2013-08-12, 22:17
Medlem
Kurganskis avatar
Har någon som beställde något av bokerbjudandena fått sina böcker?
Citera
2013-08-12, 22:33
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Om jag vaknar av att 4-5 personer bryter sig in i min bostad maskerade och beväpnade med tillhyggen. I en sån situation borde jag väl få bruka dödligt våld utan problem? Tills hotet är avvärjt?

Citat:
Ursprungligen postat av Beardz
Polisen vill att du lämnar byggnaden och ringer polisen. Råkar en av inbrottstjuvarna tappa din tv på sin egen fot så kan det vara du som får problem mmed lagen. Så var det iallafall för en man som inte hade sandat utanförsin dörr, tjuven halkade och gjorde illa sig, offret fick typ betala böter eller skadestånd.

Beror på om de bara är inbrottstjuvar eller om de är ute efter att angripa den som bor i huset.

Om det var berättigat med ev. dödligt våld i självförsvar får man se i efterhand, du kan inte döda nån för att den personen bryter sig in genom din ytterdörr iallafall.
Citera
2013-08-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Beror på om de bara är inbrottstjuvar eller om de är ute efter att angripa den som bor i huset.

Om det var berättigat med ev. dödligt våld i självförsvar får man se i efterhand, du kan inte döda nån för att den personen bryter sig in genom din ytterdörr iallafall.

Som jag skrev i exemplet så är dom beväpnade med tillhyggen och maskerade. Jag skulle tolka situationen som att dom vill mörda mig iaf. Nån form av praxis borde väl finnas?
Citera
2013-08-12, 22:46
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rode-tjuren.
Som jag skrev i exemplet så är dom beväpnade med tillhyggen och maskerade. Jag skulle tolka situationen som att dom vill mörda mig iaf. Nån form av praxis borde väl finnas?

Du får som sagt försvara dig, men det våld du använder för att försvara dig med måste stå i relation till angreppets beskaffenhet, det får inte vara "uppenbart oförsvarligt", som det heter.

Nån annan praxis finns inte.
Citera
2013-08-12, 22:57
Medlem
Ustyugov2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukarbeteckning
Håller med, tycker det är lite löjligt när man kopplar alla filmer till något politiskt budskap bara för att dom är inte är 100% historiskt rätt eller särskilt verkliga.
Själv tycker jag att både Sin City och Django Unchained är bra filmer. Letar man inte efter någon hemsk politisk koppling så hittar man oftast inte heller någon.

Oftast beror det ju på att judarna som gör skiten antingen vinklar historien eller hittar på en låtsasverklighet. Tycker det är relevant att kritisera.

Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Jag tyckte den var ganska usel faktiskt. Det var en ganska töntig film helt enkelt, även om en del scener och effekter kanske var hyfsat välgjorda. När jag såg den orkade jag knappt se klart den för att den var så seg och sur.

Riktigt bra var att ta i. Men bra är den. Ganska nationalistisk. Några stridscener är fantastiska.
Citera
2013-08-12, 23:00
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Söderman ville envarsgripa Obama, det kan man bara göra på bar gärning, alltså om man ser ett brott begås som kan ge fängelse. Eller om man påträffar någon som är efterlyst.

Beträffande nödvärn ni också talade om så kan man i vissa situationer använda även dödligt våld, så länge det inte är uppenbart oförsvarligt. Man får avvärja ett pågående hot, men inte fortsätta bruka våld efter det.

Om nån exempelvis hoppar på dig med kniv så kan det vara berättigat med dödligt våld i självförsvar.

Allt detta beror på omständigheterna, och även hur du själv upplever situationen. Det finns ju även begreppet nödvärnsexcess, att man i vissa situationer kan använda övervåld och ändå slippa straff för det.

Det borde väl bara vara att knalla fram, Obama lär ju vara omringad av en smärre armé av skurkar som bryter mot Sveriges vapenlagar om inte annat.
Citera
2013-08-12, 23:09
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Det borde väl bara vara att knalla fram, Obama lär ju vara omringad av en smärre armé av skurkar som bryter mot Sveriges vapenlagar om inte annat.

De har nog rätt att bära vapen, på samma sätt som en svensk soldat inte behöver ha vapenlicens för sin AK.

Sen var det väl Obama som skulle gripas, inte hans livvakter.
Citera
2013-08-13, 00:31
Medlem
NirvanAs avatar
Kommer Ni fortsätta lägga upp avsnitten på youtube?
Citera
2013-08-13, 09:28
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurganski
Har någon som beställde något av bokerbjudandena fått sina böcker?
Jag väntar fortfarande på mitt.
Citera
2013-08-13, 11:07
Medlem
Härligt att radion är tillbaka! Skön sansad ton i 1sta avsnittet, ett avsnitt i veckan gör verkligen varje sändning till en höjdpunkt i vardagen, ska åter följa R.F med stort nöje!
Citera
2013-08-13, 11:41
Medlem
kaffies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1040st
Härligt att radion är tillbaka! Skön sansad ton i 1sta avsnittet, ett avsnitt i veckan gör verkligen varje sändning till en höjdpunkt i vardagen, ska åter följa R.F med stort nöje!

Sansad ton vetefan. Jag satt halva avsnittet igenom och tänkte att snart kommer vi nog höra någon SÄPO-styrka storma in för att gripa Magnus.
Citera
2013-08-13, 11:49
Bannlyst
Tycker att det är bra med bara ett avsnitt per vecka. Nu kommer jag att återgå till att lyssna live. Senaste tiden har jag lyssnat i efterhand.

För övrigt anser jag att alla som lyssnar på programmet bör teckna en prenumeration
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in