2015-11-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa-Pantern
Det verkar som att du vill att allt ska koka ner till "judefrågan"? Som sagt, det finns fler frågor att diskutera, en kontrajihadisering av etnisk nationalism vill nog ingen se men kontrajihadismen kan helt säkert expandera och få in folk på en mer etniskt inriktad nationalism. Istället för att se närliggande politiska åskådningar som fiender så kan man faktiskt se dem som möjligheter.
Kontrajihadismen är inte särskilt ideologiskt närstående nationalismen. Kontrajihadismen kan ses som ett mer militant försvar av det rådande systemet: kontrajihadister hatar islam eftersom islam är intolerant mot homosexualitet och annan perversion, för att muslimer ofta är emot sionism och Israel, för att islam förespråkar traditionella könsroller och så vidare.

Oskorei har ju faktiskt kritiserat fokuset på islam...

http://www.motpol.nu/oskorei/2010/08/18/islamiseringsdiskursen/

... och den här rätt så intressanta artikeln som försvarar islam mot en av sakerna många svenskar stör sig på med religionen:

http://www.motpol.nu/oskorei/2005/12/21/att-skaka-hand-med-kvinnor-eller-inte/
Citat:
I övrigt gillar jag Arktossfärens positivism och den vinnarkänsla som de förmedlar. Borta är den negativism, defaitism och offerkofta som är så kännetecknande för utomparlamentariska rörelser på högerkanten. Och jag, precis som de flesta andra i samhället, vill hellre umgås och stå med vinnare än med patetiska snyftande förlorare. Utöver detta så har Arktossfären en mängd akademiker knutna till sig medan små sekter som tex NMR anser att ha en akademisk utbildning eller en högre position i samhället är att kollaborera med systemet.
Jävla oinsatt skitsnack. Motståndsrörelsen uppmuntrar folk till att skaffa utbildning som kan vara till nytta för kampen. Sedan går det de facto inte att nå en högre position i det svenska samhället om man är radikal motståndare mot massinvandringen. Arktossfären och Motgift-gänget är INTE undantag från denna regel utan bekräftar den fullständigt. Vad jag hört bor Friberg numera i Ungern, tidigare har han m.fl. gömt sig i Indien eller bakom pseudonymer på Motpol och Motgiftarna bor alla utomlands. Anledningen är att media och systemet krossar alla offentliga nationella som klättrar för högt i det svenska samhället. Bor man utomlands är man mer skyddad mot detta då åsiktsklimatet i andra länder är mildare samt att man flyger under radarn när man arbetar politiskt på svenska men bor i ett land där 99% av befolkningen inte förstår svenska och skiter i svensk politik.

Vill man bo i Sverige och vara offentlig med sina åsikter får man helt enkelt räkna med att en del dörrar kan stängas även om man inte heller ska överdriva problemen. Men att du inte förstår att organisationer baserade i Sverige och löst sammansatta internationella nätverk opererar efter helt olika förutsättningar är lite pinsamt.
Citat:
Arktossfären påverkar människor in i den parlamentariska maktens centrum
Vart då? Inte i Sverige i alla fall, här blir alla som har med dem att göra utstötta ur den parlamentariska maktens centrum och så har det alltid varit.
Senast redigerad av M.Saxlind 2015-11-18 kl. 16:09.
Citera
2015-11-18, 16:14
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är populärt att gå till ganska fula angrepp mot NMR av samma grupper som är så jävla känsliga varje gång de möter kritik som de tror eller hittar på kommer från NMR. NMR verkar ha bra driv, expanderar stort på flera håll i Sverige (inte minst i Skåne), har ständiga aktiviteter, har aktiva personer i kommunfullmäktige, driver en välbesökt hemsida och ett forum mm. Vad fan får ni ut av att ständigt kalla detta för en "sekt"? Och varför dessa lögner? Var har NMR sagt att en utbildning är att kollaborera med systemet?

