2012-03-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Du behöver inte laga mat. Det finns mat som är enkel att slänga ihop som innehåller bra med kalorier. Några mackor med smör och ost t.ex. Keso/kvarg/fil/havregryns gröt är också enkelt att slänga ihop.
Så sant, äter faktiskt sällan små måltider á mackor med mera, utan endast 4 "stora" typ. kanske borde lägga in något mellanmål med keso/ägg typ? Förslag? Att det ska vara billigt är ett måste.
Citat:
Ursprungligen postat av anonymfan
rök cb så ska du få se på ett och annat
Jag har rökt väldigt väldigt mycket cb under senaste ~3 åren, dock knappt alls längre då jag kommer till insikt med olika saker, det är inte så givande trots allt, men visst röker jag då och då även nu.

Sen är det endast givande (enl mig) o röka precis innan man äter, att röka annars innebär att man sväller i sig en påse chips, får ont i magen o kan inte äta på resten av dagen typ.
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Hur stor är en portion för dig kan man ju fråga sig?

Sen innehåller ju inte direkt gröt kcal värda att tala om i viktökningssammanhang...

Att man äter frukost/lunch/middag/kvällsmat betyder inte ett skit...
Jag äter en eller två gånger per dag. (bortsett från shakes)
Igår åt jag en gång...
Då innebar det 450g ryggbiff, 300g bröd samt 1 liter mjölk till det.
Det är en portion värd att nämna i det här sammanhanget, för det är en rejäl portion, men en liten tallrik med Fil och K-special är inte värd att nämna...
Såvida man inte tar en liter, då är det iallafall någon näring, men en liten tallrik med ett par deciliter fil är i stort sett ingenting, typ 80kcal fördelat på 7g protein och 10g kolhydrater...?

Har du ett väldigt fysiskt arbete?
Egentligen inte, jobbar på lager så det är ju mer fysiskt än kontorsjobb, men fortfarande ganska mycket stillasittande, borde inte kräva så mycket energi. Dock går jag överallt, förutom buss till jobbet, så även det tar nog en del energi antar jag.

Till frukost äter jag f.ö. alltid havregrynsgröt, ingen fil här inte
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Kan inte förstå detta problem, seriöst. Du kan omöjligen bränna mer än 3-5000 kcal om dagen (om du gör det SLUTA förhelvete springa överallt och ta trappor med mera)

Hur man inte kan få i sig denna mängd mat är helt sjukt underligt...
Du kan ha en poäng, går ofta i rask takt (hatar o gå långsamt, så jävla drygt bara, känns som á blattestyle , men annars tycker jag knappast jag är fysiskt aktiv om jag jämför mig med folk som faktiskt är det i mina ögon.
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
finns vissa mindre saker du kan göra för att lägga till kalorier utan att det innebär att du lagar en massa extra mat, t ex blanda dina proteindrinkar med mjölk istället. ät fiskolja som tillskott för nyttigt fett. använd olivolja i matlagning eller stek i smör. ät något kalorierikt som snacks t ex cashewnötter. (50g nötter är ca 300 kcal bara det)
lägger man ihop allt detta så blir det rätt många extra kalorier per dag samtidigt som det är nyttigt.
Jag blandar ALLTID mina shakes med mjölk, dricker cirkus 1L per dag. Snålar aldrig mer fett osv, stekar bacon, heller ej av fettet, ingen jävla light creime freich utan det ska vara riktiga osv.

Nötter ska jag absolut börja med, älskar det (samt finns mycket mat som har det i sig, lätt o hitta recept) samt det är ju grymt mycket kcal i det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sugarpop
För mig, som har väldigt lätt att gå upp i vikt, tycker jag att detta är fascinerande. Hur svårt kan det vara liksom? Fan, som fyllekäk igår tryckte jag i mig tre quarterpounders, en toast och en liter mjölk. Bara där gick jag upp 4kg (känns det som).

Men vill du prompt käka mer (läs: gå upp i vikt)så ja, rök en hövding, slappna av och ladda med choklad och chips till bristningsgränsen.
Köper sällan snabbmat nuförtiden då det är alldeles för dyrt, sparar cash. Sen bor jag inte i Sverige så all mat är åt helvete mycket dyrare också, 120nok för ett vanligt mål på donken, ja, det kostar att äta, tyvärr..
Citera
2012-03-25, 19:34
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma
Så sant, äter faktiskt sällan små måltider á mackor med mera, utan endast 4 "stora" typ. kanske borde lägga in något mellanmål med keso/ägg typ? Förslag? Att det ska vara billigt är ett måste.

