• 7
  • 8
2012-04-07, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik32
Att spara 20 000kr per månad, och leva på 20 000kr per månad anser jag vara fullt möjligt (dvs spara 50% av sin nettolön) och då pratar vi om lite mer än 3 år sparande för att få ihop de summorna. Ingen omöjlighet om du frågar mig

Rest? Ledsen för att man inte har koll på hela flashback...

Men säg att en resa tar 100 000kr från sparkapitalet - det är ihopsparat på 5 månader med räkneexemplet ovanför.

Om TS gör en tråd, och skriver att han har 700 000kr sparat så tänker jag ta hans ord - sen får ni komma med vilka konspirationsteorier ni vill. Jag svarar bara på frågan han ställde, så kan ni sitta och räkna på erat sätt.

I ett inlägg skriver TS följande "att spara ihop en halv miljon till kommer ta några år". Tror du fortfarande att de sparar så mycket per månad som du har räknat på?

Du behöver inte ha koll på hela flashback men man skulle kunna förvänta sig att du skummar igenom en så kort tråd innan du ger dig in i en diskussion.

Slutligen skulle du må bra av att bli lite källkritisk. Det finns alldeles för många här på flashback som skapar trådar där de enbart vill ljuga eller provocera.
Citera
2012-04-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
I ett inlägg skriver TS följande "att spara ihop en halv miljon till kommer ta några år". Tror du fortfarande att de sparar så mycket per månad som du har räknat på?

Du behöver inte ha koll på hela flashback men man skulle kunna förvänta sig att du skummar igenom en så kort tråd innan du ger dig in i en diskussion.

Slutligen skulle du må bra av att bli lite källkritisk. Det finns alldeles för många här på flashback som skapar trådar där de enbart vill ljuga eller provocera.

Men seriöst, jag citera han, "Om TS gör en tråd, och skriver att han har 700 000kr sparat så tänker jag ta hans ord - sen får ni komma med vilka konspirationsteorier ni vill. Jag svarar bara på frågan han ställde, så kan ni sitta och räkna på erat sätt."

Han är den enda som förlorar på att ljuga, och det är inte direkt omöjligt att han kan ha så mycket pengar så varför lägga så mycket fokus på det? Om inte annat så kan du se det som en teoretisk fråga, för det spelar väl ingen roll om han ljuger eller inte?
Citera
2012-04-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemligemiljonaren
Men seriöst, jag citera han, "Om TS gör en tråd, och skriver att han har 700 000kr sparat så tänker jag ta hans ord - sen får ni komma med vilka konspirationsteorier ni vill. Jag svarar bara på frågan han ställde, så kan ni sitta och räkna på erat sätt."

Han är den enda som förlorar på att ljuga, och det är inte direkt omöjligt att han kan ha så mycket pengar så varför lägga så mycket fokus på det? Om inte annat så kan du se det som en teoretisk fråga, för det spelar väl ingen roll om han ljuger eller inte?

Oj vad du tog åt dig på ett svar som inte ens var riktat mot dig, så till vida att du inte har flera konton och inte verkar hålla koll på vilket du är inloggad på.

Att köpa hull och hår vad folk skriver är väl den stora nackdelen med folk på flashback. Man måste kunna vara källkritisk. Vissa saker är helt enkelt för otroliga för att vara sant.
Citera
2012-04-07, 11:52
Medlem
Citat:
Oj vad du tog åt dig på ett svar som inte ens var riktat mot dig, så till vida att du inte har flera konton och inte verkar hålla koll på vilket du är inloggad på.

Att köpa hull och hår vad folk skriver är väl den stora nackdelen med folk på flashback. Man måste kunna vara källkritisk. Vissa saker är helt enkelt för otroliga för att vara sant.

Hehe, om jag är Patrik och inte hade koll på vilket konto jag var inloggad med så hade jag väl inte skrivit att jag citera han, eller hur?

Men visst ska man vara källkritisk och inte tro på allt, men vad spelar det som sagt för roll i detta fallet? Finner du verkligen frågan så provocerande?

PS: Jag tycker inte det låter otroligt, de är dessutom 2 så tillsammans så tjänar de riktigt bra, och de flesta utgifter förblir mer eller mindre desamma oavsett hur många man är då man bor under samma tak.
Senast redigerad av hemligemiljonaren 2012-04-07 kl. 11:57.
Citera
2012-04-07, 12:09
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att den är onödig eftersom de inte har 800tkr sparade utan "bara" 700tkr?

Kontantinsats ligger på 15%, inte 20.

Att du ska ha en ränta på 7-8% är väldigt överdrivet, jag har alldeles nyss skrivit på för 3% fast i 3 år.

http://www.bostadskalkylen.se/

En rätt bra hemsida för att snabbt räkna på vad man har råd med.

http://www.konsumentverket.se/sv/pri...lkylen_gammal/

Där kan du räkna på alla kostnader i hemmet

Enligt mina beräkningar så kommer ni ha ca 20tkr varje månad över att leva på efter bostadsutgifterna är betalda. (Sålänge som ni inte har massa andra lån som ligger o skräpar)

7-8% är inte alls överdrivet om man tittar på räntan i ett historiskt perspektiv. Vi är inne i en tid av väldigt låga räntor som enbart är ett undantag. Räntor överstigande 10% var det normala före 1995 till exempel. Ett regeringsskifte kan räcka för att knuffa upp räntan till 7-8% nivån. Sanningen är väl att ingen vet vad som kommer att hända. Det enda man kan göra är att räkna med det värsta för att slippa skuldsätta sig över öronen i händelse av en kraftigt stigande ränta.