För övrigt så slår genuinitet "vinnarkänsla". Trump är genuin när han utstrålar en vinnarkänsla, eftersom han är en vinnare. Det är det man är som kommer först, sedan det man förmedlar. Man blir inte en vinnare av att låtsas vara det. Jag vill egentligen inte klaga på Friberg för han verkar vara en vettig person i det stora hela men jag tycker hans överdrivna "vinnarattityd" passar honom ganska dåligt. Han var väldigt nervös och stapplig i talet han höll på Identitär Ide. Det var ett ganska dåligt framträdande. Inget fel med det, att tala inför folk är svårt och en vanesak, men det skär sig ganska rejält när han ska låtsas vara nån sorts Donald Trump i attityden före och efteråt. Alla ser liksom att det där är inte du. Jag tror att ni inom den här sfären ska tänka lite på det: Om man bara tar på sig attityd, och inte kan backa upp det med något bakom ytan, så blir det lätt patetiskt. En person som Kasselstrand har lite (betydligt mindre, lämpligt nog) av samma attityd, men han har också något bakom (betydligt mer, lämpligt nog) att backa upp med, och där känns det inte alls lika påklistrat.

Kör gärna vinnarattityd, men testa också att uträtta nånting då och då som backar upp det hela. Här tycker jag NMR står betydligt stadigare på jorden.
Vill minnas att Friberg talat och twittrat en del om "the manosphere" och liknande. Hela den här manlighets/vinnar-grejen som körs tillsammans med motgift nu känns väldigt mycket som just nidbilden av den stereotypa nörden som läser att svin med självförtroende är vad kvinnor gillar och därför stenhårt försöker sig på en "macho"-roll man inte naturligt äger. Fake it 'til you make it, vi får nog stå ut med en längre periods osäkert försökande.

Tiden får väl utvisa hur lyckat det är, personligen tror jag att det slår an djupare i den svenska folksjälen med folk som agerar mer och skrävlar mindre. Och definitivt gnäller på andra mindre. Det ligger något paradoxalt i hur Motgift-sfären säger i grunden vettiga saker om hur organisationer bör förhålla sig till varandra i en bredare rörelse, men ändå är det därifrån från deras sfär jag som utomstående uppfattar att de hårdaste, smutsigaste och mest frekventa attackerna och fulspelet kommer.
Citera
2015-11-18, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Vad föreslår du istället då? Ska vi rösta på det mest dåliga alternativet som inte kommer flytta diskursen överhuvudtaget?
Det bör ju göras mycket annat än att bara rösta på det minst dåliga alternativet, men frågan blir ju också hur det minst dåliga alternativet ska definieras? I förra valet tyckte väl t.ex. Friberg och folk i NU kanske att SD var det minst dåliga alternativet ("realistiskt taktikröstande") medan andra tyckte att SvP var det alternativ som borde stödjas ("ideologiskt signalröstande"). Nu tycker antagligen du som röstade på SvP i förra valet att SD är det minst dåliga alternativet trots att SD ideologiskt har fortsatt att försämras och det tyder ju på att det här med att stödja det minst dåliga alternativet redan lett in på ett sluttande plan där man inte gör annat än att i bästa fall bromsa förfallet.

Friberg sa väl i Motgift att han hoppas att det kommer något annat parti än SD att rösta på i framtiden men med den här "realistiska" inställningen som förespråkas kommer väl ingen våga chansa och bilda ett nytt parti som måste börja i kraftigt underläge mot SD. Jag tycker att "realistiskt taktikröstande" och "stödjande av det minst dåliga alternativet" i stort är irrelevant eftersom SD m.fl. inte behöver röster eller stöd från den nationella minoriteten och vi nationella borde fokusera på att sprida våra idéer, vilket görs effektivast genom att stå upp för dem istället för att veligt kompromissa och sprida ut sitt stöd till politiska grupper som är fientliga till det vi står för.
Citera
2015-11-18, 17:20
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Angående den här terrorattacken. Hur kommer det sig att franska judar "blev informerade" om en förestående attack?

http://www.timesofisrael.com/in-france-defense-experts-see-parallels-to-israel/

Varför får aldrig såna här artiklar nån uppföljning? Om det hans säger stämmer finns det ju tusentals följdfrågor att ställa. Varifrån kom den här informationen? Hur detaljerad var den? Vad gjorde dessa judar med informationen för att hjälpa franska säkerhetstjänsten?