Ja, ät det jag föreslog. Mycket enklare kan det inte bli.
Citat:
Några mackor med smör och ost t.ex. Keso/kvarg/fil/havregryns gröt är också enkelt att slänga ihop.
Citera
2012-03-25, 20:02
Medlem
Mannuss avatar
TS: För det första så är kolhydrat mindre fettbildande än fett vid energiöverskott, för friska människor. Så ur den punkten kan det vara bättre att äta mer kolhydrat. Vilket som är nyttigast vet jag inte, men jag gissar på att åtminstone raffinerade kolhydrater är sämre än vanligt fett. Gällande oraffinerade kolhydrate så vet jag inte vad som är bäst. Det blir dock så gott som omöjligt att leva på oraffinerade kolhydrater och äta 3000-5000 kcal / dag utan att ösa på med fett, så jag rekommenderar inte att du baserar ditt kolhydratintag på det, men det är bra att känna till det.

Nåväl, nu till det du frågade om (men ovanstående var av relevans, trots att du inte frågade om vad som var nyttigt).

Generellt så äter du usel mat för en person som har problem med att gå upp i vikt. Gör som jag säger så försäkrar jag att du kan gå upp i vikt lätt, om du inte verkligen har ett extremt starkt genetiskt skydd mot fetma:

Citat:
frukost = gröt + macka
Byt ut havregrynsgröten mot risgryns- eller mannagrynsgröt, och koka den i fet mjölk och klicka i smör eller häll i lite grädde. Detta är ett mycket simpelt sätt att öka energiinnehållet kraftigt, samtidigt som maten blir godare. Undvik sylt. Socker är fruktos och fruktos är särskilt dåligt vid energiöverskott. Du kan ha vanlig frukt på, eller göra egen sylt med sötningsmedel istället för socker, eller honung (för att väga upp det dåliga i sockret ...)

Byt ut "macka" mot lättätet vitt bröd, och bre på ordentligt med smör på varje smörgås. På smörgåsen kan du köra typ ägg + majonnäs/kaviar (det blir inga stora mängder socker), ost, skinka + mjukost eller exempelvis vanlig mat (kall hemmagjord köttfärssås brukar vara ganska fast och är utmärkt att lägga på "macka").

Citat:
lunch olika, men ibland tar jag så mycket att jag får betala för dubbel portion,
Det blir svårt med konkreta exempel när du skriver så, men generellt: mer fett, mer pasta/ris/bröd, och mindre potatis/grönsaker/frukt.

Citat:
efter jobbet = pasta/kött, efter träning typ ris/potatis/kött).
Fett, ånyo. Häll grädde över köttet och gör gräddsås. Klicka ner smör i riset eller potatisen (det blir fantastiskt gott). Ät fläskkarré istället för fläskfile. Ha kryddsmör till köttet.

Sammanfattning: mer fett, och generellt mer onyttig mat utan socker (fruktos är inte alls bra under energiöverskott). Det blir jävligt lätt att gå upp i vikt om man har lite kunskaper kring mat, och om man klarar sig undan den neurotiska kroppsbyggarmaten (torskfile, potatis, kycklingfilé, ris och broccoli).

Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Du gör väl av med mer kalorier än vad du intar.

Edit: Kalorier*****

Citat:
Ursprungligen postat av xD
Ät ännu mer. Det finns ingen genväg.
Men herregud vilka värdelösa svar. Det där borde klassas som OT/spam och ni borde bannas båda två.

TS frågar: "Jag går inte upp i vikt, för att jag inte äter tillräckligt mycket. Har ni några tips på hur jag ska lösa detta?"
r0starN/xD svarar: "Ät mer. Du gör av mer med energi än vad du intar".

Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Kan inte förstå detta problem, seriöst. Du kan omöjligen bränna mer än 3-5000 kcal
Det är ganska stor skillnad på 3000 och 5000 kilokalorier ...
Senast redigerad av Mannus 2012-03-25 kl. 20:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in