänk då deras relativt korta livslängd så inser man snabbt att under årtusenderna har denna jord trampats av 10-tals miljarder kossor.
Det verkar högst osannolikt att så många människor skulle vara förvandlade kannibaler.
Citera
2005-02-11, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northix
I dagsläget finns det knappt 1 ½ miljard nötkreatur på jorden. Betänk då deras relativt korta livslängd så inser man snabbt att under årtusenderna har denna jord trampats av 10-tals miljarder kossor.
Det verkar högst osannolikt att så många människor skulle vara förvandlade kannibaler.

Om man utgår från ett köttsligt samhällsperspektiv, där människan nyttjat djuret för dess kött, skinn, osv. förstår man ditt resonemang. Djuren har alltid varit underlägset människan, fastän vi människor ursprungligen härstammar från djurriket. Därvid besitter vi över djurens instinktiva instinktdrift som gjort oss anpassningsbara och till härförare över vår egen överlevnad. Girighet har skapat oreda i Adam och Evas lustgård.

Men min frågeställning har som orsak givit upphov till en vendetta, djuren och människan sinsemellan: Också ett tandlöst djur kan uträtta något. Tro det eller ej, men vargens luktsinne kommer att lukta sig fram till rädslan hos varje människas vördande spädbarn: Den ena människan är en varg mot den andra. Hierarki bland vargarna, (Alfa- och Omegastatus), är i motsats till människans strävan efter jämlikhet och demokrati, ett bevis på att utopier inte är illusioner, utan snarare ett bevis på människans inskränkthet: Människan är skuggan av en gud, slaven är skuggan av en människa, men kungen är Guds avbild.

Citera
2005-02-11, 15:33
Bannlyst
Jag förstår inte!
Citera
2005-02-12, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myokardiet

Kossans förbannelse? Är det inte ett privilegium för köttbiten att bli så bra behandlad av förblindade hinduer? Kossan anser nog inte så mycket, eller?

Kanske menar du något helt annat men jag eeh.. gjorde mitt bästa.
Förklara gärna om jag inte förstår, gärna utan metaforer - om du klarar av det

/drpsyk - en annan junior som har svårt att tänka när han är trött
Citera
2005-02-13, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northix
Jag förstår inte!

Vi har väkt den sovande kossan som ligger och sover. Och VI kommer alla att få smaka på kossans vrede, då dennes böld på sin panna, kommer att sprida skräck bland oss alla då böldpesten spridit sig: I de blindas rike är den enögde konung.

Skulden som VI burit på sen födseln driver på djuret inom oss: Samvetet har inga tänder, men det gnager likväl. Lidelsefull kyskhet förlåter inte synder, utan hjälper kossan i land: Låt din Omsorg gälla endast gärningarna och inte gärningarnas frukter.

Citera
2005-02-13, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Kossans förbannelse? Är det inte ett privilegium för köttbiten att bli så bra behandlad av förblindade hinduer? Kossan anser nog inte så mycket, eller?

Kanske menar du något helt annat men jag eeh.. gjorde mitt bästa.
Förklara gärna om jag inte förstår, gärna utan metaforer - om du klarar av det

/drpsyk - en annan junior som har svårt att tänka när han är trött

En ultraradikal Vegan, likt en troende hindu, uppfattar nog omvärlden som naiv och inskränkt. Hegemonisträvan ur en hindus perspektiv kan nog uppfattas som kannibalisk, ur ett grundläggande fågelperspektiv: Om det är en gurka, känns den igen redan från begynnelsen.

Ett missfoster som lever sitt liv i mörker och tystnad, kan förutspå domedagen: Ingenting är varaktigt utom förändringen. Ytterligheter dukar under i samma veva som kossan fått sin talan hörd: Tungan är inte av stål, ändå skär den.

Mvh/ Myokardiet "Den galne junioren"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in