Den har fått en viss slags uppföljning kan man säga:

Bild: http://redicecreations.com/ul_img/34764jewinsider.jpg

Citat:
Why did the Times of Israel change their story from being warned "Just Friday" to "For months?" They either do not want the world to know they are privileged having a direct line to government intel or they're ashamed of hoarding the info and not sharing it with the rest of France, considering what happened on Friday night where 129+ non Jewish French and other European people were mass murdered. Changing the story only makes them look foolish.

Did the Jewish owner of the Bataclan theatre also receive special insider info of a potentenial terrorist attack in a theatre, considering how he sold the theatre Septermber 11th (Yes really!)

http://redicecreations.com/article.php?id=34766

En väsentlig redigering som ju lämnar ett helt annat intryck än ursprungsartikeln. Vad skall man göra med detta då?
Citera
2015-11-18, 17:20
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Saxlind
Det bör ju göras mycket annat än att bara rösta på det minst dåliga alternativet, men frågan blir ju också hur det minst dåliga alternativet ska definieras? I förra valet tyckte väl t.ex. Friberg och folk i NU kanske att SD var det minst dåliga alternativet ("realistiskt taktikröstande") medan andra tyckte att SvP var det alternativ som borde stödjas ("ideologiskt signalröstande"). Nu tycker antagligen du som röstade på SvP i förra valet att SD är det minst dåliga alternativet trots att SD ideologiskt har fortsatt att försämras och det tyder ju på att det här med att stödja det minst dåliga alternativet redan lett in på ett sluttande plan där man inte gör annat än att i bästa fall bromsa förfallet.

Friberg sa väl i Motgift att han hoppas att det kommer något annat parti än SD att rösta på i framtiden men med den här "realistiska" inställningen som förespråkas kommer väl ingen våga chansa och bilda ett nytt parti som måste börja i kraftigt underläge mot SD. Jag tycker att "realistiskt taktikröstande" och "stödjande av det minst dåliga alternativet" i stort är irrelevant eftersom SD m.fl. inte behöver röster eller stöd från den nationella minoriteten och vi nationella borde fokusera på att sprida våra idéer, vilket görs effektivast genom att stå upp för dem istället för att veligt kompromissa och sprida ut sitt stöd till politiska grupper som är fientliga till det vi står för.
Om man är högernationalist - jag tror du med lite välvilja förstår vad jag åsyftar, så vi inte hamnar i en semantisk diskussion - bör man då avstå från att rösta på er parlamentariska gren såsom varandes det minst dåliga alternativet?

Någonstans ligger ju kompromissandet i partiväsendets natur, en samling människor kommer aldrig ha identiska åsikter och partiets existensberättigande ligger i att det kan gynna ens gemensamma intressen mer än vad var och en som ansluter sig anser att kompromissandet med andra åsikter kostar. Man kan såklart mena att att liberal parlamentarisk demokrati är förkastligt och bör avskaffas, men eftersom ni ställer upp i valet blir det ju ändå en aktuell fråga: Borde nationalistiska icke-NS avstå från att rösta på er och istället ägna sig åt sprida sina idéer enskilt eller genom egna organisationer?

Ger man sig in i den parlamentariska världen, så blir det för mig oundvikligt att hamna i kompromissande och pragmatisk ren spelteori om vem och vilka man bör stödja och/eller försöka påverka. Det förändras inte av att många nationella tycks göra en spelteoretisk undervärdering, av hur mycket värt ett stödjande av radikalare alternativ innebär i förhållande till ännu en röst i mängden på mindre radikala alternativ.
Citera
2015-11-18, 17:22
Medlem
Guillounisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja, exempelvis under den senaste upplagan av Identitär Idé. Han framförde ett tal där den svenskfientliga judinnan Ingrid Lomfors angreps på grund av hennes lögner, det kan ses i sin helhet här: https://m.youtube.com/watch?v=PdcMOclSVJM

Tror jag kan ha blandat ihop Friberg med någon annan inom Motpol-sfären, mitt fel i så fall. Det är någon där som har snackat en del om "panisk antisemitism" och annat liknande.