Jag trodde det var standard att bankerna räknade på den här nivån när de beviljar lån. Allt annat är skrämmande.

Plot av räntan (rörlig, 2år, 5år) mellan åren 1985-2010:
http://www.xn--bornta-dua.com/historisk_boranta.php

För att svara på TS fråga.
Jag anser att huset är för dyrt med hänsyn tagen till att din partner ska börja studera. Är detta fallet så avråder jag bestämt till köp. Ska hon fortsätta jobba är det en fråga om prioriteringar. Vill ni lägga nästan hela inkomsten på boendet den dagen räntan stiger? I så fall, kör. Annars, nej.
Citera
2012-04-07, 15:35
Medlem
Citat:

Tycker hemligemiljonaren svarade bra för min del så låter hans svar stå även för mig - då vi inte är samma person.

Källkritisk? Vad skulle han vinna på att ljuga om sina tillgångar på en anonym hemsida?
Lägg ner nu och skriv svar till TS istället för att argumentera mot mina svar som bara följer trådens upplägg.
Citera
2012-04-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av You.are.whale.cum
Jorden är platt. Jag har sparat ihop en miljard också.

Hey, good for you!
Citera
2012-04-07, 16:42
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Källkritisk? Vad skulle han vinna på att ljuga om sina tillgångar på en anonym hemsida?
Lägg ner nu och skriv svar till TS istället för att argumentera mot mina svar som bara följer trådens upplägg.

Hej, välkommen till Internet. Det trollas och det skrivs så mycket skit på alla hemsidor att man måste vara källkritisk.

- Hej, jag ringer från Microsoft. Vi har upptäckt att din dator är utsatt för intrång.
- VA!? NEJ, hjälp mig snälla mig!
- Det enda sättet jag vet är att du ger mig alla dina personliga uppgifter, bankkortsnummer med mera.
- Fair enough, varför skulle någon vilja luras
- Tack, hoppas du fortsätter vara kund hos oss
- Det är jag inte, jag har en Mac, men jag blir gärna kund hos er i framtiden.
- Ehh, ok. Hej då

TS har inte kommenterat mer i denna tråden. Däremot hur han ska kunna tjäna extrapengar på att sälja svarta biljetter utanför event. Innan det så gällde det mest knark.

Ps. Den som sa att 23 000 och 29 000 var bra inkomster så vill jag säga att det är ok inkomster, inte mer. Kalkylen håller inte om en av dem blir sjuk, börjar plugga, blir föräldraledig eller om de separerar (vilket är ett högst troligt scenario).
Citera
2012-04-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Hej, välkommen till Internet. Det trollas och det skrivs så mycket skit på alla hemsidor att man måste vara källkritisk.

- Hej, jag ringer från Microsoft. Vi har upptäckt att din dator är utsatt för intrång.
- VA!? NEJ, hjälp mig snälla mig!
- Det enda sättet jag vet är att du ger mig alla dina personliga uppgifter, bankkortsnummer med mera.
- Fair enough, varför skulle någon vilja luras
- Tack, hoppas du fortsätter vara kund hos oss
- Det är jag inte, jag har en Mac, men jag blir gärna kund hos er i framtiden.
- Ehh, ok. Hej då

Du är ju uppenbarligen lika dum som alla andra, självklart är jag källkritisk på nätet - men varför ska jag vara det i en tråd där han vill ha hjälp med om han har råd med ett lån eller inte? Han måste ju själv vara ärlig för att få ett bra svar, och eftersom det är en anonym hemsida så ser jag inte riktigt anledning till att inte vara ärlig.

Släpp det nu istället, sluta motargumentera mig - det är väl bra om jag svarar på förutsättningarna om man tror på hans ord, medan ni kan vara "källkritiska" och räkna ner hans pengar med tanke på det ni läst om honom här på flashback.....
Citera
2012-04-09, 22:45
Medlem
Citat:
Du är ju uppenbarligen lika dum som alla andra, självklart är jag källkritisk på nätet - men varför ska jag vara det i en tråd där han vill ha hjälp med om han har råd med ett lån eller inte? Han måste ju själv vara ärlig för att få ett bra svar, och eftersom det är en anonym hemsida så ser jag inte riktigt anledning till att inte vara ärlig.

Släpp det nu istället, sluta motargumentera mig - det är väl bra om jag svarar på förutsättningarna om man tror på hans ord, medan ni kan vara "källkritiska" och räkna ner hans pengar med tanke på det ni läst om honom här på flashback.....

För att folk verkar gå igång på att ljuga ihop en historia som inte är sann för att sedan sitta och skratta, eller något, åt de som försöker "hjälpa" personen med dess fråga/problem.

Om TS nu verkligen hade velat ha hjälp hade den väl inte försökt svara så undanflyende på frågorna eller lämna tråden helt.

Du tycker inte att det är naivt att köpa TS historia rakt av samt att skita i den historia som hen ha?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in