2012-03-26, 11:11
Medlem
Det är så att det har blivit stora problem med min lön denna månaden. Och jag har fått ut långt under det jag behöver för att klara mig.

Så jag funderar på att ta ett smålån på runt 7-10k för att betala hyran och allt sånt. Jag får ut en ca 15k nästa månad + retroaktivt för denna månaden. 2012 hade jag en inkomst på 202k(lön mars-dec) och 2011 ca 45k (jobb mellan juli-sep, övrig tid studier och GMU) Det bör väl inte vara några problem för mig att få ett lån med den inkomsten?

Det jag funderar lite på är vilken bank, man ska ta lån utav isf. Någon som har några bra exempel och en bank med bra räntor?

Inga SMS/Mobil lån, vill endast låna från seriösa företag med ok vilkor.
Citera
2012-03-26, 11:30
Medlem
NattaLinds avatar
Nordea är inte så svårtflirtade, har hört att bland annat Swedbank kan vara lite kluriga. Men Nordea har jag använt några gånger, bland annat under min studietid när jag hade 7800 kr i inkomst. Det enda är väl att du måste ha en inkomst varje månad. Sedan frågar dom vad du ska med pengarna till, men där behöver du ju inte vara ärlig.
Citera
2012-03-26, 11:33
Medlem
Knalla in på banken och be om en lönekontokredit (checkkredit) på 10.000:-
Betyder att du kan övertrassera med 10.000:- Du får betala en årsavgift samt ränta på pengar du ligger minus. helt klart smidigaste och billigaste alternativet.

krediten kan du ta bort närsomhelst förutsatt att du inte ligger back på kontot.
Citera
2012-03-26, 12:40
Medlem
Tackar för svar.
Har kollat swedbank vilken är den bank jag har, men deras lägsta kontokredit var 20k och lägsta lån 30k. Vilket iofs inte borde vara nått problem heller, vid ett lån är det ju bara att betala tillbaka det jag inte behöver.

Annars har jag ju alla internet banker, men jag är lite osäker på dom, tex Resurs Svea ekonomi m.fl.
Men ingen aning hur dom är och om det är värt att låna hos dom.
Citera
2012-03-26, 13:17
Medlem
knullklassons avatar
Det är alltså din arbetsgivare som slarvat och betalat ut för lite lön och därmed gjort så att du inte kan betala dina räkningar denna månad?
Ta med dina alla räkningar och besök din arbetsgivare och kräv att denne betalar dem. Omedelbums.
Begär ränta också.
Citera
2012-03-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Det är alltså din arbetsgivare som slarvat och betalat ut för lite lön och därmed gjort så att du inte kan betala dina räkningar denna månad?
Ta med dina alla räkningar och besök din arbetsgivare och kräv att denne betalar dem. Omedelbums.
Begär ränta också.

Det är tyvärr jag själv som har slarvat. Missade tidsrapporteringen, Brukar vara på ett ställe där jag har ID kort som man stämplar in med, men har vart en hel del hos ett annat företag där man måste rapportera på nätet.
Har redan kollat med dom och kan tidigast få det på nästa lön. Men hade iofs inte förvånat mig ifall det skulle ha varit arbetsgivaren. Dom har nämligen krånglat tidigare, men då löste det sig på en vecka.
Citera
2012-03-26, 13:30
Medlem
NattaLinds avatar
Jag har tagit lån från Nordea på 10.000 iaf
Citera
2012-03-26, 23:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoil3r
2012 hade jag en inkomst på 202k(lön mars-dec) och 2011 ca 45k (jobb mellan juli-sep, övrig tid studier och GMU)
Det bör väl inte vara några problem för mig att få ett lån med den inkomsten?

Vet du vilket år det är?

Inte dåligt redan fått lön för kommande månader.

Problemet är bara att banken tar en UC som visar inkomsten för 2010. Sen kan man kanske förklara för banken hur det såg ut 2011 och 2012.
Citera
2012-03-27, 01:39
Medlem
Haha
Skyller på för mycket arbete.

Blev inget med banken igår iaf, jobbade kväll. Men skall försöka få nått gjort under förmiddagen idag. Hoppas det går igenom, annars får jag väl låna från en polare eller nått, slänger man på en tusing eller nått, som ränta så bör det inte vara omöjligt.
Citera
2012-03-27, 05:49
Moderator
v50s avatar
En lönekontokredit som är kopplat till ditt personkonto är smidigast då den så att säga alltid finns tillgänglig om du längre fram skulle hamna i samma situation igen. Om du använder dig av mindre lån så försvinner de så snart du har betalat tillbaka dem och om du längre fram behöver pengar pga oförutsedda utgifter så måste du ansöka om ett nytt igen det gör att du kommer ha fler förfrågningar på uc vilket kan vara negativt om du längre fram behöver låna till bostad eller bil eller liknande.

Med lönekontokredit så kan du använda den när det behövs utan att nya kreditupplysningar tas och den som sådan kostar inte något mer än när man använder den i form av ränta på pengarna man ligger back men vissa banker kanske tar en fast avgift varje år också.
Citera
2012-03-27, 08:22
Medlem
Du kan ju prova med att tala med dom som vill ha pengar. Tror inte det är omöjligt att få skjuta på inbetalningarna en månad. Ring bara runt till alla som du fått räkningar av, o förklara din situation. Förmodligen så går så många med på att vänta på sina pengar i en månad att du klarar dig med de små medel du har.

Eftersom att det krånglat förut så borde du snabbt som fan spara ihop en buffert, ifall nåt liknande skulle hända igen. Det är mycket bättre än att ha en kredit för oförutsedda utgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in