Citat:
Vad föreslår du istället då? Ska vi rösta på det mest dåliga alternativet som inte kommer flytta diskursen överhuvudtaget?

Hur många (medvetna) nationalister finns det ens i Sverige? 10 000 (SvP fick strax under 5000 röster om vi skall gå efter valresultat)? "Våra" röster ändrar ingenting i och med ett val på det minst dåliga alternativet. Nationalister borde bedriva sin egen linje och sina egna politiska projekt i första hand, inte promota ZionDemokraterna eller nån tveksam amerikansk presidentkandidat (kanske bara var för den här debatten iofs)...

Apropå Trump - fungerar som en säkerhetsventil i stil med diverse koshermärkta invandringskritiska partier i Europa menar artikelförfattaren:

http://nationalvanguard.org/2015/11/donald-trump-great-white-hope-or-great-white-hype/
Senast redigerad av Guillounism 2015-11-18 kl. 17:43.
Citera
2015-11-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Om man är högernationalist - jag tror du med lite välvilja förstår vad jag åsyftar, så vi inte hamnar i en semantisk diskussion - bör man då avstå från att rösta på er parlamentariska gren såsom varandes det minst dåliga alternativet?
Den där frågan är det ju mer intressant om högernationalister själva svarar på, om det nu finns betydande mängder nationella som börjat stämpla sig själva med den etiketten. Jag tycker såklart att vi är det minst dåliga alternativet för högernationalister eftersom vi är rasmedvetna och det borde vara viktigare för dem än ekonomi (jag köper ju inte heller högernationalisternas ekonomiska invändningar mot Motståndsrörelsen och anser därför att de borde ha väldigt lätt att släppa eller i alla fall förbise från dem).
Citat:
Någonstans ligger ju kompromissandet i partiväsendets natur, en samling människor kommer aldrig ha identiska åsikter och partiets existensberättigande ligger i att det kan gynna ens gemensamma intressen mer än vad var och en som ansluter sig anser att kompromissandet med andra åsikter kostar. Man kan såklart mena att att liberal parlamentarisk demokrati är förkastligt och bör avskaffas, men eftersom ni ställer upp i valet blir det ju ändå en aktuell fråga: Borde nationalistiska icke-NS avstå från att rösta på er och istället ägna sig åt sprida sina idéer enskilt eller genom egna organisationer?
Det ena du frågar om utesluter ju egentligen inte det andra. Hur icke-NS nationalister röstar är ju en fråga, hur de organiserar sig och arbetar politiskt en annan. Vad jag tycker mig se så håller de sig organisatoriskt och propagandistiskt på rätt så långt avstånd från Motståndsrörelsen och avståndet växer nog snarare än minskar. Innan SvP lades ner hörde man nästan aldrig ordet "höger" bland nationella i Sverige och SvP gav ekonomiskt mer intryck av att vara vänster än höger, men efter SvP:s nedläggning har många börjat älta om höger och tanken är väl att späda på oenigheten och öka avståndet till Motståndsrörelsen och krympa avståndet till "nya högern". När det gäller röstandet så tycker jag att folk borde rösta på oss framför SD även om de hade föredragit något tredje icke-existerande parti, i praktiken tror jag dock att många med bakgrund i den nationella rörelsen av småsinta skäl kommer välja att rösta SD och hitta på massa ursäkter för det.
Citat:
Ger man sig in i den parlamentariska världen, så blir det för mig oundvikligt att hamna i kompromissande och pragmatisk ren spelteori om vem och vilka man bör stödja och/eller försöka påverka. Det förändras inte av att många nationella tycks göra en spelteoretisk undervärdering, av hur mycket värt ett stödjande av radikalare alternativ innebär i förhållande till ännu en röst i mängden på mindre radikala alternativ.
Att ge sig in i den parlamentariska världen behöver dock inte betyda att man tillskriver den världen ett högt värde och börjar agera taktiskt inom den sfären istället för att agera moraliskt och ideologiskt korrekt. Gyllene gryning är väl ett exempel på hur ett parti kan existera i den parlamentariska världen utan att påverkas nämnvärt av omgivningen, och Sverigedemokraterna och andra populistpartier är exempel på hur oppositionella stegvis sugs upp av etablissemanget och släpper de saker som man inte borde få kompromissa bort.
Citera
2015-11-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Tror jag kan ha blandat ihop Friberg med någon annan inom Motpol-sfären, mitt fel i så fall. Det är någon där som har snackat en del om "panisk antisemitism" och annat liknande.
Friberg har aldrig skrivit mycket på Motpol tidigare, så i praktiken är det ju inte fel att säga att Friberg inte tagit ordet jude i sin mun särskilt ofta i offentligheten. Tror i alla fall det var Oskorei som skrev om "panisk antisemitism".
Citera
2015-11-18, 19:48
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guillounism
Den har fått en viss slags uppföljning kan man säga:

Bild: http://redicecreations.com/ul_img/34764jewinsider.jpg

http://redicecreations.com/article.php?id=34766

En väsentlig redigering som ju lämnar ett helt annat intryck än ursprungsartikeln. Vad skall man göra med detta då?
Intressant! Tack. Jag vet inte riktigt vad man ska göra. Den finns ju en snäll tolkning där reportern helt enkelt brett på lite i början med mer exakta utsagor än vad som förelåg, för att sedan korrigera till en mer korrekt bild. Sen finns det en mer konspiratorisk tolkning där ändringen mer kom av "shut it down, the goyim know".
Citat:
Vill minnas att Friberg talat och twittrat en del om "the manosphere" och liknande. Hela den här manlighets/vinnar-grejen som körs tillsammans med motgift nu känns väldigt mycket som just nidbilden av den stereotypa nörden som läser att svin med självförtroende är vad kvinnor gillar och därför stenhårt försöker sig på en "macho"-roll man inte naturligt äger. Fake it 'til you make it, vi får nog stå ut med en längre periods osäkert försökande.

Tiden får väl utvisa hur lyckat det är, personligen tror jag att det slår an djupare i den svenska folksjälen med folk som agerar mer och skrävlar mindre. Och definitivt gnäller på andra mindre. Det ligger något paradoxalt i hur Motgift-sfären säger i grunden vettiga saker om hur organisationer bör förhålla sig till varandra i en bredare rörelse, men ändå är det därifrån från deras sfär jag som utomstående uppfattar att de hårdaste, smutsigaste och mest frekventa attackerna och fulspelet kommer.
Bra inlägg. Håller med om allt.
Citera
2015-11-18, 21:11
Medlem
Rosa-Panterns avatar
Citat:
Arktossfären och Motgift-gänget är INTE undantag från denna regel utan bekräftar den fullständigt. Vad jag hört bor Friberg numera i Ungern, tidigare har han m.fl. gömt sig i Indien eller bakom pseudonymer på Motpol och Motgiftarna bor alla utomlands. Anledningen är att media och systemet krossar alla offentliga nationella som klättrar för högt i det svenska samhället. Bor man utomlands är man mer skyddad mot detta då åsiktsklimatet i andra länder är mildare samt att man flyger under radarn när man arbetar politiskt på svenska men bor i ett land där 99% av befolkningen inte förstår svenska och skiter i svensk politik.

Vill man bo i Sverige och vara offentlig med sina åsikter får man helt enkelt räkna med att en del dörrar kan stängas även om man inte heller ska överdriva problemen. Men att du inte förstår att organisationer baserade i Sverige och löst sammansatta internationella nätverk opererar efter helt olika förutsättningar är lite pinsamt.
Mitt intryck är att oavsett var han bor så är han i allra högsta grad är verksam i Sverige i egenskap av VD för ett svenskt gruvbolag samt arrangör för tex Identitär Idé och huvudman bakom Motpol, så att jag ser inte riktigt relevansen i var han bor. Det är ju var man är verksam som har betydelse för huruvida man motarbetas eller inte. Att som du påstå att de gömmer sig är ju bara ohederligt struntprat. Då gömmer sig Klas Lund i skogen?
Citat:
Vart då? Inte i Sverige i alla fall, här blir alla som har med dem att göra utstötta ur den parlamentariska maktens centrum och så har det alltid varit.
Deras olika webbportaler och böcker läses av aktörer inom SD. Det anses till och med vara ett så stort problem att Mattias Karlsson och många höjdare inom SD ser dem som ett hot och försöker med alla medel motarbeta dem, bland annat genom uteslutningar. Det säger, i mina ögon, något.
Citera
2015-11-19, 09:27
Medlem
baggebo1s avatar
Bra analys av Jonas De Geer om IS:
Citat:
Alla bör verkligen fråga sig varför dessa blodtörstiga ökenrövare verkar ha så mycket lättare för att rekrytera folk i franska och engelska invandrarförorter än på Västbanken och Gaza-remsan. Eller varför Israel, världens mest paranoida stat (enda konkurrenten i det avseendet är det andra kärnvapenbefästa dårhuset, Nordkorea) egentligen inte bryr sig om denna extremt aggressiva förmenta ”utbrytarstat” i dess omedelbara närhet. Israel och den organiserade judenheten som år ut och år in tjutit efter ett amerikanskt krig mot Iran för att det landet velat skaffa kärnkraft bryr sig alltså inte nämnvärt om det här islamistiska mördarpacket på deras tröskel?

Då är det en hel del som inte stämmer, mina vänner.

Det handlar om att slå två flugor på smällen: omkullkasta de arabnationalistiska nationer judestaten kände sig hotad av och samtidigt öka på invasionen till det traditionellt hatade kristna Europa.
https://blogg.motgift.nu/2015/11/19/build-them-up-to-knock-them-down/
Citera
2015-11-19, 10:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tycker att "realistiskt taktikröstande" och "stödjande av det minst dåliga alternativet" i stort är irrelevant eftersom SD m.fl. inte behöver röster eller stöd från den nationella minoriteten och vi nationella borde fokusera på att sprida våra idéer, vilket görs effektivast genom att stå upp för dem istället för att veligt kompromissa och sprida ut sitt stöd till politiska grupper som är fientliga till det vi står för.
Jag tror att det här är helt rätt. SD är liksom en helt annan grej och ett parti som i grunden har lika mycket med etnonationalism att göra som Centerpartiet med den politik som SD propagerar för. Det är verkligen just helt "irrelevant" i sammanhanget vad SD är och vad de pysslar med. SD är därtill ett tillräckligt stort parti redan i dag och vill till syvende och sist inte ens ha röster från nationella, även om rösterna i våra val visserligen är anonyma, och det är avgörande för min del. Varför söka någon sorts samröre ö.h. med ett parti som desperat värjer sig mot alla misstankar om "nationell ('identitär') infiltrering"?
Citat:
Det stämmer nog. Tyvärr, får man säga.

Man förstår inte att det finns stor propagandapotential i det faktum att små radikala partier växer, om än minimalt i relation till resultatet i föregående val. Och hur ska ett litet parti eller en liten rörelse någonsin kunna bli större om alla avstår från att rösta på det eller den för att det inte tycks lönt att stå för sina åsikter? Jag tycker att det är helt befängt att inte rösta efter personlig övertygelse, vilket i slutänden naturligtvis är det enda alternativ som gynnar alla parter som gynnas bör.
Senast redigerad av Blot-Sven 2015-11-19 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in